Nazwa przedmiotu:
Ekologia ekosystemów lądowych
Koordynator przedmiotu:
-
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Ochrona Środowiska
Grupa przedmiotów:
Specjalizacyjne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Nauczenie rozumienia zasad funkcjonowania lądowych biocenoz w różnym stopniu przekształconych przez człowieka jak również nabycie umiejętności analizowania czynników wpływających na kształtowanie struktury ekosystemów lądowych
Treści kształcenia:
brak
Metody oceny:
Warunki zaliczenia wykładu Egzamin - test Warunki zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych Przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów przy wykorzystaniu literatury fachowej i najnowszych publikacji z zakresu ekologii Ocena zintegrowana =0,6* OW + 0,4* OC
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura Strzałko J., Mossor-Pietraszewska T. (red): Kompendium wiedzy o ekologii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001 Zimny H.: Ekologia miasta. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005 Kurantowska A.: Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Łódź, 2002 Andrzejewski R., Weigle A.(red.):Polskie studium różnorodności biologicznej. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, Warszawa 1993 Andrzejewski R., Weigle A.(red.): Różnorodność biologiczna Polski. Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska, Warszawa 2003 Poradnik ochrony siedlisk i gatunków NATURA 2000- poradnik metodyczny. Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2003 Czasopisma naukowe
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zna zespoły leśne jako lądowe zbiorowiska roślinne w formie naturalnej lub półnaturalnej ; roślinność zastępczą jako zbiorowiska powstałe w miejscu zespołów naturalnych w wyniku działalności człowieka (łąki, pastwiska, pola uprawne, murawy); rolnictwo integrowane i ekologiczne Zna ekologię miasta - jego strefę abiotyczną i biotyczną, procesy synantropizacji flory i fauny, zbiorowiska roślinne segetalne i ruderalne oraz zwierzęta synurbijne
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi przygotować i przedstawić ustną prezentację w języku polskim dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu ekologii lądowych zbiorowisk roślinnych półnaturalnych i naturalnych w niewielkim stopniu przekształconych przez człowieka a także dotyczącą ekologii miasta z uwzględnieniem jego strefy biotycznej; potrafi zrealizować proste zadanie badawcze lub inżynierskie pod kierunkiem opiekuna naukowego Posiada umiejętność interpretacji i krytycznej dyskusji wyników przeprowadzonych badań siedlisk, a także jest zdolny do wyciągania wniosków w celu modyfikacji wcześniej przyjętych założeń W oparciu o wiedzę ogólną w zakresie ochrony przyrody lub wykorzystując pomiary i dane empiryczne potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska związane ze zmniejszaniem się różnorodności siedlisk
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie i ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko przyrodnicze i społeczne, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzj
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: