Nazwa przedmiotu:
Krystalografia stosowana/ Applied Crystallography
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Elżbieta Jezierska, prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Materiałowa
Grupa przedmiotów:
Kierunkowe
Kod przedmiotu:
KRYSTS
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
18 godzin wykładu oraz 12 godzin ćwiczeń. Wymagany wkład własny nad przyswojeniem opisu krystalograficznego, projekcji stereograficznej i cyklograficznej, czynnika strukturalnego w wymiarze około 30 godzin. Łącznie 70 godzin.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 punkt ECTS= obejmuje 9 wykładów 2-godzinnych oraz 12 godzin zajęć laboratoryjno-ćwiczeniowych prowadzonych z podziałem na grupy.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1 punkt ECTS = obejmuje praktyczne wykonanie indywidualnych zadań problemowych z 4 ćwiczeń wraz z przyswojeniem abstrakcyjnych pojęć z krystalografii i nabycie umiejętności rozwiązywania złożonych zależności krystalograficznych.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagane przedmioty poprzedzające : Fizyka, Fizyka Ciała Stałego, Podstawy Nauki o Materiałach, Metody Badania Materiałów
Limit liczby studentów:
brak limitu
Cel przedmiotu:
Przekazanie studentom aktualnej wiedzy w zakresie krystalografii i jej wykorzystania w inżynierii materiałowej do badań strukturalnych.
Treści kształcenia:
Krystaliczna struktura materiałów, opis krystalograficzny stosowany w inżynierii materiałowej, sieć rzeczywista i sieć odwrotna, elementy symetrii, grupy punktowe i przestrzenne, projekcja stereograficzna i cyklograficzna, struktury kryształów, przemiany strukturalne, nadstruktury, rozpad spinodalny, kryształy niedoskonałe, wzajemne relacje krystalograficzne, systemy poślizgu, kwazikryształy, struktura w mikro- i makroskali, uniwersalizm strukturalny, tensegralność strukturalna. Wykorzystanie czynnika strukturalnego do badania przemian strukturalnych. Ćwiczenia: 1. Sieć krystalograficzna a struktura krystaliczna, 2. Zastosowanie standardowej projekcji stereograficznej, 3. Elementy symetrii i projekcja cyklograficzna, 4. Struktury kryształów. Podobieństwa i różnice.
Metody oceny:
1 godzinny test pisemny z wykładu i zaliczenie 4 ćwiczeń , ocena łączna z wykładów i ćwiczeń, wymagane minimum – 51% punktów
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Z. Bojarski, H. Habla, M. Surowiec, Materiały do nauki krystalografii, PWN, Warszawa 1986. 2. Z. Bojarski, H. Habla, M. Surowiec, K. Stróż, Krystalografia, PWN, Warszawa 1996. 3. A. Kelly, G.W. Groves, Krystalografia i defekty kryształów, PWN, Warszawa 1980 4. Z. Bojarski, E. Łągiewka, Rentgenowska analiza strukturalna, PWN, Warszawa 1988.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
Wykłady ilustrowane autorskimi ilustracjami z transmisyjnego mikroskopu elektronowego, obrazami struktury atomowej oraz dyfrakcji elektronowej. Wykłady skorelowane z zagadnieniami z wykładu Metody Badania Materiałów.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt KS_W1
Posiada wiedzę na temat krystalografii w zastosowaniu w inżynierii materiałowej oraz strukturalnych uwarunkowań różnych materiałów
Weryfikacja: Pozytywna ocena z testu zaliczeniowego oraz z poszczególnych ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt KS_U1
Na podstawie wiedzy uzyskanej w trakcie zajeć oraz przeprowadzonej analizy fachowej literatury student potrafi właściwie opisać strukturę krystaliczną oraz określić jej wpływ na właściwości i przemiany fazowe
Weryfikacja: Pozytywna ocena z testu zaliczeniowego oraz z poszczególnych ćwiczeń i umiejętność rozwiązywania złożonych problemów krystalograficznych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt KS_K1
Potrafi z zaangażowaniem studiować nowe zagadnienia i zainspirować innych do większego zaangażowania w zdobywaniu wiedzy
Weryfikacja: Aktywność na wykładach, poruszanie intrygujących problemów oraz propagowanie nowych źródeł informacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: