Nazwa przedmiotu:
Ryzyko przedsięwzięć inwestycyjnych IPB
Koordynator przedmiotu:
Janusz Kulejewski dr inż.
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Przedmioty do wyboru
Kod przedmiotu:
RPRZIN
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- udział w wykładach: 15 x 1 godz. = 15 godz. - przygotowanie do kolejnych wykładów (przejrzenie materiałów z wykładu i dodatkowej literatury, próba rozwiązania miniproblemów sformułowanych na wykładzie): 5 godz. -udział w ćwiczeniach związanych z realizacją projektu: 15 x 1 = 15 godz. - realizacja zadań projektowych: 10 godz. + konsultacje projektu +5godz - przygotowanie do kolokwium oraz obecność na kolokwium: 9 godz. + 1 godz.= 10 godz. RAZEM: 60 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
15+15+6=36godz. 36godz./30 godz./ECTS=ok.1,5 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
5+15+9=29 godz. 29 godz./30 godz./ECTS=ok.1 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Student powinien wykazać się znajomością zagadnień ekonomiki budownictwa i sporządzania harmonogramów budowlanych oraz podstawowych zagadnień rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej.
Limit liczby studentów:
Zgodnie z ustaleniami dziekanatu WIL
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy z zakresu specjalnych metod i technik oceny ryzyka budowlanych przedsięwzięć inwestycyjnych. Student zapoznaje się z pojęciami niepewności i ryzyka w działalności inwestycyjnej w budownictwie. Uzyskuje wiedzę o czynnikach, stanowiącymi zagrożenie dla planowanego czasu i kosztu realizacji przedsięwzięcia budowlanego oraz dla jego zakładanych parametrów ekonomiczno – finansowych. Poznaje metody ograniczania niekorzystnego wpływu tych czynników, stosowane w fazie projektowania i realizacji przedsięwzięcia. W rezultacie, nabywa wiedzy niezbędnej do prawidłowego i systematycznego zarządzania ryzykiem przedsięwzięcia budowlanego. Wiedza ta jest ugruntowywana praktycznie poprzez wykonanie ćwiczeń projektowych, umożliwiających nabycie umiejętności analizowania zagrożeń dla zakładanych wyników przedsięwzięcia oraz dla przygotowania i wdrożenia odpowiednich działań, eliminujących lub ograniczających przewidywane skutki tych zagrożeń.
Treści kształcenia:
Studenci poznają zasady klasyfikacji i metody identyfikacji czynników ryzyka w przedsięwzięciu budowlanym, metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka oraz metody przygotowywania odpowiedzi na zagrożenia dla planowanego czasu, planowanego kosztu i dla zakładanych parametrów ekonomiczno – finansowych przedsięwzięcia budowlanego. Ponadto, studenci zapoznają się z metodami komputerowymi, wspomagającymi analizę i oceny ryzyka przedsięwzięcia budowlanego oraz ocenę skuteczności planowanych działań zapobiegawczych, podejmowanych w fazie planowania i w fazie realizacji przedsięwzięcia.
Metody oceny:
Wykłady – zakończone sprawdzianem pisemnym. Ocena w skali od 2 do 5. Ćwiczenie projektowe oceniane w skali od 2 do 5. Ocena ostateczna przedmiotu: średnia ważona dwóch ocen z pisemnego zaliczenia wykładów (50% oceny łącznej) i zaliczenia ćwiczenia projektowego (50% oceny łącznej). Ocena może zostać podwyższona przez prowadzącego przedmiot za aktywność na zajęciach. Ocena może zostać obniżona przez prowadzącego za nieterminowość zaliczenia ćwiczeń.
Egzamin:
nie
Literatura:
E.Ostrowska “Ryzyko projektów inwestycyjnych”, PWE, Warszawa 2002 Kompendium wiedzy o zarządzaniu projektami (A Guide to the Project Management Body of Knowledge), Wydanie 4, MT&DC, Warszawa 2009 M. Sierpińska, T. Jachna. Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych. PWN, Warszawa, 2011. Praca zbiorowa: Zarządzanie ryzykiem w budownictwie. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2011.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt RPRZINW1
Ma wiedzę o czynnikach, stanowiących zagrożenie dla planowanego czasu i kosztu realizacji przedsięwzięcia budowlanego. Zna metody ograniczania niekorzystnego wpływu tych czynników, stosowane w fazie projektowania i realizacji przedsięwzięcia.
Weryfikacja: Kolokwium z wykładów i obrona cwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W10, K2_W19_IPB
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W07, T2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt RPRZINU1
Umie przeanalizować i ocenić zagrożenia dla planowanego harmonogramu i budżetu przedsięwzięcia oraz przygotować i wdrożyć odpowiednie działania, eliminujące lub ograniczające przewidywane skutki tych zagrożeń.
Weryfikacja: Kolokwium z wykładów i obrona cwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U08, K2_U20_IPB
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U05, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U14

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt RPRZINK1
Potrafi pracować samodzielnie i współpracować w zespole nad wyznaczonym zadaniem, określać priorytety służące reazlizacji zadań
Weryfikacja: Kolokwium z wykładów i obrona cwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K01, K2_K02, K2_K03, K2_K04, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K04, T2A_K01, T2A_K06, T2A_K05, T2A_K07, T2A_K06, T2A_K07, T2A_K02