- Nazwa przedmiotu:
- Budowa i eksploatacja statków powietrznych
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Jerzy Manerowski, prof. zw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NMP107
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny wykładu 9
Godziny ćwiczeń 9
Zapoznanie się ze wskazana literaturą 30
Przygotowanie do kolokwiów 10
Konsultacje 2
Razem 60 godz. ↔ 2 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny wykładu 9
Godziny ćwiczeń 9
Konsultacje 2
Razem 20 godz. ↔ 1 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zna podstawy badania i modelowania ruchu statków powietrznych. Posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu ogólnej charakterystyki i klasyfikacji środków transportu
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Poznanie konstrukcji oraz funkcji zespołów płatowców statków powietrznych, ich napędów i instalacji pokładowych
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
1. Wiadomości ogólne:
• układy aerodynamiczne SP a własności eksploatacyjne,
• podstawowe zespoły płatowców SP i napędów.
2. Rozwiązania konstrukcyjne:
• kadłubów samolotów i śmigłowców,
• napędów lotniczych,
• skrzydeł samolotów,
• praca konstrukcji cienkościnnych,
• wirników nośnych i śmigieł śmigłowców,
• podstawowe instalacje i wyposażenie SP.
3. Strategie eksploatacji SP. Diagnostyka techniczna,
Treść cwiczeń audytoryjnych:
Zadania dotyczące treści wykładu: dobór napędu do samolotu, elementy obliczeń wytrzymałościwych. Obliczenia obciążeń węzłów konstrukcyjnych. Analizy przebiegu wypadków lotniczych. Opracowywanie wyników prób w locie.
- Metody oceny:
- Ocena podsumowująca: kolokwium.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- A. Neimitz: Mechanika pękania, PWN, Warszawa 1998.
J. Lewitowicz, Kustroń: Podstawy eksploatacji statków powietrznych – ITWL, Warszawa 2003.
J. Lewitowicz: Podstawy eksploatacji statków powietrznych – ITWL, Warszawa 2006.
J. Manerowski: Identyfikacja modeli dynamiki ruchu sterowanych obiektów latających – ASKON, Warszawa 1999.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- 1. Zna w stopniu rozszerzonym różne układy aerodynamiczne statków powietrznych (SP) oraz wynikające stąd własności eksploatacyjne, 2. Zna zespoły napędów lotniczych i ich funkcje,3. Zna rozwiązania konstrukcyjne płatowców,4. Posiada wiedzę podstawową z zakresu pracy konstrukcji cienkościennych, 5. Zna układy i rozwiązania konstrukcyjne podwozi SP, 6. Ma rozszerzoną wiedzę o instalacjach i wyposażeniu SP, 7. Zna metody diagnostyki technicznej płatowców i napędów
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09, Tr2A_W08, Tr2A_W06, Tr2A_W05, Tr2A_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, InzA_W02, T2A_W07, InzA_W02, T2A_W04, InzA_W05, T2A_W04, InzA_W05, T2A_W02, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- 1. Posiada umiejętności określenia własności samolotu na podstawie jego układu aerodynamicznego, rozwiązań konstrukcyjnych oraz zastosowanego napędu, 2. Umie dobrać samolot do realizacji określonych zadań
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U19, Tr2A_U15, Tr2A_U14, Tr2A_U06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U18, InzA_U07, T2A_U16, T2A_U12, T2A_U09, InzA_U02