- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie nowoczesnych stali/ Design of Modern Steel
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Wiesław Świątnicki, prof. PW
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Materiałowa
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- PNS
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym obecność na wykładach, ćwiczeniach oraz ćwiczeniach projektowych -15 godzin, praca własna i samodzielne wykonanie projektu - 35 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 punktu ECTS - obecność na wykładach, ćwiczeniach i projektach – 15 godzin
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 punkty ECTS - w tym obecność na ćwiczeniach i projektach – 10 godzin, samodzielne wykonanie projektu - 35 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe wiadomości z przedmiotów: Podstawy nauki o materiałach I i II, Termodynamika, Informatyka, Materiały metaliczne i metalurgia, Materiały metaliczne Obróbka cieplna
- Limit liczby studentów:
- wykłady - bez limitu, ćwiczenia - max 12 osób
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z nowoczesnymi metodami projektowania wysokowytrzymałych i plastycznych stali, w tym z metodami komputerowego projketowania budowy fazowej oraz obróbki cieplnej stali. Wykształcenie u studentów umiejętności korzystania z baz danych stali, umiejętności wyznaczania wykresów CTP oraz pozyskiwania danych dotyczących układów równowagi i parametrów termodynamicznych przy wykorzystaniu programów komputerowych.
- Treści kształcenia:
- Wykłady: Projektowanie składu fazowego stali przy wykorzystaniu termodynamiki i kinetyki przemian fazowych. Wykresy przemian fazowych - krzywe C. Sterowanie kinetyką przemian fazowych w talach. Metody przemian fazowych w stalach. Projektowanie procesów obróbki cieplnej stali. Przykłady kształtowania właściwości stali na drodze projektowania składu fazowego i mikrostruktury. Nowoczesne stale - charakterystyka i zastosowania. Ćwiczenia laboratoryjno-projektowe: Projektowanie i symulacje składu fazowego stali. Symulacje wykresów CTP. Eksperymentalne wyznaczanie krytycznych punktów przemian fazowych i wykresów CTP. Praktyczne projektowanie procesów obróbki cieplnej.
- Metody oceny:
- Wykonanie projektu nowej stali pod katem określonych wymagań dotyczących składu fazowego i właściwości. Średnia ocen z realizacji komputerowych ćwiczeń projektowych na podstawie sprawozdań. Ocena projektu stanowi 50% ostatecznej oceny przedmiotu, a pozostałe 50% to średnia z komputerowych ćwiczeń laboratoryjno-projektowych.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura zalecana:
Artykuły naukowe oraz rozdziały z książek dostarczone przez prowadzącego np. F.G. Caballero "Theoretical design and advanced microstructure in super high strength steel", J. Pacyna "Projektowanie składów chemicznych i struktur stali", F.G. Caballero "Design of novel high strngth bainitic steels - part I and II"
Literatura uzupełniająca: J. Pacyna "Projektowanie składów chemicznych stali" Wyd. Wydziału Metalurgii i Inżynierii Materiałowej AGH Kraków 1997
Inne: materiały pomocnicze w postaci zbioru slajdów prezentowanych na wykładzie w postaci plików pdf
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PPNS_W1
- Posiada wiedzę dotyczącą układów równowagi stali, struktury i właściwości faz w stalach oraz budowy i właściwości składników strukturalnych oraz faz nierównowagowych. Posiada wiedzę dotyczącą wykresów przemian fazowych (CTP) i kinetyki przemian fazowych w stalach. Zna podstawy termodynamiczne projektowania składu fazowego stali.
Weryfikacja: Wiedza jest weryfikowana w trakcie ćwiczeń laboratoryjno-projektowych oraz na podstawie sporządzonych sprawozdań
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04
- Efekt PPNS_W2
- Posiada wiedze dotyczącą przemian fazowych w stalach pozwalającą na zaprojektowanie obróbki cieplnej celem wytworzenia określonego składu fazowego stali. Zna zasady projektowania obróbki cieplnej pod kątem uzyskania stali o określonych właściwościach mechanicznych.
Weryfikacja: Wiedza jest weryfikowana w trakcie ćwiczeń laboratoryjno-projektowych oraz na podstawie sporządzonych sprawozdań
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PPNS_U1
- Potrafi korzystać z komputerowych i literaturowych baz danych stali w języku polskim i angielskim. Potrafi pozyskiwać dane dotyczące struktury i składu fazowego stali na podstawie układów równowagi i wykresów CTP oraz dane dotyczące parametrów termodynamicznych faz w stalach przy wykorzystaniu programów komputerowych.
Weryfikacja: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjno-projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt PPNS_U2
- Potrafi przeprowadzić symulacje przemian fazowych w stalach stali, wyznaczać wykresy CTP, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć wnioski. Potrafi przeprowadzić symulacje zmian właściwości mechanicznych stali wynikające ze zmian struktury na przekroju elementu na podstawie programów komputerowych.
Weryfikacja: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjno-projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09
- Efekt PPNS_U3
- Potrafi zgodnie zaprojektować proste procesy obróbki cieplnej w oparciu o wykresy CTP przemian fazowych celem uzyskania pożądanego składu fazowego stali i ich właściwości przy użyciu komputerowych programów do symulacji.
Weryfikacja: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjno-projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt PPNS_K1
- Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia i pogłębiania wiedzy
Weryfikacja: Dyskusja ze studentami na zajęciach laboratoryjno-projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt PPNS_K2
- Potrafi pracować w zespole i rozwiązywać problemy w grupie.
Weryfikacja: Obserwacja pracy studenta przy wykonywaniu zadań na ćwiczeniach laboratoryjno-projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03
- Efekt PPNS_K3
- Potrafi przeanalizować problem, określić sposób jego rozwiązania oraz zaplanować i zrealizować działania celem osiągnięcia pożądanego rezultatu.
Weryfikacja: Obserwacja pracy studenta przy wykonywaniu zadań na ćwiczeniach laboratoryjno-projektowych. Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjno-projektowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K04