Nazwa przedmiotu:
Komputerowe wspomaganie projektowania budowli podziemnych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Monika Mitew-Czajewska
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Przedmioty do wyboru
Kod przedmiotu:
KWPBP
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30 godz., przygotowanie do zajęć projektowych 10 godz., zapoznanie z literaturą 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 30 godz. = 1,2 ECTS: ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 30 godz. = 1,2 ECTS: ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot przeznaczony jest dla studentów studiujących specjalizację Mosty i Budowle Podziemne. Wymagane jest zaliczenie następujących przedmiotów: geologia, geotechnika, wytrzymałość materiałów, mechanika budowli, podstawy budownictwa podziemnego, budowle podziemne.
Limit liczby studentów:
2 grupy 15-30 osobowe
Cel przedmiotu:
Przekazanie wiedzy niezbędnej do projektowania. Podstawy teoretyczne oraz umiejętności praktycznego zastosowania oprogramowania do projektowania budowli podziemnych i różnego typu konstrukcji geotechnicznych, tj. posadowienia budowli, zabezpieczenia głębokich wykopów, tuneli i podziemnych obiektów kubaturowych, zabezpieczenia stateczności zboczy, konstrukcji oporowych.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia w laboratorium komputerowym:<br> Omówienie oraz wykonanie ćwiczeń projektowych z wykorzystaniem istniejących i dostępnych programów komputerowych służących do analizy różnorodnych zagadnień geotechnicznych:<br> - posadowienie bezpośrednie i pośrednie - 4 godziny;<br> - stateczność zboczy, grunt zbrojony (metody klasyczne oraz MES) – 6 godzin;<br> - konstrukcje oporowe – 2 godziny;<br> - zabezpieczenie ścian głębokich wykopów (metoda klasyczna oraz metoda parć zależnych) – 4 godziny;<br> - metoda elementów skończonych w zastosowaniu do modelowania ścian głębokich wykopów oraz tuneli – 6 godzin;<br> - wpływ drążenia tunelu na istniejącą zabudowę (klasyczne metody analizy oraz MES) – 4 godziny;<br> Omówienie zasad działania (generowanie modelu) oraz istniejących modeli podłoża w odniesieniu do programów MES: PLAXIS oraz GEO5 – 4 godziny.
Metody oceny:
Ocena pracy studenta na podstawie ćwiczeń projektowych wykonywanych w laboratorium komputerowym. <br>Jest możliwość kontynuowania tematyki w ramach pracy dyplomowej, np. poprzez wykorzystanie poznanego oprogramowania do modelowania zagadnień podejmowanych w pracy dyplomowej.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Plaxis User’s and theoretical manual;<br> [2] Geo5 Podręcznik użytkownika, Fine;<br> [3] Geo5 Podręcznik teoretyczny, Fine;<br> [4] Experienced Plaxis users course, Prague 2003;<br> [6] Potts D., Zdravković L - Finite element analysis in geotechnical engineering. Theory [7] Potts D., Zdravković L - Finite element analysis in geotechnical engineering. Application [8] Jarominiak A. – Lekkie konstrukcje oporowe;<br> [9] Wiłun Z. – Zarys geotechniki;<br> [10] B.P. Metroprojekt: Wydzielenia geotechniczne i normowe wartości parametrów gruntów występujących w rejonie I linii metra w Warszawie;<br> [11] Ou Ch. - Deep excavation. Theory and practice [12] Puller M. - Deep excavation [13] strony internetowe: www.finesoftware.pl oraz www.plaxis.nl
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt KWPBPW1
Student ma wiedzę o projektowaniu posadowienia, tuneli i budowli podziemnych.
Weryfikacja: Na podstawie wykonywanych ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W10, K2_W12_MiBP, K2_W13_MiBP, K2_W15_MiBP, K2_W16_MiBP, K2_W17_MiBP
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W06, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt KWPBPU1
Potrafi przeanalizować i zaprojektować elementy posadowienia budowli, konstrukcje oporowe, obudowy głębokich wykopów i tuneli.
Weryfikacja: Na podstawie wykonywanych ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U08, K2_U14_MiBP, K2_U17_MiBP, K2_U18_MiBP, K2_U19_MiBP, K2_U21_MiBP
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U05, T2A_U02, T2A_U15, T2A_U01, T2A_U02, T2A_U05, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U04, T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U04, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U15, T2A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt KWPBPK1
Potrafi ocenić oddziaływania i skutki oddziaływań budowli podziemnych i głębokich wykopów na otoczenie.
Weryfikacja: Na podstawie wykonywanych ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K01, K2_K03, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K07, T2A_K02