- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie procesów transportowych I
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. Jolanta Żak, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Logistyki i Systemów Transportowych
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NMK105
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady: 9
Ćwiczenia: 9
Zapoznanie się z literaturą: 22
Konsultacje: 5
Przygotowanie do kolokwium: 16
Razem: 60
ECTS = 2
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady: 9
Ćwiczenia: 9
Konsultacje: 5
Razem: 23
ECTS = 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza i podstawowe umiejętności z zakresu badań operacyjnych w tym teoria grafów i sieci oraz zadań optymalizacyjnych
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności niezbędnych do modelowania systemów i procesów transportowych uwzględniając: formułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu w sieci transportowej, prognozowanie rozwoju systemów transportowych w aspekcie dostosowania infrastruktury transportowej do realizowanych zadań przewozowych.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Model systemu transportowego - charakterystyka elementów tego modelu – struktura, charakterystyki, potok ruchu, organizacja ruchu w sieci. Zasada rozszerzenia struktury systemu.
Zasady formułowania zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu. Kryteria i ograniczenia rozłożenia potoku ruchu. Model liniowy, model nieliniowy a odwzorowanie kosztu przewozu w modelach rozłożenia ruchu. Koszt średni i koszt krańcowy, definicje, zasady aproksymacji nieliniowej funkcji kosztu.
Podstawowe pojęcia z organizowania ruchu w sieci transportowej. Modele organizowania ruchu. Pojęcie równowagi w sensie NASH’A – założenia, definicja słowna i formalna. Modele organizowania ruchu – formułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu wg. zasady równych kosztów średnich.
Organizowanie ruchu o minimalnym koszcie. Pojęcie równowagi w sensie Stackelberg’a– założenia, definicja słowna i formalna.. Modele równowagi według równych kosztów krańcowych.
Modele rozwoju systemu transportowego. Modele doboru środków do realizacji zadań.
Charakterystyki kosztów w funkcji wielkości środków oraz zadań w modelach rozwoju systemu transportowego. Zasady formułowania zadań optymalizacyjnych doboru wyposażenia do ustalonych zadań.
Wielokryterialna ocena systemu- metoda MAJA
Treść ćwiczeń audytoryjnych:
Liniowe i nieliniowe zadania optymalizacyjne rozłożenia potoków ruchu (przykłady o różnym stopniu skomplikowania różna liczba źródeł i ujść).
Zadania optymalizacyjne organizowania ruchu – formułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu wg. zasady równych kosztów średnich (przykłady o różnym stopniu skomplikowania) .
Zadania optymalizacyjne organizowania ruchu – formułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu według równych kosztów krańcowych.
Zadania optymalizacyjne rozwoju systemu transportowego (liniowe i nieliniowe).
Zadania optymalizacyjnych doboru wyposażenia do ustalonych zadań. (liniowe i nieliniowe).
Zadania wielokryterialna ocena systemu- zastosowanie metody MAJA
- Metody oceny:
- Wykład – 1 kolokwium zawierające pytania otwarte,kolokwium poprawkowe. Ćwiczenia – 1 kolokwium zawierające zadania, kolokwium poprawkowe.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Podręczniki:
1. Jacyna M.: Wybrane zagadnienia modelowania systemów transportowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009
2. Jacyna M.: Modelowanie i ocena systemów transportowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009
3. Gutenbaum J.: Modelowanie matematyczna systemów. Wyd. PWN, Warszawa – Łódź 1987
Literatura uzupełniająca:
4. Leszczyński J.: Modelowanie systemów i procesów transportowych. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1990
5. Korzan B.: Elementy teorii grafów i sieci - metody i zastosowania. WNT, Warszawa 1978
6. Steenbrink P. A.: Optymalizacja sieci transportowych. WKiŁ, W-wa 1978
7. M. Jacyna (red.). : System logistyczny Polski. Uwarunkowania techniczno -technologiczne komodalności transportu. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2012
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o systemie transportowym i jego modelu, strukturze modelu i charakterystykach opisanych na elementach struktury.
Weryfikacja: Wykład – pytania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01
- Efekt W02
- Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę teoretyczną z problematyki organizowania ruchu w sieci transportowej, w tym modeli w ujęciu NASH’A i ujęciu Stackelberg’a.
Weryfikacja: Wykład: pytania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W06, Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, InzA_W05, T2A_W04, InzA_W05
- Efekt W03
- Zna zależności matematyczne opisujące równowagę w ujęciu NASH’A oraz w ujęciu Stackelberg’a – założenia, definicje słowną i formalną. Posiada wiedzę teoretyczną z zakresu formułowania zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu wg. zasady równych kosztów średnich oraz wg. równych kosztów krańcowych na sieci transportowej. Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę teoretyczną z zakresu modeli rozwoju systemu transportowego i zna zależności formalne niezbędne do formułowania zadań optymalizacyjnych doboru środków do zadań.
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemnie I i II w formie pytań i zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W08, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, InzA_W02, T2A_W04, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi zapisać formalnie model systemu transportowego i jego elementy – strukturę, charakterystyki elementów struktury, potok ruchu.
Weryfikacja: Ćwiczenia: zadania na kolokwium pisemnym I
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U07, Tr2A_U06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09, InzA_U02, T2A_U09, InzA_U02
- Efekt U02
- Potrafi przedstawić sformułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu na sieci transportowej wg. zasady równych kosztów średnich oraz wg. równych kosztów krańcowych. Potrafi zapisać zależności matematyczne opisujące modele organizowania ruchu w ujęciu NASH’A i ujęciu Stackelberg’a.
Weryfikacja: Ćwiczenia: zadania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U08, Tr2A_U07, Tr2A_U06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09, InzA_U02, T2A_U09, InzA_U02, T2A_U09, InzA_U02
- Efekt U03
- Potrafi przedstawić sformułowanie modeli rozwoju systemu transportowego oraz sformułowanie zadań optymalizacyjnych doboru środków do zadań.
Weryfikacja: Ćwiczenia: zadania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U16, Tr2A_U12, Tr2A_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U17, InzA_U06, T2A_U11, T2A_U11