Nazwa przedmiotu:
Metody doskonalenia jakości
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Katarzyna Skroban
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Z5 - Projakościowe systemy zarządzania
Kod przedmiotu:
6P2Z5
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75h (3 ECTS): 12h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) + 6x3h (rozwiązywanie praktycznych problemów) + 29h (zapoznanie się z praktycznymi rozwiązaniami) + 15h (przygotowanie do zaliczenia testu)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,5 ECTS: 12h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) = 13h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,4 ECTS: 12h (ćwiczenia) + 6x3h (rozwiązywanie praktycznych problemów) + 29h (zapoznanie się z praktycznymi rozwiązaniami) = 59h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia180h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zarządzanie jakością, podstawowe metody i techniki zarządzania jakością, systemy zarządzania jakością.
Limit liczby studentów:
od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę z zagadnień dotyczących jakości oraz metod i technik doskonalenia jakości, - potrafił stosować metody i techniki doskonalenia jakości w przedsiębiorstwach produkcyjnych i usługowych, - potrafił wykazywać się umiejętnościami pracy zespołowej.
Treści kształcenia:
Metody i techniki zarządzania jakością (poszczególne metody, grupowanie metod, cele stosowania). Podstawowe pojęcia i definicje. Umiejscowienie zastosowania metod i technik na poszczególnych etapach wdrażania i funkcjonowania systemu zarządzania jakością. Metoda ABCD (Suzuki) - charakterystyka, zastosowanie, etapy przeprowadzania metody. FMEA - analiza skutków i przyczyn potencjalnych błędów, FMEA projektu i FMEA procesu, charakterystyka metody, zastosowanie, etapy metody. QFD – definiowanie wymagań klienta. Metodologia Lean Manufacturing. Metodologia Kaizen. Strategiczna karta wyników. BPMS – system zarządzania procesami biznesowymi. DMADV – Zarządzanie projektem nowego procesu/produktu. Metoda 5S. SPC. Projekt wykorzystania metod w procesie.
Metody oceny:
Ocena formatywna - na zajęciach weryfikowane jest wykonanie poszczególnych ćwiczeń; elementy projektu są dyskutowane i weryfikowane – jest możliwość poprawienia wyników każdego etapu. Ocena sumatywna - oceniana jest wartość merytoryczna projektów, terminowość wykonania prac, redakcja raportu projektowego oraz wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena z projektu w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. Przeprowadzenie jednego testu zawierającego pytania teoretyczne i praktyczne. Ocena z testu w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z testu i projektu >=3 oraz podczas zajęć studenci wykonają co najmniej połowę ćwiczeń; ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,7 * ocena z projektu + 0,3 * ocena z testu.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Eckers G.: Six Sigma, Wiedza I Praktyka, 2011. Hamrol A.: Zarządzanie jakością z przykładami. PWN, Warszawa 2008. [2] Huber Z.: Analiza FMEA procesu. Złote Myśli 2007. [3] Imaii M.: Kaizen. Klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii. MT Biznes 2007. [4] Klimecka-Tatar D.: Metoda 5S. Zastosowanie, wdrażanie i narzędzia wspomagające. Verlag Dashofer 2012. [5] Łańcucki J.(red): Znormalizowane systemy zarządzania. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego 2010. [6] Łazicki A.: Lean Manufacturing - praktyczne zastosowanie metodologii – case. Wiedza i Praktyka 2013. [7] Łuczak J., Matuszak-Flejszmar A.: Metody i techniki zarządzania jakością, Quality Progress 2007. [8] Wawak S.: Zarządzanie jakością - podstawy, systemy i narzędzia, Helion 2011.
Witryna www przedmiotu:
www.eLecturer.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 6P2Z5_W1
posiada podstawową wiedzę z zagadnień dotyczących jakości oraz metod i technik doskonalenia jakości
Weryfikacja: zaliczenie testu
Powiązane efekty kierunkowe: W_2Z5
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W04, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 6P2Z5_U1
potrafi stosować metody i techniki doskonalenia jakości w przedsiębiorstwach produkcyjnych i usługowych
Weryfikacja: zaliczenie projektu w ramach pracy zespołowej, realizacja ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: U_2Z5
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 6P2Z5_K1
ma doświadczenia z pracą zespołową
Weryfikacja: zaliczenie projektu realizowane przez zespół, realizacja ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_2Z5
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K06