Nazwa przedmiotu:
Etyka zawodowa
Koordynator przedmiotu:
Mgr Beata Śliwińska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ETYZA
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75h (3ECTS): 18h (wykład) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) + 40h (analizy literaturowe) + 14h (przygotowanie do zaliczenia przedmiotu)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 ECTS: 18h (wykład) + 2h (kons. grupowe) + 1h (konsultacje indywidualne) = 21h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład270h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
od 15 osób do limitu miejsc w sali (wykład)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę na temat oceny moralnej czynów, orientacji na człowieka, etyki w zarządzaniu, obszaru zainteresowań etyki, etyki jako elementu kultury organizacyjnej, - potrafił ocenić etyczne aspekty funkcjonowania organizacji i prawidłowego działania pracownika, - przestrzegał zasad etyki.
Treści kształcenia:
1) Narodziny etyki. 2) Etyczna przestrzeń biznesu. 3) Biznes/ekonomia a etyka 4) Dylematy etyczne 5) Etyka we współczesnym biznesie. 6) Etyka a sukces biznesowy. 7) Zachowania nieetyczne w organizacji. 8) Zarządzanie zachowaniami nieetycznymi. 9) Społeczna Odpowiedzialność Przedsiębiorstw (CSR).
Metody oceny:
Ocena formatywna: interaktywna forma prowadzenia wykładu. Ocena sumatywna: ocena aktywności na zajęciach, przygotowanie prezentacji z zakresu etyki wg wybranego tematu (dla chętnych), test końcowy zaliczeniowy. Osoby, które wykażą się dużą aktywnością podczas zajęć, zwolnione są z pisania testu zaliczeniowego (wówczas, w zależności od aktywności na zajęciach otrzymują ocenę: 5,0; 4,5, lub 4,0 (studenci studiów niestacjonarnych zwolnieni również przy ocenie 3,5).
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Gasparski W.: Wykłady z etyki biznesu. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2007. [2] Klimek J.: Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań. Difin 2014. [3] Hope E.: Etyka w zawodzie specjalistów public relations. Difin, Warszawa 2013. [4] Galata S.: Biznes w przestrzeni etycznej. Metody, motywy, konsekwencje. Difin, Warszawa 2007. [5] Smith N., Lenssen G.: Odpowiedzialność biznesu, Warszwa, 2009. Bugdol M.: Gry i zachowania nieetyczne w organizacji, Difin, Warszawa 2007. [6] W. Gasparski: Etyka biznesu, gospodarki i zarządzania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2008. [7] W. Gasparski: Biznes, etyka, odpowiedzialność. PWN Warszawa 2012. [8] Jasiński L.: Ekonomia i etyka, WAM 2012. [9] C. J. Maxwell: Etyka. Studia Emka, Warszawa 2010. [10] Woroniecki J.: Umiejętność rządzenia i rozkazywania, Lublin 2001.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ETYZA_W01
ma elementarną wiedzę w zakresie zagadnień dotyczących etyki, etyki w zarządzaniu, etyki jako elementu kultury organizacyjnej
Weryfikacja: ocena prac zaliczeniowych, udziału i aktywności na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ETYZA_U01
potrafi ocenić etyczne aspekty funkcjonowania organizacji i prawidłowego działania pracownika w zarządzaniu
Weryfikacja: ocena prezentacji, udziału i aktywności na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ETYZA_K01
rozumie i docenia potrzebę zachowań personalnych i przestrzega zasad etyki
Weryfikacja: ocena prezentacji, udziału i aktywności na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: