- Nazwa przedmiotu:
- Zintegrowane systemy zarządznia
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Olga Sobolewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ZISYZ
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- -75h (3 ECTS)
10h (wykład) + 10h (ćwiczenia) + 1h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) + 15h (zapoznanie się ze wskazaną literaturą przedmiotu) + 14h (czas na samodzielne wyszukiwanie treści oraz analizę i selekcję materiału w internetowych serwisach tematycznych i portalach branżowych) + 16h (czas na samodzielne wykonanie ćwiczeń projektowych) + 8 h (czas na przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,9 ECTS
10h (wykład) + 10h (ćwiczenia) + 1h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) = 22h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 ECTS
10h (ćwiczenia) + 14h (czas na samodzielne wyszukiwanie treści oraz analizę i selekcję materiału w internetowych serwisach tematycznych i portalach branżowych) + 12 h (czas na samodzielne wykonanie ćwiczeń projektowych) = 37h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład150h
- Ćwiczenia150h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu form organizacyjno - prawnych przedsiębiorstw, umiejętność projektowania struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa produkcyjnego oraz umiejętność identyfikacji i formalizacji podstawowych i pomocniczych procesów gospodarczych w przedsiębiorstwie.
- Limit liczby studentów:
- od 15 osób do limitu miejsc w sali (wykład); od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest zapoznanie studentów z systemami informatycznymi wspomagającymi zarządzanie współczesnym przedsiębiorstwem przemysłowym. Przedstawione zostaną zagadnienia związane z projektowaniem i wdrażaniem systemów klasy MRP/MES/ERP, a także omówione zostaną organizacyjne uwarunkowania realizacji dużych przedsięwzięć informatycznych. Student nabędzie praktyczne umiejętności w zakresie rozwiązywania decyzyjnych problemów zarządzania projektem wdrożeniowym oraz kompetencje w zakresie pracy zespołowej.
- Treści kształcenia:
- Wykład: 1) Strategie przygotowania przedsiębiorstwa do wdrożenia systemu zintegrowanego. 2) Diagnoza organizacyjna i infor-matyczna.
3) Systemy wspomagające zarządzanie produkcją – MRP/MES/ERP
4) Techniki komputerowo wspomaganego zarządzania zapasami i planowania zapotrzebowania materiałowego. 5) Organizacja poszczególnych etapów procesu wdrożenia systemu zintegrowanego. 6) Struktura zespołu wdrożeniowego. 7) Metody oceny ryzyka przedsięwzięcia.
Ćwiczenia: Wykonanie ćwiczeń związanych z: 1) Identyfikacją, formalizacją i opisem technicznych, organizacyjnych i funkcjonalnych determinantów sukcesu oraz ryzyka przedsięwzięcia wdrożeniowego.
2) Opracowaniem specyfikacji istotnych warunków zamówienia
(SIWZ). 3) Przygotowaniem projektu wdrożeniowego oraz przeprowadzeniem procedury przetargowej. Równoległe przygotowanie projektu zespołowego (3 osoby w zespole, przy konsultacyjnym wsparciu prowadzącego). Prezentacja i dyskusja wyników prac projektowych. Opracowanie i weryfikacja raportu końcowego.
- Metody oceny:
- Wykład: 1) Ocena formatywna: ocena poziomu zaangażowania studentów w moderowane przez prowadzącego dyskusje, ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas wykładu, częściowo interaktywna forma prowadzenia wykładu. 2) Ocena sumatywna: przeprowadzenie kolokwium, zawierającego takie elementy jak: pytania testowe, pytania problemowe oraz zadania projektowe; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Ćwiczenia: 1) Ocena formatywna: na zajęciach sprawdzane jest wykonanie zadań i ćwiczeń projektowych; poszczególne elementy projektu są systematycznie omawiane i weryfikowane przez prowadzącego; istnieje możliwość poprawy projektu. 2. Ocena sumatywna: oceniany jest poziom merytoryczny poszczególnych ćwiczeń projektowych, terminowość wykonania prac, redakcja raportu końcowego oraz wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena z ćwiczeń w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Ocena końcowa z przedmiotu: przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z wykładu jak i ćwiczeń >=3; ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,5 * ocena z wykładu + 0,5 * ocena z ćwiczeń.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Januszewski Arkadiusz. Funkcjonalność informatycznych syste-mów zarządzania. Wydawnictwo Naukowe Warszawa: PWN 2008. [2] Kamiński A.: Zintegrowane systemy informatyczne zarządzania [w] Informatyka Gospodarcza. Tom 4. Praca zespołowa (J. Zawiła-Niedźwiedzki, red.).: Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2010.
- Witryna www przedmiotu:
- www.eLecturer.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ZISYZ_W01
- ma usystematyzowaną wiedzę w zakresie zintegrowanych systemów zarządzania, baz wiedzy o wyrobie, zarządzania zapasami i planowania zapotrzebowania materiałowego zgodnie z algorytmem MRP
Weryfikacja: kolokwium, zwierających takie elementy jak: pytania testowe, pytania problemowe oraz zadania projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt ZISYZ_W02
- zna kluczowe funkcjonalności zintegrowanego systemu informatycznego w obszarze: zarządzania zdolnościami produkcyjnymi (zapotrzebowanie materiałowe, zasoby produkcyjne, bilansowanie zasobów w systemach zarządzania produkcją), harmonogramowania operatywnego w dużych, średnich i małych jednostkach wytwórczych oraz przedsiębiorstwach usługowych, bilansowania zasobów
Weryfikacja: kolokwium, zwierających takie elementy jak: pytania testowe, pytania problemowe oraz zadania projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt ZISYZ_W03
- zna metody i techniki przygotowania projektu wdrożeniowego oraz zarządzania tej klasy przedsięwzięciem
Weryfikacja: kolokwium, zwierających takie elementy jak: pytania testowe, pytania problemowe oraz zadania projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ZISYZ_U01
- potrafi opracować listę wymagań funkcjonalne na potrzeby wyboru i wdrożenia zintegrowanego systemu informatycznego
Weryfikacja: weryfikacja wykonania zespołowych ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt ZISYZ_U02
- potrafi przygotować SIWZ (specyfikację istotnych warunków zamówienia) na zakup i wdrożenie systemu informatycznego
Weryfikacja: weryfikacja wykonania zespołowych ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt ZISYZ_U03
- potrafi rozwiązywać indywidualne, decyzyjne problemy związane z prowadzeniem projektu wdrożeniowego w przedsiębiorstwie przemysłowym
Weryfikacja: weryfikacja wykonania zespołowych ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ZISYZ_K01
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju zawodowego w zakresie aktywnego uczestnictwa w projektach polegających na wdrażaniu zintegrowanych systemów informatycznych klasy MRP / ERP
Weryfikacja: ocena aktywności na zajęciach, pracy w zespole i sposobu realizacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt ZISYZ_K02
- zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów informatycznych klasy MRP/ERP, które doprowadziły do poważnych strat finansowych i społecznych
Weryfikacja: ocena aktywności na zajęciach, pracy w zespole i sposobu realizacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt ZISYZ_K03
- ma doświadczenia w pracy zespołowej w obszarze przygotowania inwestycji związanych z zakupem i wdrażaniem systemów informatycznych
Weryfikacja: ocena aktywności na zajęciach, pracy w zespole i sposobu realizacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: