Nazwa przedmiotu:
Techniki diagnozowania stanu gleb i gruntów
Koordynator przedmiotu:
-
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Ochrona Środowiska
Grupa przedmiotów:
Specjalizacyjne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
1. Zapoznanie studentów z problemami badawczymi gleb i gruntów w aspekcie ochrony środowiska, tj. oceny ich stanu, 2. Określanie przyczyn i stopnia degradacji zanieczyszczonych gleb i gruntów, a także określanie potrzeb w zakresie ich remediacji i rekultywacji
Treści kształcenia:
Ćwiczenia laboratoryjne: Wprowadzenie do ćwiczeń terenowych i laboratoryjnych, których celem jest określenie stopnia degradacji terenu (na wybranym obiekcie). Metody i sprzęt do poboru próbek. Rozpoznanie warunków w terenie: stanu powierzchni ziemi oraz stopnia degradacji gleb i gruntów w wybranym przykładzie. Pobór próbek, analiza polowa, zabezpieczenie i transport próbek (studenci odbywają zajęcia w podgrupach). Analiza próbek i opracowanie wyników: m.in. oznaczenie metali ciężkich (np. Cr, Zn, Cd, Cu, Ni, Pb, Hg lub As) i zanieczyszczeń organicznych w gruntach. Test wymywalności zanieczyszczeń z próbek gruntu zanieczyszczonego odpadami. Sporządzenie raportu i podsumowanie ćwiczeń oraz określenie przydatności gruntu pod określony sposób zagospodarowania (tereny grupy A, B lub C).
Metody oceny:
Wykład: Zaliczenie w formie pisemnej (kolokwium). Ćwiczenia laboratoryjne: Obecność na zajęciach laboratoryjnych obowiązkowa, przygotowanie i zaliczenie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych. Projekt: Obecność, przygotowanie projektu i zaliczenie ćwiczeń projektowych (obrona projektu). Ocena zintegrowana: 40% wykład + 30% ćwiczenia laboratoryjne + 30% ćwiczenia projektowe
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Baran St., Turski R. (1996): Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb. Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin. 2. Siuta J. (1995): Gleba - diagnozowanie stanu i zagrożenia. IOŚ. Warszawa. 3. Gorlach E., Mazur T. (2001): Chemia rolna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 4. Gworek B. i inni (2000): Procedura oceny ryzyka w zarządzaniu gruntami zanieczyszczonymi metalami ciężkimi. Instytut Ochrony Środowiska. Warszawa. 5. Ostrowska A., Gawliński St., Szczubiałka Z. (1991): Metody analizy i oceny własności gleb i roślin. Katalog IOŚ, Warszawa
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie planowania i realizacji badań gleb i gruntów w aspekcie ochrony środowiska Zna sposób oceny stanu zanieczyszczenia gleb i gruntów oraz określania przyczyn i stopnia ich degradacji Posiada wiedzę w zakresie określania potrzeb remediacji i rekultywacji terenów zanieczyszczonych
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Posiada umiejętność dotyczącą pobierania próbek zanieczyszczonych gleb i gruntów do celów badawczych z różnych terenów zanieczyszczonych Potrafi przeprowadzić prawidłową ocenę uzyskanych wyników analiz oraz określić przydatność gruntu pod określony sposób zagospodarowania (tereny grupy A, B lub C) Posiada umiejętność określenia stanu powierzchni ziemi oraz stopnia degradacji gleb i gruntów
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Posiada umiejętność określenia stanu powierzchni ziemi oraz stopnia degradacji gleb i gruntów Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie technik diagnozowania stanu gleb i gruntów
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: