Nazwa przedmiotu:
Technika samochodowa
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Piotr Zdanowicz, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SMS107
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godz. w tym: wykładu 30, ćwiczenia laboratoryjnych 15, zapoznanie się ze wskazana literaturą 16, konsultacje 3 (w tym 2 w zakresie zajęć laboratoryjnych), przygotowanie do egzaminu 12, przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 12, udział w egzaminie 2
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 pkt. ECTS (50 godzin, w tym: uczestnictwo w wykładzie 30 godz., praca na laboratoriach: 15 godz., konsultacje: 3 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1 pkt. ECTS (29 godzin, w tym: praca na laboratoriach: 15 godz., przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych: 12 godz., konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych: 2 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Teoria ruchu pojazdów samochodowych. Pojazdy samochodowe. Silniki spalinowe (lub o zbliżonej tematyce).
Limit liczby studentów:
wykład - bez ograniczeń, ćwiczenia lab. w symulatorze autoPW - maksimum 8 osob, ćwicz. lab. w laboratorium ZEiUP - maksimu 10 osob
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest rozszerzenie i pogłębienie wiedzy studenta z zakresu budowy i zasad działania głównych układów i zespołów pojazdu samochodowego.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Struktura budowy nowoczesnego pojazdu samochodowego. Główne układy i zespoły pojazdu – nadwozie, silniki, układ napędowy, układ hamulcowy, zawieszenie, układ kierowniczy, układ jezdny. Najważniejsze zmiany dokonane w budowie zasadach działania tych układów i zespołów. Rola elementów energochłonnych, nowych materiałów konstrukcyjnych. Rozwiązania służące zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji toksycznych składników spalin. Ewolucja konstrukcji głównych źródeł napędu i układu napędowego (tu rola układów hybrydowych). Systemy „X by wire”, układy wspomagające działanie kierowcy. Nowoczesne zawieszenia aktywne. Treść ćwiczeń laboratoryjnych: Prezentacja konstrukcji wybranych zespołów nowoczesnego samochodu; ocena toksyczności spalin silników spalinowych, eksperymentalne wyznaczanie położenia środka masy samochodu; – ćwiczenia w laboratorium Zakładu EiUP. Badania kierowalności i stateczności samochodu na podstawie testów ISO – testy zamknięte (według norm ISO 4138, ISO 3888), testy otwarte (według normy ISO 7401) – ćwiczenia z wykorzystaniem symulatora jazdy samochodem (autoPW).
Metody oceny:
Egzamin w formie pisemnej i (uzupełniająco) ustnej. Ćwiczenia laboratoryjne - kolokwia, ocena sprawozdań i ocena pracy w trakcie ćwiczeń
Egzamin:
tak
Literatura:
1) Reimpell J., Betzler J. Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. WKŁ, Warszawa 2001r. (lub Reimpell J. Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. WKŁ, Warszawa 1997r.) 2) Reński A. Budowa samochodów. Układy hamulcowe i kierownicze oraz zawieszenia. OWPW, Warszawa, 1997r. 3) BOSCH, Informator techniczny „Układy bezpieczeństwa i komfortu jazdy”, WKŁ, W-wa 2000r. 4) Merkisz J. Ekologiczne problemy silników spalinowych,tom I. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 1998 5) Merkisz J. Ekologiczne problemy silników spalinowych, tom II. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 1999 6) Zieliński A. Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych. WKŁ, Warszawa 2003r.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów II stopnia, kierunek Transport, specjalności IEPS (Inżynieria Eksploatacji Pojazdów Samochodowych), DS (Diagnostyka Samochodowa) i RzS (Rzeczoznawstwo Samochodowe). O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zna strukturę budowy współczesnego pojazdu samochodowego
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny, ewent. część ustna, ćwiczenia lab. - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05
Efekt W02
Zna najważniejsze zmiany i trendy rozwojowe w budowie pojazdów samochodowych
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny, ewent. część ustna, ćwiczenia lab. - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W09, Tr2A_W07, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, InzA_W02, T2A_W05, InzA_W05, T2A_W04, InzA_W05
Efekt W03
Zna nowoczesne materiały stosowane (oraz trendy rozwojowe) w budowie pojazdów samochodowych
Weryfikacja: Egzamin pisemny, ewent. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W09, Tr2A_W07, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, InzA_W02, T2A_W05, InzA_W05, T2A_W04, InzA_W05
Efekt W04
Zna nowoczesne środki podwyższające bezpieczeństwo ekologiczne pojazdów samochodowych
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny, ewent. część ustna, ćwiczenia lab. - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05
Efekt W05
Zna wybrane metody oceny własności pojazdu (w zakresie toksyczności spalin, własności masowo-geometrycznych, kierowalności)
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny, ewent. część ustna, ćwiczenia lab. - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W09, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, InzA_W02, T2A_W04, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Posiada umiejętność pozyskiwania i interpretacji informacji z literatury i innych źródeł z zakresu budowy pojazdów samochodowych
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny, ewent. część ustna, ćwiczenia lab. - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01
Efekt U02
Wykazuje się umiejętnością interpretowania wyników pomiarów wybranych wielkości związanych badaniami pojazdów
Weryfikacja: ćwiczenia lab. - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U07, Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09, InzA_U02, T2A_U01

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Weryfikacja: Ocena bezpośrednio w trakcie realizacji ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06, InzA_K02