- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie procesów zarządzania
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Tadeusz Krupa; mgr Michał Wiśniewski - ćwiczenia
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- MOPZA
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 100h (3 ECTS):
10h (wykład) + 18h (ćwiczenia) + 1h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) + 30h (zapoznanie się ze wskazana literaturą) + 20h (przygotowanie do zaliczenia przedmiotu) + 20h (przygotowanie założeń projektowych)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 ECTS:
10h (wykład) + 18h (ćwiczenia) + 1h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) + 31h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 ECTS:
18h (ćwiczenia) + 20h (przygotowanie założeń projektowych) = 38h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład150h
- Ćwiczenia270h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- od 15 osób do limitu miejsc w sali (wykład); od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu modelowania procesów zarządzania,
- rozumiał istotę i prawidłowości podejścia procesowego w zarzą-dzaniu,
- rozumiał i stosował zasady i narzędzia zarządzania procesowego,
- potrafił stosować metody symulacji procesów w przedsiębiorstwie z wykorzystaniem komputerowego wspomagania,
- potrafił opisać i opracować model procesu biznesowego.
- Treści kształcenia:
- Wykład: 1) Orientacja funkcjonalna i procesowa w zarządzaniu organizacją. Podejście procesowe w wybranych koncepcjach zarządzania. 2) Definicja i klasyfikacja rodzajowa procesów. Modele i standaryzacja procesów. 3) Istota i cele zarządzania procesami. Metodyka zarządzania procesami gospodarczymi (bezpieczeństwem). 4) Identyfi-kacja i odwzorowywanie procesów. Projektowanie procesu i wdrażanie zmian. 5) Kierowanie procesami. Metody i techniki usprawniania procesów i zarządzania nimi. 6) Wdrożenie podejścia procesowego procesów organizacji. Formy organizacji procesowej.
Ćwiczenia: 1) Zajęcia wprowadzające omówienie kryteriów zaliczenia, zapozna nie studentów ze środowiskiem pracy. 2) Ustalenie tematów projektów własnych, rozpoczęcie pracy nad strukturą procesu ćwiczeniowego. 3) Dokończenie prac związanych ze strukturą procesu ćwiczeniowego. 4) Zdefiniowanie ról i zasobów niezbędnych do realizacji procesu ćwiczeniowego. 5) Przydzielenie ról i zasobów poszczególnym elementom w strukturze modelu procesu biznesowego. 6) Testowanie modelu pod kątem eliminacji błędów formalnych. 7) Przeprowadzenie symulacji i pracownie wyników. 8) Prezentacja i ocena założeń projektowych modeli własnych studentów. 9) Praca własna studentów nad im-plementacją modeli procesów. 10) Prezentacja i ocena implementacji modeli własnych.
- Metody oceny:
- Wykład: zaliczenie pisemne, Ćwiczenia: projekt
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Podstawowa: [1] Bitkowska A.: Zarządzanie procesami biznesowymi w przedsiębiorstwie. Warszawa 2009. [2] Drejwicz Sz.: Zrozumieć BPMN – modelowanie procesów biznesowych, Helion, Gliwice 2012.
Uzupełniająca: [1] Wrycza S., Marcinkowski B., Wyrzykowski K.: Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych, Helion, Gliwice 2005.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt MOPZA_W01
- ma podstawową wiedzę z zarządzania procesami, orientacji funkcjonalnej i procesowej w zarządzaniu organizacją, podejścia procesowego w wybranych koncepcjach zarządzania, definicji i klasyfikacji rodzajowej procesów, istoty i celów zarządzania procesami, metodyk i zarządzania procesami gospodarczymi (bezpieczeństwem), projektowania procesu i wdrażanie zmian, kierowania procesami, metod i technik usprawniania procesów i zarządzania nimi
Weryfikacja: egzamin, ocena realizacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W06, S2A_W08
- Efekt MOPZA_W02
- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć i metod systemów użytecznych w modelowaniu i symulacji szeroko rozumianych procesów biznesowych, a w szczególności procesów zarządzania.
Weryfikacja: egzamin, ocena realizacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W06, S2A_W08
- Efekt MOPZA_W03
- ma elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia analizy procesowej organizacji gospodarczej, zagadnień związanych z projektowaniem, i optymalizacją procesów gospodarczych na potrzeby realizacji standardów w zakresie zarządzania procesami m.in. BPMN.
Weryfikacja: egzamin, ocena realizacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W06, S2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt MOPZA_U01
- potrafi wykorzystać podstawowe zasady i narzędzia zarządzania procesowego
Weryfikacja: egzamin, ocena realizacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U16
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U06
- Efekt MOPZA_U02
- posiada umiejętności z zakresu prowadzenia analizy procesowej przedsiębiorstwa.
Weryfikacja: egzamin, ocena realizacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U16
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U06
- Efekt MOPZA_U03
- potrafi wykorzystać nabytą wiedzę z zakresu zarządzania procesami i prowadzenia analizy procesowej, optymalizacji procesów gospodarczych CaseStudy z wykorzystaniem specjalistycznych pakietów oprogramowania komputerowego wspomagających modelowanie procesów zarządzania m.in. IBM WebShereBusinesModeler
Weryfikacja: ocena realizacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U08, k_U16
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U06, S2A_U07, S2A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt MOPZA_K01
- potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze programistyczno wdrożeniowym, wchodzącym w skład studiów
Weryfikacja: ocena realizacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K05
- Efekt MOPZA_K02
- ma doświadczenie z pracą zespołową
Weryfikacja: ocena realizacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02