Nazwa przedmiotu:
Modelowanie procesów transportowych I
Koordynator przedmiotu:
dr hab. Jolanta Żak, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Logistyki i Systemów Transportowych
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
TR.NMK105
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykłady: 9 Ćwiczenia: 9 Zapoznanie się z literaturą: 22 Konsultacje: 5 Przygotowanie do kolokwium: 16 Razem: 60 ECTS = 2
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady: 9 Ćwiczenia: 9 Konsultacje: 5 Razem: 23 ECTS = 1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza i podstawowe umiejętności z zakresu badań operacyjnych w tym teoria grafów i sieci oraz zadań optymalizacyjnych
Limit liczby studentów:
wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
Cel przedmiotu:
Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności niezbędnych do modelowania systemów i procesów transportowych uwzględniając: formułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu w sieci transportowej, prognozowanie rozwoju systemów transportowych w aspekcie dostosowania infrastruktury transportowej do realizowanych zadań przewozowych.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Model systemu transportowego - charakterystyka elementów tego modelu – struktura, charakterystyki, potok ruchu, organizacja ruchu w sieci. Zasada rozszerzenia struktury systemu. Zasady formułowania zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu. Kryteria i ograniczenia rozłożenia potoku ruchu. Model liniowy, model nieliniowy a odwzorowanie kosztu przewozu w modelach rozłożenia ruchu. Koszt średni i koszt krańcowy, definicje, zasady aproksymacji nieliniowej funkcji kosztu. Podstawowe pojęcia z organizowania ruchu w sieci transportowej. Modele organizowania ruchu. Pojęcie równowagi w sensie NASH’A – założenia, definicja słowna i formalna. Modele organizowania ruchu – formułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu wg. zasady równych kosztów średnich. Organizowanie ruchu o minimalnym koszcie. Pojęcie równowagi w sensie Stackelberg’a– założenia, definicja słowna i formalna.. Modele równowagi według równych kosztów krańcowych. Modele rozwoju systemu transportowego. Modele doboru środków do realizacji zadań. Charakterystyki kosztów w funkcji wielkości środków oraz zadań w modelach rozwoju systemu transportowego. Zasady formułowania zadań optymalizacyjnych doboru wyposażenia do ustalonych zadań. Wielokryterialna ocena systemu- metoda MAJA Treść ćwiczeń audytoryjnych: Liniowe i nieliniowe zadania optymalizacyjne rozłożenia potoków ruchu (przykłady o różnym stopniu skomplikowania różna liczba źródeł i ujść). Zadania optymalizacyjne organizowania ruchu – formułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu wg. zasady równych kosztów średnich (przykłady o różnym stopniu skomplikowania) . Zadania optymalizacyjne organizowania ruchu – formułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu według równych kosztów krańcowych. Zadania optymalizacyjne rozwoju systemu transportowego (liniowe i nieliniowe). Zadania optymalizacyjnych doboru wyposażenia do ustalonych zadań. (liniowe i nieliniowe). Zadania wielokryterialna ocena systemu- zastosowanie metody MAJA
Metody oceny:
Wykład – 1 kolokwium zawierające pytania otwarte,kolokwium poprawkowe. Ćwiczenia – 1 kolokwium zawierające zadania, kolokwium poprawkowe.
Egzamin:
nie
Literatura:
Podręczniki: 1. Jacyna M.: Wybrane zagadnienia modelowania systemów transportowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009 2. Jacyna M.: Modelowanie i ocena systemów transportowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009 3. Gutenbaum J.: Modelowanie matematyczna systemów. Wyd. PWN, Warszawa – Łódź 1987 Literatura uzupełniająca: 4. Leszczyński J.: Modelowanie systemów i procesów transportowych. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1990 5. Korzan B.: Elementy teorii grafów i sieci - metody i zastosowania. WNT, Warszawa 1978 6. Steenbrink P. A.: Optymalizacja sieci transportowych. WKiŁ, W-wa 1978 7. M. Jacyna (red.). : System logistyczny Polski. Uwarunkowania techniczno -technologiczne komodalności transportu. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2012
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o systemie transportowym i jego modelu, strukturze modelu i charakterystykach opisanych na elementach struktury.
Weryfikacja: Wykład – pytania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01
Efekt W02
Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę teoretyczną z problematyki organizowania ruchu w sieci transportowej, w tym modeli w ujęciu NASH’A i ujęciu Stackelberg’a.
Weryfikacja: Wykład: pytania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06, Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, InzA_W05, T2A_W04, InzA_W05
Efekt W03
Zna zależności matematyczne opisujące równowagę w ujęciu NASH’A oraz w ujęciu Stackelberg’a – założenia, definicje słowną i formalną. Posiada wiedzę teoretyczną z zakresu formułowania zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu wg. zasady równych kosztów średnich oraz wg. równych kosztów krańcowych na sieci transportowej. Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę teoretyczną z zakresu modeli rozwoju systemu transportowego i zna zależności formalne niezbędne do formułowania zadań optymalizacyjnych doboru środków do zadań.
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemnie I i II w formie pytań i zadań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W08, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, InzA_W02, T2A_W04, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi zapisać formalnie model systemu transportowego i jego elementy – strukturę, charakterystyki elementów struktury, potok ruchu.
Weryfikacja: Ćwiczenia: zadania na kolokwium pisemnym I
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U07, Tr2A_U06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09, InzA_U02, T2A_U09, InzA_U02
Efekt U02
Potrafi przedstawić sformułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu na sieci transportowej wg. zasady równych kosztów średnich oraz wg. równych kosztów krańcowych. Potrafi zapisać zależności matematyczne opisujące modele organizowania ruchu w ujęciu NASH’A i ujęciu Stackelberg’a.
Weryfikacja: Ćwiczenia: zadania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U08, Tr2A_U07, Tr2A_U06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09, InzA_U02, T2A_U09, InzA_U02, T2A_U09, InzA_U02
Efekt U03
Potrafi przedstawić sformułowanie modeli rozwoju systemu transportowego oraz sformułowanie zadań optymalizacyjnych doboru środków do zadań.
Weryfikacja: Ćwiczenia: zadania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U16, Tr2A_U12, Tr2A_U11
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U17, InzA_U06, T2A_U11, T2A_U11