Nazwa przedmiotu:
Programowanie obiektowe
Koordynator przedmiotu:
Sławomir Czarnecki, Dr hab. inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
PO
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 100 godz. = 4 ECTS: ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30 godz., wykład 15 godz., studiowanie literatury i materiałów dydaktycznych pobranych ze strony www przedmiotu 30 godz., konsultacje 5 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30 godz., wykłady 15 godz., konsultacje 5 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 30 godz. = 1 ECTS: ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Umiejętność pisania prostych programów w dowolnym języku programowania strukturalnego w zakresie zdefiniowanym przez program drugiego semestru studiów dziennych przedmiotu Informatyka - Podstawy Programowania.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Zrozumienie podstawowych pojęć programowania obiektowego i opanowanie umiejętności implementowania algorytmów w języku obiektowym na poziomie średnio zaawansowanym przy zastosowaniu poznanych technik, Po zakończeniu kursu student powinien potrafić samodzielnie pisać własne programy obiektowo zorientowane, w których umie dodatkowo wykorzystywać opracowane przez inne osoby algorytmy, gotowe podprogramy, funkcje lub procedury.
Treści kształcenia:
Podstawy programowania obiektowego: definicja klasy i obiektu, składowa, metoda, konstruktor, destruktor, konstruktor kopiujący, klasy zaprzyjaźnione, tablice obiektów, wskaźniki do klas, przeładowanie operatorów, dziedziczenie, funkcje wirtualne, klasy abstrakcyjne, pojęcie stosu i jego implementacja.
Metody oceny:
Forma zaliczenia przedmiotu jest indywidualna i zależy przede wszystkim od przewidywanego stopnia zainteresowania studenta wykorzystaniem umiejętności samodzielnego programowania w pracy dyplomowej itp. Studenci wykazujący duże zainteresowanie programowaniem piszą swój własny program obliczeń statycznych kratownicy, tarczy lub membrany (itp.) oparty o metodę elementów skończonych wykładaną równolegle na przedmiocie Metoda Elementów Skończonych. Poprawnie działający program jest podstawą do zaliczenia przedmiotu. Studenci wykazujący mniejsze zainteresowanie programowaniem piszą kolokwium zaliczeniowe pod koniec semestru. Zadania kolokwialne polegają na samodzielnym napisaniu kilku (najczęściej nie więcej niż czterech) krótkich programów w ciągu 3 godzin przy stanowisku komputerowym.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Jerzy Grębosz, Symfonia C++ standard. Programowanie w języku C++ orientowane obiektowo, Oficyna Kallimach, Kraków, 2005;<br> [2] Frank Friedman, Elliot Koffman, Problem Solving, Abstraction, and Design Using C++, PEARSON Addison Wesley, New York, 2007.
Witryna www przedmiotu:
http://wektor.il.pw.edu.pl/~iap/indexD.html
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt PROGRAW1
Zna podstawy programowania obiektowego i semantyki wybranego języka programowania obiektowego.
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W11_TK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W04, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt PROGRAU1
Potrafi samodzielnie pisać własne programy obiektowo zorientowane, w których umie dodatkowo wykorzystywać opracowane przez inne osoby algorytmy, gotowe podprogramy, funkcje lub procedury.
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U13_TK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U19

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt PROGRAK1
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Weryfikacja: Indywidualna rozmowa
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K01, K2_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K04, T2A_K01, T2A_K06