Nazwa przedmiotu:
Programowanie liniowe i statystyka z elementami rachunku prawdopodobieństwa (IS1A_02/01)
Koordynator przedmiotu:
dr/ Izabela Józefczyk/starszy wykładowca
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla kierunku
Kod przedmiotu:
IS1A_02/01
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład (ilość godzin według planu studiów) - 15; zapoznanie się z literaturą - 3; przygotowanie do zaliczenia - 3; przygotowanie do kolokwium - 4; RAZEM: 25; Ćwiczenia (ilośc godzin według planu studiów) - 30; przygotowanie do zajęć - 5, zapoznanie się z literaturą - 5; przygotowanie do zaliczenia - 4; przygotowanie do kolokwium - 6; RAZEM: 50; Razem: 25 + 50= 75
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykład (ilość godzin według planu studiów) - 15h = 0,6 ECTS; Ćwiczenia (ilośc godzin według planu studiów) - 30h = 1,2 ECTS; RAZEM: 45h =1,8 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Matematyka w zakresie I roku studiów
Limit liczby studentów:
wykład min. 15 studentów; ćwiczenia 15-30 studentów.
Cel przedmiotu:
Celem nauczania przedmiotu jest nabycie przez studenta wiedzy i podstawowych umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi na kierunku Inżynieria Środowiska w zakresie rachunku prawdopodobieństwa, statystyki matematycznej i programowania liniowego, opracowywania wyników badań i testowania hipotez statystycznych.
Treści kształcenia:
W1 Wstęp do programowania liniowego.Zbiory wypukłe. W2 Zagadnienie programowania liniowego(ZPL) W3 Graficzne rozwiązanie problemu programowania liniowego. W4 - Metoda simplex dla ZPL W5 - Zagadnienia dualne do ZPL W6-8 - Podstawy rachunku prawdopodobieństwa. Zmienna losowa jednowymiarowa i wielowymiarowa. W9. Prawa wielkich liczb i twierdzenia graniczne W10-11 - Podstawowe pojęcia statystyki. a) Rozkłady empiryczne b) Momenty empiryczne c) Dystrybuanta empiryczna i histogram W12-13- Estymacja a) Estymacja punktowa. b) Estymacja przedziałowa. W14-15 - Testowanie hipotez. a) Testy parametryczne b) Testy nieparametryczne C1-3 - Wstęp do programowania liniowego Graficzne rozwiązanie problemu programowania liniowego. C4-5 - Metoda simplex dla ZPL C6-8 - Podstawy rachunku prawdopodobieństwa. Jednowymiarowa zmienna losowa. C- 9 Powtórzenie wiadomości z C1-8. C10 - Wielowymiarowe zmienne losowe. C 11- Twierdzenia graniczne. C 11-13- Model statystyczny eksperymentu. Metoda największej wiarogodności estymacji parametrów modelu statystycznego. C14 -Wybrane testy hipotez statystycznych dotyczące średniej i wariancji. C15 -Powtórzenie wiadomości z C9-14.
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu uzyskuje się w oparciu o liczbę punktów uzyskanych z 2 kolokwiów ( po 20 punktów każde), z wejściówek (2 punkty każda) oraz punktów uzyskanych za aktywność na zajęciach. Kryterium oceny: Kryterium oceny: (0%,50%) liczby punktów – ocena 2.0 <50%,60%) liczby punktów – ocena 3.0 <60%,70%) liczby punktów – ocena 3.5 <70%,80%) liczby punktów – ocena 4.0 <80%,90%) liczby punktów – ocena 4.5 <90%,100%> liczby punktów – ocena 5.0 Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest otrzymanie minimum 50% punktów. Aktywna postawa studenta na zajęciach może podwyższyć ocenę z zaliczenia o pół stopnia.
Egzamin:
nie
Literatura:
1.Kordecki W., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna, Definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza GIS, Wrocław 2003.2.Jasiulewicz H., Kordecki W., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna, Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GIS, Wrocław 2003.3. I.Musiał-Walczak, J.Muszyński , J.Radzikowski, A.Włodarska-Dymitruk Zbiór zadań z matematyki tom 3. Oficyna wydawnicza PW, Warszawa 1995 4.T.Włodarski Algebra liniowa i programowanie liniowe w zadaniach i zastosowaniach ekonomicznych. Oficyna wydawnicza MA, Łódź 2011.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01_02
Posiada podstawową wiedzę w zakresie probabilistyki w szczególności rachunku prawdopodobieństwa i statystyki .
Weryfikacja: kolokwium(I W6 -8,C6-8;II W 9-15,C10-14),obserwacja na zajęciach(C6-8,C10-14),prace domowe(C6-8,C10-14)
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W01_02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01
Efekt W01_01
Zna podstawy programowania liniowego.
Weryfikacja: kolokwium(I W 1-5,C1-5),obserwacja na zajęciach(C1-5),prace domowe(C1-5)
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U07_01
Potrafi dokonać podstawowych analiz w programie Statistica lub Excelu
Weryfikacja: obserwacja na zajęciach(C12-14),prace domowe(C12-14)
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U07_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07
Efekt U09_02
Potafi rozwiązać proste zadania programowania liniowego
Weryfikacja: kolokwium (I W 1-5,C1-5),obserwacja na zajęciach(C1-5),prace domowe(C1-5)
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U09_02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09
Efekt U09_03
Potrafi zastosować wiedzę z zakresu probabilistyki do obróbki danych.Umie wyznaczyć prawdopodobieństwo w przestrzeni probabilistycznej.Umie wyznaczyć parametry zmiennych losowych i rozumie ich znaczenie, zna typowe rozkłady zmiennych losowych.
Weryfikacja: kolokwia (W 6-15,C5-8,10-14)
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U09_03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09