- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria powierzchni - Laboratorium/ Surface Engineering - Laboratory
- Koordynator przedmiotu:
- dr Maciej Ossowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Materiałowa
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- INPL
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem liczba godzin pracy studenta 60, obejmuje:
1) udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 30 godzin,
2) przygotowanie do laboratoriów oraz opracowywanie sprawozdań - 30 godzin.
Razem 60 godzin = 2 punkty ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 30 godzin = 1 punkt ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1) udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 30 godzin,
2) przygotowanie do laboratoriów oraz opracowywanie sprawozdań - 30 godzin.
Razem 60 godzin = 2 punkty ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy chemii, Inżynieria powierzchni, Podstawy nauki o materiałach, Metody wytwarzania warstw powierzchniowych.
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie się z technikami wytwarzania warstw powierzchniowych metodami elektrokrystalizacji, elektroforezy, redukcji chemicznej, utleniania elektrochemicznego oraz metodami CVD i PVD.
Poznanie technik badania adhezji, grubości, szczelności warstw powierzchniowych oraz mikrotwardości i właściwości tribologicznych.
- Treści kształcenia:
- Warstwy powierzchniowe metalowe i konwersyjne wytwarzane metodami redukcji chemicznej i elektrochemicznej, warstwy polimerowe wytwarzane metodami elektroforezy. Kształtowanie struktury: mikrokrystalicznej, nanokrystalicznej i amorficznej powierzchniowych warstw metalowych metodami redukcji chemicznej i elektrochemicznej. Procesy CVD i PVD. Techniki badania budowy i właściwości warstw powierzchniowych.
- Metody oceny:
- Kartkówka z przygotowania do ćwiczeń, opracowanie sprawozdania oraz kolokwium zaliczeniowe.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Wierzchoń T., Trzaska M., Michalski A., Ważyńska B., Borkowski J., Ćwiczenia laboratoryjne z inżynierii powierzchni, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej 2000.
2. Wierzchoń T. Burakowski T., Inżynieria powierzchni metali, WNT 1995.
- Witryna www przedmiotu:
- bez witryny
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt IP-LAB_W1
- Posiada wiedzę z inżynierii materiałowej
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, InzA_W05
- Efekt IP-LAB_W2
- Posiada wiedzę z inżynierii powierzchni. Umie się posłużyć technikami wytwarzania warstw powierzchniowych metodami elektrokrystalizacji, elektroforezy, redukcji chemicznej, utleniania elektrochemicznego oraz metodami CVD i PVD. Zna techniki badań adhezji, grubości, szczelności warstw powierzchniowych oraz mikrotwardości i właściwości tribologicznych.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W10, IM_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt IP-LAB_U1
- Potrafi wytworzyć warstwy powierzchniowe
Weryfikacja: Ocena studenta w trakcie wykonywania ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U15, IM_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U15, T1A_U16
- Efekt IP-LAB_U2
- Potrafi dokonać wyboru warstwy powierzchniowej do określonych zastosowań
Weryfikacja: Ocena pracy w laboratorium i sprawozdań
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U14, IM_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14, T1A_U16
- Efekt IP-LAB-U3
- Na podstawie posiadanej wiedzy i analizy fachowej literatury student rozwija poprzez pracę własną swoje umiejętności i wiedzę z zakresu inżynierii powierzchni. Student umie opracować i prawidłowo zinterpretować otrzymane wyniki, wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych badań. Przy opracowaniu projektów korzysta z technik informacyjno-komunikacyjnych.
Weryfikacja: Ocena pracy w laboratorium i sprawozdań.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U01, IM_U05, IM_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07
- Efekt IP-LAB-U4
- W trakcie wykonywania doświadczeń w laboratorium stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
Weryfikacja: Obserwacja i ocena umiejętności studenta w trakcie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U11
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt IP-LAB_K1
- Razem z innymi uczestnikami zespołu aktywnie współpracuje nad przeprowadzeniem doświadczenia oraz opracowaniem wyników. W trakcie prac zespołu dzieli się sposób konstruktywny posiadaną wiedzą i umiejętnościami z innymi uczestnikami. Umie odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Weryfikacja: Obserwacja studenta podczas pracy w laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K03, IM_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04
- Efekt IP-LAB_K2
- Rozumie istotną rolę inżynierii powierzchni w aspekcie zwiększenia trwałości wyrobów i oszczędności materiałów, opracowania nowych ich właściwości. Ma świadomość znaczenia innowacyjnych technologii w modyfikacji warstwy wierzchniej umożliwiającej uzyskanie jak najlepszych właściwości materiałów- w budowaniu przewagi konkurencyjnej polskiej gospodarki, świata nauki. Rozumie potrzebę przekazywania informacji o dokonanych odkryciach, osiągniętych rezultatach społeczeństwu, światu nauki, dokonywania transferu wiedzy i technologii do przemysłu, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie wynikającą z zachodzących procesów dezaktualizacji nabytej wiedzy w skutek postępu cywilizacyjnego. Ma jednocześnie poczucie odpowiedzialności za blisko- i dalekosiężne skutki decyzji technicznych na ochronę środowiska i na inne aspekty związane ze zrównoważonym rozwojem gospodarczym, społecznym i cywilizacyjnym.
Weryfikacja: Ocena zaangażowania studenta w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K01, IM_K02, IM_K05, IM_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07