Nazwa przedmiotu:
Analiza systemowa w ochronie środowiska
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż Marek Nawalany
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Podstawowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
wykład - 30 godzin, zajęcia projektowe - 15 godzin, przygotowanie do zajęć projektowych-10 godzin, zapoznanie z literaturą - 5 godzin, opracowanie projektu - 5 godzin, przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie - 10 godzin. Razem 75 godzin.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Kurs matematyki wyższej i statystyki
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z ogólną metodologią wykorzystującą pojęcia: systemu, otoczenia, obiektów oraz relacji miedzy nimi oraz środowiska systemu umożliwiającą rozwiązywanie złożonych problemów związanych z ochrona środowiska naturalnego i cywilizacyjnego. Wraz z metodologią systemową przedstawiane są metody i techniki stosowane w badaniach operacyjnych takie jak: metody symulacyjne (symulacja systemów dynamicznych, metody Monte-Carlo), metody podejmowania decyzji w warunkach niepewności (metody bayesowskie), drzewa podejmowania decyzji. Metodologia i metody ilustrowane są przykładami z dziedziny ochrony i inżynierii środowiska.
Treści kształcenia:
WYKŁAD(treści merytoryczne) Definicja systemu i środowiska; oddziaływanie system – środowisko. Własności i konsekwencje przyjętej definicji. Ochrona środowiska w ujęciu systemowym; przykłady Systemy dynamiczne: definicje, własności, klasyfikacja; przykłady. Systemy dynamiczne: procesy dynamiczne w środowisku. Metodyka analizy systemowej – algorytm postępowania w sytuacjach złożonych. Metoda Monte-Carlo w ochronie środowiska Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności: Bayesowska teoria podejmowania decyzji (losowa gra z przyrodą - test bakteriologiczny FTT). Definicja i analiza ryzyka; przykład oceny ryzyka zanieczyszczenia wód podziemnych w pobliżu wysypiska. Ćwiczenia projektowe(treści merytoryczne) Samodzielne wykonanie opracowania wybranego problemu ochrony środowiska zgodnie z metodyka analizy systemowej. Wykonywanie obliczeń dotyczących wyboru wariantu rozwiązania problemu środowiskowego. Wyznaczanie średniego czasu przebywania cząstek w systemach: przemysłowych i środowiskowych. Metoda klasyczna i metoda Monte-Carlo Wyznaczanie ryzyka zanieczyszczenia wód podziemnych przez wyciek ze składowiska odpadów
Metody oceny:
Ocena końcowa (zintegrowana) obliczana jest na podstawie wyników zaliczenia wykładów i zaliczenia ćwiczeń projektowych – dla otrzymania oceny pozytywnej wymagane jest uzyskanie pozytywnego wyniku zaliczenia wykładów i zaliczenia ćwiczeń projektowych. Ocena końcowa jest średnią ważoną (60% - wykłady, 40% - ćwiczenia)
Egzamin:
nie
Literatura:
1. ed. Findeisen, Analiza Systemowa, PWN, 1985 2. W.J.Weber, F.A.DiGiano, Process Dynamics in Environmental Systems, J.Wiley&Sons N.Y. , 1996 3. K. Szacka, Teoria Systemów Dynamicznych, Oficyna Wydawnicz PW, Warszawa, 1999 4. D.G. Luenberger, Introduction to Dynamic Systems, J.Wiley &Sons, N.Y.1979
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zna definicje i przykłady stosowania pojęć: systemu, otoczenia, obiektów i relacji miedzy nimi
Weryfikacja: kolokwium pisemne, projekt
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W15, IS_W01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W11, T2A_W01
Efekt W02
Zna ogólną metodologię wykorzystującą pojęcia systemu i otoczenia ("podejście systemowe") do rozwiązywania złożonych problemów związanych z ochroną środowiska naturalnego i cywilizacyjnego
Weryfikacja: kolokwium pisemne, projekt
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W15, IS_W01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W11, T2A_W01
Efekt W03
Zna definicje i podstawowe pojęcia teorii systemów dynamicznych w odniesieniu do systemów inżynierii środowiska
Weryfikacja: kolokwium pisemne, projekt
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W15, IS_W01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W11, T2A_W01

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi sformułować istotę problemu środowiskowego - okreslić istotę i skalę problemu, wymienić aktorów i relacje między nimi, podać przyczynę i wskazać sprawcę
Weryfikacja: kolokwium pisemne, projekt
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U17
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U16
Efekt U02
Potrafi sformułować kolejne kroki i sposoby rozwiązania problemu środowiskowego wraz z niezbędnymi elementami takimi jak koszty, efektywność, miara ryzyka, efekty uboczne, zasoby, ograniczenia i czynniki przeszkadzające
Weryfikacja: kolokwium pisemne, projekt
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U17
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U16
Efekt U03
Potrafi zastosować "podejście systemowe" do wskazanego problemu środowiskowego
Weryfikacja: kolokwium pisemne, projekt
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U17
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Potrafi oszacować efekty techniczne i społeczne w prowadzanych rozwiązań systemowych w dziedzinie ochrony środowiska
Weryfikacja: kolokwium pisemne, projekt
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02