- Nazwa przedmiotu:
- Hydrotechniczne kształtowanie koryt i dolin rzecznych
- Koordynator przedmiotu:
- doc. dr inż. Piotr Kuźniar
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Specjalizacyjne
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady - 30 godzin, ćwiczenia projektowe - 30 godzin, przygotowanie się do egzaminu - 25 godzin, przygotowanie projektu - 20 godzin. Razem 105 godzin.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Mechanika płynów
Hydrologia
Podstawy geologii i geotechniki
Fizyka wody
Hydraulika stosowana
Dynamika cieków
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zrozumienie mechanizmów funkcjonowania podstawowych procesów korytotwórczych i ich znaczenia dla prawidłowego, hydrotechnicznego kształtowania dolin i koryt rzecznych przy użyciu materiałów i konstrukcji akceptowanych przez naturalne środowisko rzeczne, w tym także dla potrzeb projektowania urządzeń ochrony przeciwpowodziowej
- Treści kształcenia:
- Budowa koryta i doliny rzecznej - podstawowe pojęcia i definicje
Cele i skutki hydrotechnicznego kształtowania dolin i koryt rzecznych
Zarys hydrografii Polski
Zarys sedymentologii - procesy fluwialne
Cechy rzek - przepływy, stany, rozwinięcie, przekroje, profile, budowa geologiczna i rumowisko, zabudowa biologiczna, zabudowa hydrotechniczna
Zjawiska i procesy hydrodynamiczne rzek nizinnych
Ochrona przeciwpowodziowa - rodzaje powodzi, sposoby walki z powodziami, mapy zagrożeń powodziowych jako element planowania przestrzennego
Geneza powodzi i mechanizm ruchu fal powodziowych
Zasady klasyfikacji, wymiarowania i kontroli stanu urządzeń ochrony przeciwpowodziowej
Konstrukcje, modernizacja i niezawodność wałów przeciwpowodziowych. Zasady zagospodarowania terenów zalewowych i międzywala
Podstawy projektowania zabudowy koryta - sekcja regulacyjna, trasa i przepływ regulacyjny, metody obliczania przekroju regulacyjnego
Systemy i budowle regulacyjne
Materiały i konstrukcje stosowane do zabudowy koryt rzecznych
Technologia hydrotechnicznego kształtowania koryt rzecznych
Renaturyzacja i rewitalizacja dolin i koryt rzecznych, zasady kształtowania krajobrazu nadrzecznego
Materiały i technologie stosowane do renaturyzacji koryt rzecznych
- Metody oceny:
- egzamin - cz. pisemna i cz. ustna, ćwiczenie projektowe, ocena zintegrowana jako średnia ważona - wykład (E) - waga 2, ćwiczenia projektowe - waga 1
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Allen P. A. Procesy kształtujące powierzchnię ziemi, PWN, Warszawa 2000 Borys M., Mosiej K., Wytyczne wykonywania ocen stanu technicznego i bezpieczeństwa wałów przeciwpowodziowych, Wyd. IMUZ, Falenty 2003 Cirkel R.J. i in. Poradnik projektowania obwałowań rzecznych (tłum z ang.), IMS, Wrocław 1999 Dębski K. Regulacja rzek. PWN, Warszawa 1978 Mamak W. Regulacja rzek i potoków, Wyd. Arkady, Warszawa 1958 Mosiej K. Ciepielowski A. i in. Ochrona przed powodzią. IMUZ Falenty 1992 Mycielska-Dowgiałło E. (red.), Struktury sedymentacyjne i postsedymentacyjne w osadach czwartorzedowych i ich wartość interpretacyjna, Wyd. UW, Warszawa 1988 Nachlik E., Kostecki S., Gądek W., Stochmal R. Strefy zagrożenia powodziowego, Biuro Koord. Proj. Banku Światowego, Wrocław 2001 Wierzbicki j. Przyrodnicze, gospodarcze i hydotechniczne przesłanki regulacji rzek. Oficyna Wydawnicza „Sadyba”, Warszawa 2003 Wołoszyn J. Regulacja rzek i potoków, PWN, Warszawa 1974 Wołoszyn J., Czamara W., Eliasiewicz R., Krężel J. Regulacja rzek i potoków, Wyd. AR we Wrocławiu, Wrocław 1994 Żbikowski A., Smoluchowska A., Żelazo J., Naturalna regulacja rzek nizinnych, Wyd. IMUZ, Falenty 1992 Żelazo J., Popek Z. Podstawy renaturyzacji rzek., Wyd. SGGW, Warszawa 2002
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna zasady kształtowania koryt i dolin rzecznych.
Weryfikacja: egzamin ustny i pisemny, obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
- Efekt W02
- Zna typowe materiały i konstrukcje stosowane w regulacji rzek
Weryfikacja: egzamin ustny i pisemny, obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W15
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi zaprojektować system regulacji rzeki.
Weryfikacja: egzamin ustny i pisemny, obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09, T2A_U13, T2A_U17
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania sie i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
Weryfikacja: egzamin ustny i pisemny, obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01