- Nazwa przedmiotu:
  - Metody modyfikacji materiałów budowlanych
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - dr hab. inż. Paweł Łukowski, prof. PW
 
    - Status przedmiotu:
  - Fakultatywny ograniczonego wyboru
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia II stopnia
 
    - Program:
  - Budownictwo
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Przedmioty do wyboru
 
    - Kod przedmiotu:
  - MEMOMA
 
    - Semestr nominalny:
  - 3 / rok ak. 2016/2017
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 2
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - Razem 55 godz. = 2 ECTS: wykład 30 godz., przygotowanie i wygłoszenie referatu 25 godz. 
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykład.
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - Razem 25 godz. = 1 ECTS: przygotowanie i wygłoszenie referatu.
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład30h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Wiedza z zakresu I stopnia studiów na specjalności IPB.
 
    - Limit liczby studentów:
  - 1 grupa - 60 osób
 
    - Cel przedmiotu:
  - Przygotowanie absolwentów do projektowania, oceny przydatności i doboru oraz zastosowania materiałów budowlanych o zmodyfikowanych właściwościach.
 
    - Treści kształcenia:
  - <ol><li>Modyfikacja materiału budowlanego jako podstawowy element kreowania rozwiązań materiałowych. <li>Historia
modyfikacji i udoskonalania materiałów budowlanych – od metody prób i błędów do „tailor-made materials” („materiałów szytych na miarę”).
<li>Pojęcie kompozytu. <li>Projektowanie i optymalizacja materiałów budowlanych.
<li>Domieszki do zapraw i betonów (1). Domieszki do zapraw. Potrzeby i rozwiązania. Domieszki zamiast wapna –
za i przeciw. Rozwiązanie alternatywne – koncepcja „wapna uszlachetnionego”.
<li>Domieszki do zapraw i betonów (2). Domieszki do betonów. Podejście normowe – definicje i klasyfikacja.
<li>Domieszki uplastyczniające i upłynniające: mechanizmy upłynniania, kierunki zastosowań, skuteczność.
<li>Typowe problemy i ich rozwiązania. Domieszki nowej generacji. <li>Domieszki do mieszanek betonowych samozagęszczalnych.
<li>Domieszki do zapraw i betonów (3). Inne rodzaje domieszek: napowietrzające, regulujące czas wiązania i
twardnienia, przeciwmrozowe, uszczelniające, do betonowania pod wodą, itd. Zasady i efekty działania.
<li>Podsumowanie – zasady racjonalnego stosowania domieszek do zapraw i betonów.
<li>Betony polimerowo-cementowe.
<li>Betony impregnowane polimerami.
<li>Zastosowanie dodatków mineralnych do betonu. Ujęcie normowe. Dodatki obojętne i pucolanowe. Pył krzemionkowy. Popiół lotny.
<li>Betony zbrojone włóknami.
<li>Nanotechnologia jako narzędzie modyfikacji materiałów budowlanych.
<li>Przykłady nowoczesnych rozwiązań materiałowych uzyskiwanych na drodze modyfikacji materiałowej: BWW,
betony auto-technologiczne, samonaprawialne, prześwitujące, materiały „inteligentne”, itd.</ol>
 
    - Metody oceny:
  - Ocena prezentacji dotyczących wybranych zagadnień związanych z tematyką wykładów w powiązaniu z
aktywnością w trakcie semestru (dyskusje panelowe poświęcone rozwiązywaniu konkretnych problemów).
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - [1] Czarnecki L., Broniewski T., Henning O., Chemia w budownictwie, Arkady, Warszawa, 1995;<br>
[2] Giergiczny Z., Rola popiołów lotnych w kształtowaniu właściwości współczesnych spoiw budowlanych i
tworzyw cementowych, Monografia nr 325, Seria Inżynieria Lądowa, Politechnika Krakowska, Kraków, 2006;<br>
[3] Łukowski P., Domieszki do zapraw i betonów, Polski Cement, Kraków, 2003;<br>
[4] Wybrane artykuły z czasopism naukowo-technicznych: „Archiwum Inżynierii Lądowej”, „Materiały
Budowlane”, „Cement Wapno Beton”, „Budownictwo-Technologie-Architektura”, i in.
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - -
 
    - Uwagi:
  
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt MEMOMAW1
 
                    - 																					Zna różne metody modyfikacji materiałów budowlanych oraz uwarunkowania doboru tych metod. Zna aktualne kierunki rozwoju kompozytów budowlanych w odniesieniu do ich modyfikacji materiałowej.																					
                        Weryfikacja: Prezentacja samodzielnie przygotowanego referatu na wybrany temat związany z tematyką przedmiotu; udział w dyskusji o charakterze panelu.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K2_W10
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07                     
                                    - Efekt MEMOMAW2
 
                    - 																												Zna metody i cele modyfikacji betonu.																												
                        Weryfikacja: Prezentacja samodzielnie przygotowanego referatu na wybrany temat związany z tematyką przedmiotu; udział w dyskusji o charakterze panelu.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K2_W10
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt MEMOMAU1
 
                    - 																												Potrafi pozyskiwać informacje dotyczące metod i celów modyfikacji materiałów budowlanych, na ich podstawie dokonywać analizy i prezentacji nowoczesnych kierunków rozwoju kompozytów budowlanych.																												
                        Weryfikacja: Prezentacja samodzielnie przygotowanego referatu na wybrany temat związany z tematyką przedmiotu; udział w dyskusji o charakterze panelu.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K2_U08
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U05                     
                                    - Efekt MEMOMAU2
 
                    - 																					Rozumie potrzebę poszerzania wiedzy i kompetencji w zakresie nowowprowadzanych do stosowania modyfikowanych materiałów budowlanych, potrafi samodzielnie zdobywać tę wiedzę.																					
                        Weryfikacja: Prezentacja samodzielnie przygotowanego referatu na wybrany temat związany z tematyką przedmiotu; udział w dyskusji o charakterze panelu.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K2_U08
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U05                     
                                    - Efekt MEMOMAU3
 
                    - 																					Potrafi sformułować kryteria użyteczności modyfikowanego materiału budowlanego, określić cele modyfikacji i dobrać metody osiągnięcia tych celów.																					
                        Weryfikacja: Prezentacja samodzielnie przygotowanego referatu na wybrany temat związany z tematyką przedmiotu; udział w dyskusji o charakterze panelu.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K2_U08
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U05                     
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt MEMOMAK1
 
                    - 																					Jest przygotowany do zespołowego wykonywania zadania o charakterze analitycznym i właściwej prezentacji wyników i wniosków.																					
                        Weryfikacja: Prezentacja samodzielnie przygotowanego referatu na wybrany temat związany z tematyką przedmiotu; udział w dyskusji o charakterze panelu.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                                             
                                    - Efekt MEMOMAK2
 
                    - 																					Potrafi formułować wnioski i opinie w sposób rzetelny, obiektywny i klarowny. Potrafi prowadzić merytoryczną dyskusję na temat prezentowanych zagadnień.																					
                        Weryfikacja: Prezentacja samodzielnie przygotowanego referatu na wybrany temat związany z tematyką przedmiotu; udział w dyskusji o charakterze panelu.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        
                        Powiązane efekty obszarowe: