- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria ruchu lotniczego
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Anna Kwasiborska, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NMP209
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Laboratoria - 18 godz.
Zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 10 godz.
Samodzielne wykonywanie pracy projektowo-pomiarowej - 57 godz.
Zaliczanie pracy projektowo - pomiarowej - 2 godz.
Konsultacje 3 godz.
Razem - 90 godz. - 3 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Laboratoria - 18 godz.
Zaliczanie pracy projektowo-pomiarowej - 2 godz.
Konsultacje 3 godz.
Razem - 23 godz. - 1 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Laboratoria - 18 godz.
Samodzielne wykonywanie pracy projektowo - pomiarowej - 57 godz.
Zaliczanie pracy projektowo-pomiarowej- 2 godz.
Razem - 77 godz. - 3 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Poznanie zasad organizacji i zarządzania ruchem lotniczym
- Treści kształcenia:
- System zarządzania bezpieczeństwem. Badanie zdarzenia/incydentu lotniczego z wykorzystaniem RAT. Łączność radiotelefoniczna w ruchu lotniczym. Analiza poziomu emisji hałasu lotniczego. Badanie porównawcze tras lotów i ocena efektywności. Przygotowanie Planu Lotu. Identyfikacja przebiegów czasowych parametrów lotu i sterowania samolotem w wybranych fazach lotu na podstawie danych z rejestratora. Analiza parametrów lotu. Predykcja trajektorii 4D planowanych operacji lotniczych. Wyznaczanie lokalizacji posadowienia urządzeń nawigacyjnych, komunikacyjnych i dozorowania (CNS). Operacyjny plan przydziału stanowisk postojowych w porcie lotniczym. Projekt parametrów koordynacyjnych portu lotniczego. Analiza trajektorii podejścia do lądowania.
- Metody oceny:
- Ocena podsumowująca: punktacja ze sprawdzianu przed rozpoczęciem zajęć i punktacja ze sprawozdania. W trakcie całego semestru można łącznie zdobyć 120 punktów (12 ćwiczeń punktowanych po 10 punktów, z czego na każde ćwiczenie składa się 8 punktów z wejściówki oraz 2 punkty ze sprawozdania). Ocena końcowa z ćwiczeń wynika z liczby uzyskanych punktów w trakcie wszystkich zajęć. Skala ocen zostaje przedstawiona na zajęciach oraz umieszczona jest przed salą, w której odbywają się ćwiczenia laboratoryjne.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Malarski M.: Inżynieria ruchu lotniczego. OW PW Warszawa 2006.
Skorupski J.: Współczesne problemy inżynierii ruchu lotniczego - modele i metody, OW PW, Warszawa 2014.
Markiewicz M.T.: Podstawowe zagadnienia zarządzania ruchem lotniczym, AON, warszawa 2010.
Markiewicz M.T.: Lotnictwo w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, AON, Warszawa 2015.
- Witryna www przedmiotu:
- http://www2.wt.pw.edu.pl/~akw/index.html
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- 1. posiada wiedzę w zakresie współczesnych systemów informacji lotniczej, systemów identyfikowania i rozwiązywania sytuacji konfliktowych w ruchu lotniczym, 2. posiada wiedzę w zakresie planowania cyklu eksploatacyjnego samolotów lotnictwa komunikacyjnego.
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09, Tr2A_W08, Tr2A_W07, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, InzA_W02, T2A_W07, InzA_W02, T2A_W05, InzA_W05, T2A_W04, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- 1. umie wyróżnić podstawowe zasady i efekty biznesowe pracy przewoźnika lotniczego, 2. potrafi zaplanować cykl eksploatacyjny samolotu komunikacyjnego. 3. potrafi definiować elementy systemu informacji lotniczej
Weryfikacja: sprawdzian + praca projektowo-pomiarowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U19, Tr2A_U17, Tr2A_U15, Tr2A_U07, Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U18, InzA_U07, T2A_U17, InzA_U06, T2A_U16, T2A_U09, InzA_U02, T2A_U01