- Nazwa przedmiotu:
- Reologia
- Koordynator przedmiotu:
- Stanisław Jemioło, Prof. dr hab. inż.; Aleksander Szwed dr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- REOLOG
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 90 godz. = 3 ECTS: wykłady 30 godz., ćwiczenia 15 godz., przygotowanie i prezentacja ćwiczeń 15 godz., zapoznanie się z literaturą 15 godz., przygotowanie się do egzaminu i jego zdanie 15 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 55 godz. = 2 ECTS: wykłady 30 godz., ćwiczenia 15 godz., prezentacja ćwiczeń i zdanie egzaminu 10 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: ćwiczenia 15 godz., przygotowanie i prezentacja ćwiczeń 15 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Algebra liniowa. Rachunek macierzowy i tensorowy. Analiza funkcji jednej i wielu zmiennych. Równania różniczkowe zwyczajne i cząstkowe.
Mechanika bryły sztywnej. Teoria prętów. Znajomość podstaw teorii sprężystości, formułowania i rozwiązywania zadań w zakresie wymienionych poniżej zagadnień: takich jak formułowanie zagadnienia brzegowego liniowej teorii sprężystości, związki Hooke’a materiału izotropowego i anizotropowego, tarcze w płaskim stanie naprężenia i odkształcenia oraz płyty.
Przedmioty: Algebra i analiza matematyczna. Mechanika teoretyczna. Wytrzymałość materiałów. Mechanika konstrukcji. Teoria sprężystości.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Rozumienie założeń teorii lepkosprężystości, znajomość równań je opisujących, umiejętność zastosowania teorii w prostych zagadnieniach prętowych i powierzchniowych. Poznanie i zrozumienie własności reologicznych betonu i metali. Zapoznanie się z zagadnieniem pełzania metali i teorii pełzania. Umiejętność zastosowania teorii pełzania w prostych zagadnieniach.
- Treści kształcenia:
- <ol><li>Wprowadzenie do przedmiotu i rys historyczny. <li>Teoria liniowej lepkosprężystości: założenia, zasada Boltzmana, modele reologiczne, równania stanu. <li>Zastosowania teorii do analizy quasi-statycznych zagadnień konstrukcji prętowych i powierzchniowych. <li>Równania stanu nieliniowych materiałów reologicznych: omówienie wyników doświadczeń, założenia, modele i równania, uwzględnienie wpływu lepkości i temperatury. Przykłady obliczeń prostych elementów konstrukcji. <li>Reologia konstrukcji betonowych: własności reologiczne betonu, podstawy doświadczalne, stosowane teorie pełzania i skurczu. <li>Obliczanie strat reologicznych w betonie sprężonym. <li>Pełzanie metali: Informacje doświadczalne, wpływ zmian naprężenia, czasu i temperatury. <li>Pełzanie nieustalone (początkowe), ustalone oraz przyspieszone prowadzące do zniszczenia lepkiego, mieszanego i kruchego. <li>Podstawowe teorie pełzania w jednoosiowym i złożonym stanie naprężenia. <li>Opis różnych postaci zniszczenia, oszacowanie czasu „życia” konstrukcji. <li>Przykłady rozwiązań konstrukcji metalowych z uwzględnieniem pełzania.</ol>
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny i ustny.<br>
Dwa ćwiczenia domowe i jeden sprawdzian.<br>
Ocenianie ciągłe (obecność, aktywność).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Nowacki W.: Teoria pełzania, Arkady, Warszawa, 1963r. <br>
[2] Skrzypek U. J.: Plastyczność i pełzanie, PWN, Warszawa, 1986r. <br>
[3] Mitzel A.: Reologia Betonu, Arkady, Warszawa, 1972r. <br>
[4] Rusch H, Jungwirth D.: Skurcz i pełzanie w konstrukcjach betonowych, Arkady, Warszawa, 1979r. <br>
[5] Perzyna P.: Teoria lepkoplastyczności, PWN, Warszawa, 1966r. <br>
[6] Jakowluk A.: Procesy pełzania i zmęczenia w materiałach, WNT, Warszawa,1993r.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt REOLOGW1
- Zna założenia i metody modelowania konstytutywnego reologii materiałów.
Weryfikacja: Egzmin pisemny i ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W15_TK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt REOLOGU1
- Stosuje teorię lepkosprężystości w odpowiednich zagadnieniach konstrukcji, ze szczególnym uwzględnieniem własności reologicznych metali i betonów.
Weryfikacja: projekty i sprawdziany
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U22_TK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U19, T2A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt REOLOGK1
- Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
Weryfikacja: egzamin i projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K06