Nazwa przedmiotu:
Urządzenia i systemy sterowania ruchem drogowym II
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Tomasz Krukowicz, as., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SMP211
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 pkt. ECTS (52 godz., w tym: godziny ćwiczeń projektowych 15, wykonanie części rysunkowej i obliczeniowej projektu 35, konsultacje z prowadzącym 2).
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 pkt. ECTS (17 godz., w tym: godziny ćwiczeń projektowych 15, konsultacje z prowadzącym 2).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 pkt. ECTS (52 godz., w tym: godziny ćwiczeń projektowych 15, wykonanie części rysunkowej i obliczeniowej projektu 35, konsultacje z prowadzącym 2).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Posiadanie wiedzy z zakresu projektowania programów drogowej sygnalizacji świetlnej.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Praktyczne poznanie zasad projektowania instalacji elektrycznej dla urządzeń sterowania ruchem drogowym na skrzyżowaniu.
Treści kształcenia:
Treść ćwiczeń projektowych: Rozrysowanie trasy linii kablowej typu pętlowego. Dobór liczby żył w kablu sygnalizacyjnym. Wyznaczenie dobowego harmonogramu sterowania. Obliczenia energetyczne sygnalizacji. Projekt schematu zasilania sygnalizacji świetlnej. Obliczenia prądów oczkowych, gałęziowych i spadków napięć dla grup sygnalizacyjnych. Dobór kabla zasilającego i sygnalizacyjnego. Sprawdzenie zabezpieczeń. Przygotowanie zestawień połączeń montażowych. Opracowanie wniosków.
Metody oceny:
Ocena formująca: bieżąca ocena postępów przy realizacji projektu. Ocena podsumowująca: ocena końcowej postaci projektu (sprawozdania) i jego obrona.
Egzamin:
nie
Literatura:
1) Leśko M., Guzik J.: Sterowanie ruchem drogowym – sygnalizacja świetlna i detektory ruchu pojazdów” Wyd. Politechniki Śląskiej 2000; 2) Leśko M., Guzik J.: Sterowanie ruchem drogowym – sterowniki i systemy sterowania i nadzoru ruchu” Wyd. Politechniki Śląskiej 2000; 3) Praca zbiorowa: „Poradnik inżyniera elektryka”, Tom 3, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 4) „Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach”, Dz.U. RP, Załącznik do nru 220, poz.2181 z dnia 23 grudnia 2003 r. 5) PN-IEC 60364 „Instalacje elektryczne w obiektach budowlanych” 6) N-SEP-E-004 „Elektroenergetyczne i sygnalizacyjne linie kablowe-Projektowanie i budowa”
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę dotyczącą zasad lokalizacji urządzeń i elementów drogowej sygnalizacji świetlnej.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonanego sprawozdania-projektu, odpowiedź ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W08, InzA_W03
Efekt W02
Posiada wiedzę dotycząca zasad doboru wybranych urządzeń i materiałów do realizacji drogowej sygnalizacji świetlnej.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonanego sprawozdania-projektu, odpowiedź ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, InzA_W02
Efekt W03
Posiada wiedzę dotyczącą zasad przeprowadzania obliczeń energetycznych dla drogowej sygnalizacji świetlnej oraz ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę dotyczącą zasad wyznaczania wielkości elektrycznych w grupach sygnalizacyjnych w układzie pętlowym.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonanego sprawozdania-projektu, odpowiedź ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi zaproponować lokalizację urządzeń i elementów sygnalizacji świetlnej w rejonie skrzyżowania.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonanego sprawozdania-projektu, odpowiedź ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U15
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U16
Efekt U02
Umie dokonać doboru kabla sygnalizacyjnego do wykonania sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu drogowym, oszacować przewidywane zużycie energii przez urządzenia sterowania ruchem drogowym na skrzyżowaniu oraz wyznaczyć wielkości elektryczne w grupach sygnalizacyjnych.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonanego sprawozdania-projektu, odpowiedź ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U10, Tr2A_U07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U10, InzA_U03, T2A_U09, InzA_U02

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Weryfikacja: Ocena zastosowanych w projekcie rozwiązań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06, InzA_K02