Nazwa przedmiotu:
Język rosyjski B1
Koordynator przedmiotu:
mgr Roman Gąsecki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla wydziału
Kod przedmiotu:
WS1A_01_01/03
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Ćwiczenia 60h; Przygotowanie się do zajęć 15h; Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 8h; Przygotowanie do kolokwium 4h; Przygotowanie do egzaminu 8h; Formy pisemne: listy, wypracowania, raporty 5h; Razem 100h = 4 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Ćwiczenia - 60h; Razem 60h = 2,4 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia60h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
język polski – gramatyka; język rosyjski – znajomość podstawowa na poziomie A2
Limit liczby studentów:
lektorat: 12 -24
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z nową leksyką, nowymi zagadnieniami gramatycznymi, analizą słowotwórczą wyrazów pozwalającą na określenie znaczenia nieznanych wyrazów, rodzajami intonacji oraz zasadami akcentowania w języku rosyjskim. Celem nauczania przedmiotu jest doskonalenie czterech podstawowych sprawności językowych: mówienie, rozumienie mowy ze słuchu, rozumienie tekstu, pisanie tekstów. Lektorat uczy i ukierunkowuje studentów kontynuujących naukę języka rosyjskiego do poziomu egzaminu końcowego (B2 wg skali Rady Europy).
Treści kształcenia:
C1. Ja i moja rodzina (leksyka). C2. Kontakty towarzyskie. Zawieranie znajomości przez internet – rola Internetu, zagrożenia. C3. I, II i III deklinacja – przypomnienie odmiany, ćwiczenia gramatyczne. C4. Rozumienie tekstu czytanego i słuchanego – tematyka „Ja i moja rodzina” (skrypt). C5. Kolokwium leksykalno-gramatyczne – „Ja i moja rodzina”, rzeczownik. C6. I i II koniugacja – przypomnienie odmiany, ćwiczenia gramatyczne. C7. Życie rodzinne. Obowiązki domowe (leksyka). C8. Nierówny podział obowiązków w rodzinie – jak rozwiązać ten problem. C9. Tryb rozkazujący – przypomnienie sposobu tworzenia, ćwiczenia gramatyczne. C10. Stosunki między członkami rodziny. C11. Czas przyszły i przeszły – przypomnienie sposobu tworzenia, ćwiczenia gramatyczne. C12. Rozumienie tekstu czytanego i słuchanego – tematyka „Obowiązki domowe” (skrypt). C13. Kolokwium leksykalno-gramatyczne - „Obowiązki domowe”, czasownik. C14. Imiesłów przymiotnikowy – wprowadzenie, ćwiczenia gramatyczne. C15. Imiesłów przysłówkowy – wprowadzenie, ćwiczenia gramatyczne.
Metody oceny:
Zaliczenie każdego modułu zależy od spełnienia trzech kryteriów: obecności na zajęciach, opanowania materiału dla danego modułu i nakładu pracy własnej. Szczegółowy regulamin zaliczania modułu jest dostępny na stronie internetowej Zespołu Lektorów: http://www.zl.pw.plock.pl/pl/regulamin_zaliczania_modulu.html
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Pado, A. Uspiech 1, Uspiech 2, Uspiech 3. WSiP. Warszawa 2003, 2. Jurewicz, Cz. i E.Jurewicz. Меня зовут Аня. WSiP. Warszawa 1995 3. Karolak, S. Praktyczna gramatyka rosyjska. WSiP. Warszawa 1998 4. Dziewanowska, D. Грамматика без проблем. WSiP. Warszawa 2005 5. Język rosyjski w ćwiczeniach - przygotowanie do egazminu na poziomie B2 B.Konopka Oficyna Wydawnicza PW 2010 W-wa 6. Duchnowska, D.i A. Kaźmierak (red.).Сертификат по русскому языку. Proxima sp. z o.o. Łódź 2005 7. Język rosyjski. Teksty z testami na rozumienie ze słuchu i na czytanie ze zrozumieniem. Praca zbiorowa ZJR SJOPW pod redakcją B.Konopki Oficyna Wydawnicza PW 2010 W-wa
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
Przedmiot uczony jest w bloku dla wszystkich studentów, którzy wybrali język rosyjski; nie ma podziału ani ze względu na umiejętności językowe, ani ze względu na kierunek studiów. Program studiów opracowany na podstawie programu nauczania zmodyfikowanego w ramach Zadania 38 Programu Rozwojowego Politechniki Warszawskiej

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01_01
Potrafi korzystać ze wskazanej literatury (teksty popularnonaukowe). Potrafi analizować treść tekstu. Potrafi czytać ze zrozumieniem nowe teksty w języku rosyjskim, popularnonaukowe i z zakresu swojej specjalności.
Weryfikacja: Streszczanie fragmentów tekstu; odpowiedzi typu "Tak"/"Nie"; odpowiedzi szczegółowe na pytania do tekstu; dopasowywanie brakujących fragmentów tekstu; syntetyzowanie fragmentów tekstu (dobór nagłówków); wyszukiwanie szczegółów w treści tekstu. (C1 - C15)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U03_01
Potrafi napisać streszczenie tekstu lub raport, uwzględniający wskazane zagadnienia lub najważniejsze informacje.
Weryfikacja: Pisanie raportu; analiza tekstów na zajęciach lub w ramach nakładu pracy własnej. (C1 - C15)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_U03_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03
Efekt U06_01
Potrafi zrozumieć standardowe wypowiedzi w języku rosyjskim, z zakresu życia codziennego, akademickiego i zawodowego. Rozumie dłuższe wypowiedzi, np. główne zagadnienia wykładu, przemówienia, prezentacji i dyskusji (pod warunkiem, że zna tematykę wypowiedzi). Potrafi napisać krótki tekst, przedstawiając najważniejsze informacje oraz argumenty za i przeciw. Umie napisać list (e-mail), w którym przedstawia informacje o sobie lub innych, zadaje pytania lub odpowiada na zadane pytania.
Weryfikacja: Słuchanie różnorodnych wypowiedzi w nawiązaniu do omawianych zagadnień; ćwiczenie rozumienia tekstu ze słuchu. Słuchanie oryginalnych tekstów. Analiza modelowych tekstów: poznawanie typowych zwrotów i struktury tekstu (wypracowanie, list, raport). Tworzenie własnych form pisemnych. (C1 - C15)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_U06_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U06
Efekt U04_01
Potrafi wypowiedzieć się i uczestniczyć w rozmowie na tematy ogólne, podając swoje argumenty, zgadzać się lub nie zgadzać się z rozmówcą. Potrafi opisywać zagadnienie, opisywać konkretny przedmiot lub proces technologiczny.
Weryfikacja: Odpowiadanie na pytania lektora; wypowiadanie się na zadany temat na zajęciach: ćwiczenie krótkiej spontanicznej wypowiedzi i tworzenie dłuższej przygotowanej wypowiedzi. (C1 - C15)
Powiązane efekty kierunkowe: B1A_U04_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U04