- Nazwa przedmiotu:
- Zastosowanie BIM w projektowaniu konstrukcji
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Maria Włodarczyk, mgr inż. Kostiantyn Protchenko
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- BIMPRO
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia (laboratorium komputerowe) 30 godz., studiowanie literatury 4 godz., konsultacje 1 godz., projekt 15 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 31 godz. = 1 ECTS: ćwiczenia (laboratorium komputerowe) 30 godz., konsultacje 1 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 45 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia (laboratorium komputerowe) 30 godz., projekt 15 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- - znajomość zasad projektowania konstrukcji i procesów budowlanych.
- umiejętność prawidłowej reprezentacji własnej pracy.
- Limit liczby studentów:
- 1 grupa 15-26 osobowa
- Cel przedmiotu:
- Cel 1 - wyjaśnienie podstawowych zasad i korzyści BIM. Przedmiot będzie realizowany poprzez pokazanie, jakie potrzeby wynikają podczas procesu projektowania i w jaki sposób rozwiązywać ewentualne problemy wynikające ze stosowania technologii BIM. Wyjaśnienie zasad wymiany informacji, transferu danych, możliwości współpracy pomiędzy planowanymi uczestnikami procesu budowlanego.
Cel 2 - zapoznanie studentów z możliwościami przy zastosowaniu BIM. Wstęp do strategicznych i technicznych rozwiązań wdrożenia BIM.
Cel 3 – praca z najbardziej innowacyinymi programami do projektowania konstrukcji - na przykładzie kilku programów firm z Grupy Nemetschek, które umożliwiają współpracę wszystkich uczestników procesu projektowego. Większość zajęć będzie przeprowadzona w programie Allplan, zaplanowane są także 2 zajęcia z wykorzystaniem programu SCIA.
Cel 4 – wyjaśnienie procesu tworzenia koncepcji architektoniczno-budowlanego modelu budynku. Tworzenie elementów projektów budowlanych i wykonawczych przy pomocy programów BIM, stworzenie dokumentacji.
- Treści kształcenia:
- Przedmiot podzielony będzie na cztery częsci.
część 1 - Koncepcja BIM, podstawowe zasady, korzyści BIM, wymiana informacji, transfer danych, różne możliwości zastosowania BIM oraz opłacalność BIM.
część 2 - rozpoznanie programu Allplan i rozpatrzenie jego głównych możliwości. Część ta będzie podzielona na osobne moduły: podstawowe narzędzia, modelowanie 3D, projekt architektoniczny, eksport modelu do SCIA,konstruowanie w Allplan, zautomatyzowany proces konstruowania bardziej skomplikowanych elementów, stworzenie dokumentacji.
część 3 – samodzielne stworzenie projektu budynku i zrealizowania tych samych działań jak podczas 2ej częsci. Prowadzący będzie konsultować oraz udzielać wskazówek Studentom przy tworzeniu modelu budynku według ich własnej koncepcji.
część 4 – ocenianie projektów przez prowadzącego. Przedmiot kończy sie zaliczeniem. Rozpatrzenie projektów studentów, którzy wezmą udział w konkursie.
- Metody oceny:
- Jako formę zaliczenia przewiduje się ocenę umiejętności tworzenia elementów projektów budowlanych i wykonawczych przy pomocy programów BIM. Oprócz tego brana pod uwagę będzie umiejętność obsługi programów i znajomość zasad pracy technologii BIM.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. BIM Industry Working Group. “Strategy Paper for the Government Construction Client Group”. March 2011.
2. Computer Integrated Construction Research Program. (2011). “BIM Project Execution Planning Guide - Version 2.1.” May, The Pennsylvania State University, University Park, PA, USA.
3. Eastman, C., Liston, K., Sacks, R., Teicholz, P., “BIM Handbook: A Guide to Building Information Modeling for Owners, Managers, Designers, Engineers, and Contractors”. John Wiley & Sons, 2011. Print.
4. National Building Information Modeling Standard. “National Building Information Modeling Standard. Version 1 - Part 1: Overview, Principles, and Methodologies”. National Institute of Building Sciences. December 2007.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Wśród studentów przeprowadzony zostanie konkurs na najlepszy projekt, którego zwycięzcy otrzymają atrakcyjne nagrody od producenta oprogramowania.
W przypadku uzyskania oceny pozytywnej, studenci otrzymają dodatkowo certyfikaty od oficjalnego dystrybutora programów grupy Nemetschek na terenie Polski. Osoby posiadające certyfikat obsługi programu Allplan są aktualnie bardzo poszukiwanymi pracownikami w Europie i na świecie – szczególnie w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Brazylii czy Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt BIMPROW1
- .
Weryfikacja: .
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W24
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt BIMPROU1
- .
Weryfikacja: .
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt BIMPROK1
- .
Weryfikacja: .
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01, K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06