- Nazwa przedmiotu:
- Chemia budowlana
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. remi Naumczyk, prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Podstawowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 20
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstaw chemii - w szczególności zagadnień ogólnyiowejh chemii i analizy chemicznej
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie studentom podstawowej wiedzy w zakresie:
- budowy skorupy ziemskiej i skał będących źródłem materiałów budowlanych
- produkcji i badania właściwości materiałów budowlanych - cementów, betonu, ceramiki budowlanej, szkła budowlanego i tworzyw sztucznych
- wpływu czynników środowiskowych na konstrukcje budowlane wodne
Zdobycie przez studentów praktycznych umiejętności oceny procesu produkcji cementu, badania właściwości betonu.
Zdobycie przez studentów praktycznych umiejętności oceny procesów korozji betonu i żelaza.
- Treści kształcenia:
- Budowa skorupy ziemskiej. Skały stosowane w budownictwie - podział, skład mineralogiczny, właściwości fizyczne i chemiczne. Główne minerały skałotwórcze.
Spoiwa - hydrauliczne i powietrzne. Cement portlandzki i inne rodzaje cementów. - produkcja, Procesy wiązania spoiw.. Produkcja i właściwości betonu.
Wody naturalne i powietrze atmosferyczne jako czynniki niszczące materiały budowlane - skład chemiczny, składniki agresywne, kwaśne deszcze..
Korozja materiałów budowlanych. Parametry określające korozyjność wód.
Korozja chemiczna i elektrochemiczna metali.
Tworzywa ceramiczne - surowce ceramiczne,skład mineralogiczny, produkcja.
Szkło budowlane - surowce, skład mineralogiczny, produkcja.
Analiza i ocena jakości wody zarobowej.
Analiza podstawowych właściwości cementu portlandzkiego i betonu.
Badanie procesu korozji betonu - wpływ różnych czynników na korozję.
Badanie korozji chemicznej i elektrochemicznej metali.
- Metody oceny:
- Zaliczenie ćwiczeń praktycznych
Pisemne kollokwium zaliczeniowe.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- J. Liwski Chemia budowlana, PWN, Warszawa, 1978,
R. Wojtaś, Chemia ogólna i budowlana, skrypt Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce, 1991
L. Czarnecki i wsp. Ćwiczenia laboratoryjne z Chemii budowlanej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
T. Wierzbicki, Ćwiczenia laboratoryjne z Chemii budowlanej, ATR w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1998
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt
- Wiedza praktyczna dotycząca metod badania betonu i innych materiałów budowlanych.
Wiedza praktyczna dotycząca badani korozyjności środowiska w stosunku do materiałów budowlanych.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń praktycznych i kolokwium końcowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt
- Umiejętność wykonania badań jakości materiałów budowlnych.
Umiejętność oceny podatności materiałó budowlanych na korozję.na korozję.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń praktycznych.
Kolokwium końcowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt
- Pogłębienie umiejętności pracy w zespole.
Pogłębienie wrażliwości na aspekty ekologiczne w hydrotechnice.ł
Weryfikacja: Dyskusja ze studentami.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt
- Zdobycie przez studentów ogólnej wiedzy dotyczącej materiałów budowlanych - surowców, rodzajów, produkcji i właściwości,
Zdobycie przez studentów ogólnej wiedzy dotyczącej składu środowiska naturalnego i jego wpływu na konstrukcje budowlane wodne
Zdobycie umiejętności doboru odpowiednich materiałów do konstrukcji budowlanych i oceny ich trwałośi.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt
- Umiejętność oceny jakości betonu i innych materiałów budowlanych.
Umiejętność oceny zagrożeń środowiskowych dla konstrukcji hydrotechnicznych
Weryfikacja: Kolokwium końcowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt
- Umiejętność pracy w zespole.
Wzrost wrażliwości na zanieczyszczenie środowiska i jego wpływ na budowle hydrotechniczne
Weryfikacja: Kolokwium końcowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: