Nazwa przedmiotu:
Chemia budowlana
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. remi Naumczyk, prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Podstawowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
20
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstaw chemii - w szczególności zagadnień ogólnyiowejh chemii i analizy chemicznej
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Przekazanie studentom podstawowej wiedzy w zakresie: - budowy skorupy ziemskiej i skał będących źródłem materiałów budowlanych - produkcji i badania właściwości materiałów budowlanych - cementów, betonu, ceramiki budowlanej, szkła budowlanego i tworzyw sztucznych - wpływu czynników środowiskowych na konstrukcje budowlane wodne Zdobycie przez studentów praktycznych umiejętności oceny procesu produkcji cementu, badania właściwości betonu. Zdobycie przez studentów praktycznych umiejętności oceny procesów korozji betonu i żelaza.
Treści kształcenia:
Budowa skorupy ziemskiej. Skały stosowane w budownictwie - podział, skład mineralogiczny, właściwości fizyczne i chemiczne. Główne minerały skałotwórcze. Spoiwa - hydrauliczne i powietrzne. Cement portlandzki i inne rodzaje cementów. - produkcja, Procesy wiązania spoiw.. Produkcja i właściwości betonu. Wody naturalne i powietrze atmosferyczne jako czynniki niszczące materiały budowlane - skład chemiczny, składniki agresywne, kwaśne deszcze.. Korozja materiałów budowlanych. Parametry określające korozyjność wód. Korozja chemiczna i elektrochemiczna metali. Tworzywa ceramiczne - surowce ceramiczne,skład mineralogiczny, produkcja. Szkło budowlane - surowce, skład mineralogiczny, produkcja. Analiza i ocena jakości wody zarobowej. Analiza podstawowych właściwości cementu portlandzkiego i betonu. Badanie procesu korozji betonu - wpływ różnych czynników na korozję. Badanie korozji chemicznej i elektrochemicznej metali.
Metody oceny:
Zaliczenie ćwiczeń praktycznych Pisemne kollokwium zaliczeniowe.
Egzamin:
nie
Literatura:
J. Liwski Chemia budowlana, PWN, Warszawa, 1978, R. Wojtaś, Chemia ogólna i budowlana, skrypt Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce, 1991 L. Czarnecki i wsp. Ćwiczenia laboratoryjne z Chemii budowlanej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007 T. Wierzbicki, Ćwiczenia laboratoryjne z Chemii budowlanej, ATR w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1998
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - wiedza

Efekt
Wiedza praktyczna dotycząca metod badania betonu i innych materiałów budowlanych. Wiedza praktyczna dotycząca badani korozyjności środowiska w stosunku do materiałów budowlanych.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń praktycznych i kolokwium końcowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil praktyczny - umiejętności

Efekt
Umiejętność wykonania badań jakości materiałów budowlnych. Umiejętność oceny podatności materiałó budowlanych na korozję.na korozję.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń praktycznych. Kolokwium końcowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil praktyczny - kompetencje społeczne

Efekt
Pogłębienie umiejętności pracy w zespole. Pogłębienie wrażliwości na aspekty ekologiczne w hydrotechnice.ł
Weryfikacja: Dyskusja ze studentami.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt
Zdobycie przez studentów ogólnej wiedzy dotyczącej materiałów budowlanych - surowców, rodzajów, produkcji i właściwości, Zdobycie przez studentów ogólnej wiedzy dotyczącej składu środowiska naturalnego i jego wpływu na konstrukcje budowlane wodne Zdobycie umiejętności doboru odpowiednich materiałów do konstrukcji budowlanych i oceny ich trwałośi.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt
Umiejętność oceny jakości betonu i innych materiałów budowlanych. Umiejętność oceny zagrożeń środowiskowych dla konstrukcji hydrotechnicznych
Weryfikacja: Kolokwium końcowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt
Umiejętność pracy w zespole. Wzrost wrażliwości na zanieczyszczenie środowiska i jego wpływ na budowle hydrotechniczne
Weryfikacja: Kolokwium końcowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: