- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie procesów transportowych II
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Jarosław Paweł Poznański, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Logistyki i Systemów Transportowych
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NMS221
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godzin, w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 9 godz., wykonanie projektu poza godzinami zajęć 16 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie projektu 2 godz.), studiowanie literatury przedmiotu 11 godz., przygotowanie się do kolokwiów 12 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (21 godzin, w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na zajęciach laboratoryjnych 9 godz., konsultacje 3 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,0 pkt ECTS (27 godzin, w tym: praca na zajęciach laboratoryjnych 9 godz., wykonanie projektu poza godzinami zajęć 16 godz., konsultacje w zakresie projektu 2 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza i umiejętności niezbędne do modelowania systemów i procesów transportowych uwzględniając: formułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu w sieci transportowej, prognozowanie rozwoju systemów transportowych w aspekcie dostosowania infrastruktury transportowej do realizowanych zadań przewozowych.
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak, laboratorium: 14 osób
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie przez studentów wiedzy w celu uzyskania umiejętności wykorzystania modelowania matematycznego do tworzenia, analizy oraz zastosowania modeli, uwzględniających dynamikę procesów transportowych. Zastosowanie modelowania do badania procesów dziejących się w rzeczywistych systemach transportowych.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Model procesu transportowego – podstawowe definicje badań symulacyjnych w transporcie, opis dynamiki procesu transportowego. Struktura sieci faz procesu transportowego, charakterystyki, potoku ruchu w sieci faz procesu transportowego. Sterowanie w modelu procesu transportowego. Sterowanie przebiegiem symulacji. Trajektoria realizacji procesu. Sformułowanie zadania optymalizacyjnego. Analiza wyników symulacji. Modele sterowania ruchem: założenia ogólne, klasyfikacja zadań sterowania ruchem, ogólny model sterowania, przybliżone rozwiązanie problemu sterowania, funkcja wagi. Przykłady zastosowań modeli sterowania ruchem.
Treść ćwiczeń laboratoryjnych:
Zastosowanie narzędzi komputerowych - program Dosimis – 3 do modelowania systemów i procesów transportowych.
- Metody oceny:
- Wykład – 2 kolokwia podsumowujące, zajęcia laboratoryjne – kolokwia formujące, realizacja zadań.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Podręczniki:
1. Jacyna M.: Wybrane zagadnienia modelowania systemów transportowych. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2009
2. Kubicki J., Kuriata A.: Problemy logistyczne w modelowaniu systemów transportowych. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2000.
3. Leszczyński J.: Modelowanie systemów i procesów transportowych. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 1999.
4. Woch J.: Kształtowanie płynności ruchu w gęstych sieciach transportowych. Wydawnictwo Szumacher, Kielce 1998.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę o modelowaniu procesów transportowych, z uwzględnieniem dynamiki tego procesu
Weryfikacja: Wykład: kolokwium zawierające pytania otwarte
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W06, Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, InzA_W05, T2A_W04, InzA_W05
- Efekt W02
- Posiada wiedze o modelach sterowania ruchem oraz zna przykłady ich zastosowań, zna metody sterowania w modelach procesów transportowych
Weryfikacja: Wykład: kolokwium zawierające pytania otwarte
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, InzA_W02, T2A_W04, InzA_W05
- Efekt W03
- Zna metody sterowania przebiegiem symulacji
Weryfikacja: Wykład: kolokwium zawierające pytania otwarte
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09, Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, InzA_W02, T2A_W04, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi zaprojektować strukturę sieć faz procesu transportowego, określić jej charakterystyki oraz opisać potok ruchu
Weryfikacja: Wykład: kolokwium zawierające pytania otwarte; laboratorium: ocena realizacji zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09, InzA_U02
- Efekt U02
- Potrafi zdefiniować zadanie optymalizacyjne, przeprowadzić badania symulacyjne oraz dokonać analizy otrzymanych wyników
Weryfikacja: Laboratorium: ocena realizacji zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09, InzA_U02
- Efekt U03
- Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu modelowania procesów transportowych do rozwiązywania problemów, istniejących w rzeczywistych systemach transportowych
Weryfikacja: Wykład: kolokwium zawierające pytania otwarte; laboratorium: ocena realizacji zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U19, Tr2A_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U18, InzA_U07, T2A_U11
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Weryfikacja: Wykład: kolokwium zawierające pytania otwarte; laboratorium: ocena realizacji zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06, InzA_K02