- Nazwa przedmiotu:
- Materiałoznawstwo paliw lotniczych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż./Marzena Majzner/docent
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne dla specjalności
- Kod przedmiotu:
- CS2A_21/01
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady: liczba godzin według planu studiów - 30, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10, przygotowanie do kolokwium - 10, Razem - 50
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady - 30 h; razem - 30 h = 1,2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie: klasyfikacji paliw lotniczych, wymagań jakościowych względem paliw lotniczych, wpływu właściwości chemicznych i fizycznych paliw lotniczych na ich właściwości eksploatacyjne, wpływu właściwości chemicznych i fizycznych paliw lotniczych na ich możliwości aplikacyjne, doboru metod analitycznych stosowanych do badania właściwości fizycznych i chemicznych paliw lotniczych oraz zmian właściwości paliw lotniczych w warunkach dystrybucji i ich przemian w warunkach eksploatacji.
- Treści kształcenia:
- W1 - Rodzaje paliw lotniczych, przedstawiciele poszczególnych rodzajów paliw lotniczych; W2 - W3 - Wymagania jakościowe względem paliw lotniczych; W4 - W5 - Wpływ właściwości chemicznych i fizycznych paliw lotniczych na ich właściwości eksploatacyjne; W6 - W7 - Wpływ właściwości chemicznych i fizycznych paliw lotniczych na ich możliwości aplikacyjne; W8 - Dobór metod analitycznych stosowanych do badania właściwości fizycznych i chemicznych paliw lotniczych; W9 - Zmiany właściwości paliw lotniczych w warunkach dystrybucji i ich przemiany w warunkach eksploatacji
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z pisemnego kolokwium. Pisemne kolokwium składa się z: części testowej i części opisowej. Część testowa kolokwium obejmuje 20 pytań testowych. Część opisowa kolokwium obejmuje 3 pytania opisowe. Student może uzyskać maksimum 20 pkt za część testową kolokwium i maksimum 15 pkt za część opisową kolokwium. Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny z kolokwium jest uzyskanie minimum 11 pkt z części testowej kolokwium oraz minimum 7 pkt z części opisowej kolokwium. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na kolokwium lub niezaliczenia kolokwium, student ma prawo do poprawy kolokwium w terminie wyznaczonym przez koordynatora przedmiotu. Za aktywny udział w dyskusjach podczas wykładów student może uzyskać maksimum 5 pkt, które są wliczane do sumy punktów uwzględnianej podczas wystawiania oceny z przedmiotu. Przeliczenie liczby punktów na ocenę z przedmiotu jest przeprowadzane w następujący sposób: < 18 pkt - 2,0 (dwa); 18 pkt - 22 pkt - 3,0 (trzy); 23 pkt - 27 pkt - 3,5 (trzy i pół); 28 pkt - 32 pkt - 4,0 (cztery); 33 pkt - 36 pkt - 4,5 (cztery i pół); 37 pkt - 40 pkt - 5,0 (pięć). Inne prawa i obowiązki studenta, dotyczące zaliczenia przedmiotu, określają paragraf 6 i paragraf 8 Regulaminu Studiów w PW. W wyniku zaliczenia przedmiotu student uzyskuje 2 punkty ECTS.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Surygała J.: Vademecum rafinera: ropa naftowa: właściwości, przetwarzanie, produkty, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2006; 2. Totten G. E., Westbrook S. R., Shah R. J.: Fuels and Lubricants Handbook: Technology, Properties, Performance, and Testing, ASTM International, Glen Burnie 2003; 3. Nadkarni R. A.: Guide to ASTM Test Methods for the Analysis of Petroleum Products and Lubricants, ASTM International, West Conshohocken 2000; 4. Elvers B.: Handbook of Fuels: Energy Sources for Transportation, WILEY-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim 2008; 5. Coordinating Research Council, Inc.: Aviation Fuel Properties, Society of Automotive Engineers, Inc., Warrendale 1983; 6. Gammon J.: Aviation Fuels Quality Control Procedures, ASTM International, Glen Burnie 2004; 7. Committee on Aviation Fuels with Improved Fire Safety: Aviation Fuels with Improved Fire Safety: A Proceedings, National Academy Press, Washington D. C. 1997
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W04_02
- Potrafi podać rodzaje paliw lotniczych. Potrafi podać przedstawicieli poszczególnych rodzajów paliw lotniczych. Potrafi wymienić główne chemiczne i fizyczne właściwości, charakterystyczne dla danego rodzaju paliw lotniczych. Potrafi wskazać możliwości aplikacyjne paliw lotniczych.
Weryfikacja: Udział w dyskusji (W1 - W9); Pisemne kolokwium (W1 - W9)
Powiązane efekty kierunkowe:
C2A_W04_02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04
- Efekt W05_02
- Posiada podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w zakresie jakości i właściwości eksploatacyjnych paliw lotniczych, wynikających z rozwoju techniki i zaostrzenia wymagań związanych z ochroną środowiska.
Weryfikacja: Udział w dyskusji (W1 - W9); Pisemne kolokwium (W1 - W9)
Powiązane efekty kierunkowe:
C2A_W05_02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01_01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym w zakresie klasyfikacji paliw lotniczych, wymagań jakościowych względem paliw lotniczych, wpływu właściwości chemicznych i fizycznych paliw lotniczych na ich właściwości eksploatacyjne, wpływu właściwości chemicznych i fizycznych paliw lotniczych na ich możliwości aplikacyjne, doboru metod analitycznych stosowanych do badania właściwości fizycznych i chemicznych paliw lotniczych, zmian właściwości paliw paliw lotniczych w warunkach dystrybucji i ich przemian w warunkach eksploatacji; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Weryfikacja: Udział w dyskusji (W1 - W9); Pisemne kolokwium (W1 - W9)
Powiązane efekty kierunkowe:
C2A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01
- Efekt U10_04
- Potrafi określać wpływ właściwości chemicznych i fizycznych paliw lotniczych na właściwości eksploatacyjne tych produktów.
Weryfikacja: Udział w dyskusji (W1 - W9); Pisemne kolokwium (W1 - W9)
Powiązane efekty kierunkowe:
C2A_U10_04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U10
- Efekt U10_05
- Potrafi określać wpływ właściwości chemicznych i fizycznych paliw lotniczych na jakość tych produktów.
Weryfikacja: Udział w dyskusji (W1 - W9); Pisemne kolokwium (W1 - W9)
Powiązane efekty kierunkowe:
C2A_U10_05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U10
- Efekt U12_02
- Potrafi dokonać oceny jakości paliw lotniczych z wykorzystaniem nowoczesnych technik analitycznych.
Weryfikacja: Udział w dyskusji (W1 - W9); Pisemne kolokwium (W1 - W9)
Powiązane efekty kierunkowe:
C2A_U12_02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U12
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01_01
- Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w obszarze dotyczącym opracowywanych i dostępnych na rynku rodzajów paliw lotniczych. Rozumie konieczność ciągłego dokształcania się w obszarze dotyczącym jakości paliw lotniczych i ich obszarów aplikacyjnych.
Weryfikacja: Udział w dyskusji (W1 - W9); Pisemne kolokwium (W1 - W9)
Powiązane efekty kierunkowe:
C2A_K01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01