- Nazwa przedmiotu:
- Korozja/ Corrosion
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Jerzy Robert Sobiecki, prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Materiałowa
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- KOR
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład - 30 godzin;
Przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 20 godzin;
Razem 50 godzin = 2 punkty ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład 30 godzin = 1 punkt ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Chemia, Podstawy nauki o materiałach
- Limit liczby studentów:
- bez limitu studentów
- Cel przedmiotu:
- Poznanie i zrozumienie zjawisk zachodzących podczas korozyjnego niszczenia materiałów, co pozwoli na zastosowanie odpowiednich metod zabezpieczenia antykorozyjnego. Uzmysłowienie słuchaczom, że odporność korozyjna materiału nie jest jego cechą niezmienną i zależy od jego struktury oraz od składu chemicznego środowiska.
- Treści kształcenia:
- Elektrochemiczne aspekty procesów korozyjnych: elektroda, reakcja elektrodowa, ogniwo, potencjał elektrodowy, nadnapięcie. Termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych; wykresy Pourbaix m.in. dla żelaza, cynku, glinu, interpretacja wykresów. Stan pasywny metali. Typy korozji: chemiczna i elektrochemiczna, galwaniczna, równomierna, szczelinowa, wżerowa, międzykrystaliczna, mikrobiologiczna. Wpływ cech środowiska na szybkość korozji metali. Odporność korozyjna wybranych tworzyw metalicznych: stale, stopy miedzi, cynku, glinu, niklu i tytanu. Metody ochrony przed korozją: powłoki ochronne, ochrona anodowa i katodowa. Korozja tworzyw sztucznych. Korozja materiałów ceramicznych. Metody badań korozyjnych: potencjodynamiczna i impedancyjna.
- Metody oceny:
- 2h sprawdzian pisemny, 51% punktów zalicza przedmiot
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. J. Baszkiewicz, M. Kamiński Korozja materiałów Oficyna wydawnicza PW. 2006.
2. G. Wranglen Podstawy korozji i ochrony metali WNT Warszawa 1985.
3. Ochrona przed korozją poradnik WKiŁ 1986.
4. B. Surowska Wybrane zagadnienia z korozji i ochrony przed korozją Wyd. Politechniki Lubelskiej 2002.
5. H. Bala Korozja materiałów teoria i praktyka Wyd. Politechniki Częstochowskiej 2002.
6. M. Trzaska, Z. Trzaska Elektrochemiczna spektroskopia impedancyjna w inżynierii materiałowej Oficyna wydawnicza PW 2010.
- Witryna www przedmiotu:
- brak witryny
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt KOR_W1
- Zna i rozumie elektrochemiczne aspekty procesów korozyjnych: zna i rozumie pojęcia takie jak: elektroda, reakcja elektrodowa, ogniwo, potencjał elektrodowy, nadnapięcie
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W03, IM_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W01
- Efekt KOR_W2
- Zna i rozumie termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W03, IM_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W01
- Efekt KOR_W3
- Rozumie stan pasywny metali potafi określać typy korozji, gawaniczna, wżerowa, równomierna, naprężeniowa, szczelinowa, międzykrystaliczna,mirobiologiczna
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W05, IM_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04
- Efekt KOR_W4
- Umie określać odporność korozyjną wybranych tworzyw metalicznych: stale, żeliwa, stopy miedzi, cynku, glinu niklu i tytanu, tworzyw sztucznych, betonu zbrojonego i niezbrojonego
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W05, IM_W06, IM_W07, IM_W08, IM_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W04, T1A_W04, T1A_W01
- Efekt KOR_W5
- Zna metody ochrony przed korozją: powłoki ochronne, metoda anodowa i katodowa
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W05, IM_W10, IM_W11, IM_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W01
- Efekt KOR_W6
- Zna metody badań korozyjnych: potencjodynamiczna i impedancyjna
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W13, IM_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, InzA_W05, T1A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt KOR_U1
- Umie określać elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty korozji
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14
- Efekt KOR_U2
- Umie rysować linie wybrane linie na wykresie Pourbaix i interpretować wykresy dla typowych metali
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13
- Efekt KOR_U3
- Posiada umiejętność korzystania ze źródeł literaturowych. Na podstawie wiedzy uzyskanej w trakcie zajęć, a także przeprowadzonej analizy literatury fachowej student rozwija poprzez pracę własną swoje umiejętności i wiedzę z zakresu zagadnień z korozji.
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U01, IM_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05
- Efekt KOR_U4
- Potrafi zaprojektować odpowiednią ochronę przed korozją dla danego metalu
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U13, IM_U14, IM_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KOR_K1
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Weryfikacja: Obserwacja studenta i dyskusja na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt KOR_K2
- Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Weryfikacja: Obserwacja studenta i dyskusja na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02
- Efekt KOR_K3
- Rozumie zagrożenia dla środowiska związane z korozją materiałów
Weryfikacja: Obserwacja studenta i dyskusja na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02