- Nazwa przedmiotu:
- Materiały ceramiczne i metody ich wytwarzania/ Ceramic Materials and Technology
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Andrzej Olszyna
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Materiałowa
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- MCIMW
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady - 45 godz. Ćwiczenia laboratoryjne - 15 godz. Przygotowanie do laboratorium i sprawdzianów - 15 godz. Przygotowanie sprawozdań - 15 godz. Przygotowanie do egzaminu - 15 godz. Łącznie 105 godzin = 4 punkty ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady - 45 godz. Ćwiczenia laboratoryjne - 15 godz. Razem 60 godzin = 2 punkty ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Ćwiczenia laboratoryjne - 15 godz , przygotowanie sprawozdań - 15 godz, przygotowanie się do laboratoriów 10 godz. Łącznie 35 godz.= 1 punkt ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład45h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zalecane przedmioty poprzedzające to wykłady z fizyki ciała stałego, chemii i mechaniki
- Limit liczby studentów:
- laboratoria - 15 studentów, wykłady - brak limitu
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z technologią wytwarzania, strukturą i właściwościami współczesnych tworzyw
- Treści kształcenia:
- Budowa chemiczna oraz podstawowe właściwości fizykochemiczne ceramiki tlenkowej, azotowej, borkowej etc., wpływ mikrostruktury ceramiki technicznej na jej utylitarne właściwości, technologia polikrystalicznych tworzyw ceramicznych.Szkła i ceramika szklana. Technologia szkła. Cermetale inżynierskie. Specyfika złączy ceramika-metal. Ceramika inżynierska i porowata. Materiały węglowe. Fullereny i nanorurki węglowe. Materiały spiekane i wytwarzane metodami metalurgii proszków. Spiekane i supertwarde materiały narzędziowe. Materiały ceramiczne o specjalnych zastosowaniach.
- Metody oceny:
- Egzamin, kolokwia, sprawozdania
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Zalecana literatura:
1. M.F. Ashby, D.R.H. Jones, Materiały Inżynierskie, tom 2, Wyd. N-T Warszawa 1996.
Uzupełniająca literatura:
1. R. Pampuch, Materiały Ceramiczne – zarys nauki o materiałach nieorganiczno-niemetalicznych, Wyd. PWN, Warszawa 1988.
2. R. Allen, Fizyka ciał amorficznych, Wyd. PWN, Warszawa 1994.
3. W. Wołosiński, Spajanie ceramiki z metalami, Wyd. PW, Warszawa 1987.
4. R. Pampuch, Budowa i właściwości materiałów ceramicznych, Wyd. AGH Kraków 1995.
- Witryna www przedmiotu:
- brak witryny
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt cer1_01
- Ma wiedzę na temat podstawowych właściwości fizykochemicznych ceramiki tlenkowej, azotowej, borkowej etc. Rozumie wpływ mikrostruktury ceramiki technicznej na jej utylitarne właściwości, zna technologię wytwarzania tworzyw ceramicznych, szkła i ceramiki szklanej.
Weryfikacja: Egzamin, ocena sprawozdania, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W02, IM_W03, IM_W04, IM_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt cer1_02
- Umie dokonac wyboru materiału oraz technologii dla konkretnego zastosowania tworzyw ceramicznych. Umie opisać podstawowe właściwości materiałów ceramicznych i dokonac ich porównania.
Weryfikacja: Egzamin, ocena sprawozdania, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U01, IM_U03, IM_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U08, T1A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt cer1_03
- Razem z innymi uczestnikami zespołu aktywnie współpracuje nad przeprowadzeniem doświadczenia oraz opracowaniem wyników. W trakcie prac zespołu dzieli się sposób konstruktywny posiadaną wiedzą i umiejętnościami z innymi uczestnikami. Umie odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. Rozumie proces aktualizacji swojej wiedzy wobec pojawiających się wyzwań, konieczności rozwiązywania nowych zaistniałych problemów
Weryfikacja: Obserwacja i ocena umiejętności studenta w trakcie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K01, IM_K03, IM_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04