Nazwa przedmiotu:
Systemy transportu miejskiego
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Marek Buda, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SMP112
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą 10 godz., przygotowanie się do egzaminu 6 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie projektu 2 godz.), praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., wykonanie projektu poza godzinami zajęć 25 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,0 pkt ECTS (49 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 3 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 pkt ECTS (43 godz., w tym: konsultacje w zakresie projektu 2 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 15 godz., wykonanie projektu poza godzinami zajęć 25 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Modelowanie procesów transportowych I wykład
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z: systemami transportu miejskiego, mobilnością mieszkańców, liniami i sieciami transportu miejskiego, zintegrowanymi systemami przewozów pasażerów - Park and Ride, rozkładami jazdy, systemami sterowania w miejskiej komunikacji zbiorowej, przepustowością układów komunikacji zbiorowej, kryteriami i miernikami oceny komunikacji zbiorowej, ekonomiką komunikacji zbiorowej.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Klasyfikacja systemów transportu miejskiego, ważniejsze dane techniczne, rozwój historyczny i perspektywy rozwoju transportu miejskiego. Charakterystyka techniczno - eksploatacyjna: Potrzeby przewozowe: Mobilność mieszkańców miast, źródła i cele podróży, strumienie pasażerów i ich charakterystyka w czasie i przestrzeni. Linie i sieci transportu miejskiego wyznaczanie i optymalizacja tras linii komunikacji zbiorowej, zintegrowane systemy przewozów pasażerów - Park and Ride. Rozkłady jazdy: Klasyfikacja i właściwości rozkładów jazdy, koordynacja między rozkładami jazdy. Plan prac taboru. Ruch pojazdów komunikacji zbiorowej: Czas postoju na przystankach, zakłócenia powodowane przez innych uczestników ruchu, wpływ urządzeń srd, kumulacja opóźnień, odchylenia od rozkładu jazdy. Systemy sterowania i zarządzania w miejskiej komunikacji zbiorowej: Obiekt sterowania i przesłanki dla systemu sterowania, koncepcja systemu sterowania, hierarchiczny system sterowania komunikacją zbiorową, nowoczesne systemy nadzoru sterowania, przykłady współczesnych systemów krajowych i zagranicznych. Przepustowość układów komunikacji zbiorowej: Kryteria i mierniki oceny komunikacji zbiorowej. Ekonomika komunikacji zbiorowej: Koszty przewozów i eksploatacji, inwestycje, systemy taryfowe, rodzaje biletów oraz kasowniki i ich systemy.
Metody oceny:
egzamin pisemny i zaliczenie projektu.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Podoski J.: Transport w miastach. WKiŁ. 2. Szneigert Z.: Koleje niekonwencjonalne. WKiŁ. 3. Ostaszewicz J., Rataj M.: Szybka komunikacja miejska. WKiŁ. 4. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011 5. Rudnicki A.: Jakość komunikacji miejskiej, wyd: Zeszyty Naukowo-Techniczne Oddz. SITK w Krakowie, Seria Monografie Nr 5 (zeszyt 71) ISSN 1231-9155Warszawa, 2004 6. Miesięczniki: „Transport Miejski i Regionalny”, „Przegląd Komunikacyjny”
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną dotyczącą kształtowania systemów transportu miejskiego
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna ćwiczenia – prawidłowe wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, InzA_W05
Efekt W02
ma szczegółową wiedzę dotyczącą systemów sterowania i zarządzania w miejskiej komunikacji zbiorowej
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna ćwiczenia – prawidłowe wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05
Efekt W03
posiada szczegółową wiedzę w zakresie stosowania środków transportu indywidualnego i zbiorowego
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna ćwiczenia – prawidłowe wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05
Efekt W04
zna zasady charakter i klasyfikację uciążliwości oraz metody obliczeń oddziaływania transportu na otoczenie
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna ćwiczenia – prawidłowe wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W05, InzA_W05
Efekt W05
zna zasady oceny ekonomicznej efektywności systemów i inwestycji w transporcie miejskim
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W05, InzA_W05
Efekt W06
zna zasady projektowania systemów transportu miejskiego oraz formę prezentacji opracowań
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W08
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, InzA_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł dotyczących wybranych zagadnień
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna ćwiczenia – prawidłowe wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01
Efekt U02
potrafi opracować dokumentację dotyczącą projektu systemu transportu miejskiego
Weryfikacja: ćwiczenia – prawidłowe wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U15
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U16
Efekt U03
potrafi oceniać i porównywać efektywność rozwiązań systemów transportu miejskiego
Weryfikacja: ćwiczenia – prawidłowe wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U15
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Weryfikacja: ćwiczenia – prawidłowe wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06, InzA_K02
Efekt K02
potrafi określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania
Weryfikacja: ćwiczenia – prawidłowe wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06, InzA_K02
Efekt K03
ma świadomość przekazywania społeczeństwu uwarunkowań związanych z funkcjonowaniem systemów transportu miejskiego
Weryfikacja: ćwiczenia – prawidłowe wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K07