Nazwa przedmiotu:
Meteorologia lotnicza
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Anna Kwasiborska, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NIP507
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na ćwiczeniach 18 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą 20 godz., przygotowanie do ćwiczeń i kartkówek 20 godz., konsultacje 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (20 godz., w tym: praca na ćwiczeniach 18 godz., konsultacje 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
30 osób
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z ogólną wiedzą w zakresie organizacji transportu lotniczego. Przedstawienie zjawisk i procesów fizycznych zachodzących w atmosferze ziemskiej jak również wiedzy ogólnej, zawierającej podstawy meteorologii oraz opis czynników atmosferycznych oddziałujących na operacje lotnicze.
Treści kształcenia:
Treść ćwiczeń: Podstawy organizacji transportu lotniczego. Organizacja przestrzeni powietrznej, zasady ruchu lotniczego, służby żeglugi powietrznej. Meteorologia ogólna. Budowa i skład atmosfera ziemskiej. Atmosfera wzorcowa (ISA-ICAO). Ciśnienie atmosferyczne. Pomiar wysokości. Wysokość względna, bezwzględna, poziom lotu. Nastawianie wysokościomierza. Wilgotność i opady atmosferyczne. Układ baryczne. Temperatura. Inwersje. Masy powietrza nad Europą. Fronty atmosferyczne. Chmury. Rodzaje, tworzenie się i warunki lotu w chmurach. Wiatr. Róża wiatrów. Wpływ wiatru na start i lądowanie samolotu. Niebezpieczne zjawiska pogody i wpływ na ruch lotniczy. Burza. Trąba powietrzna. Tornado. Mgły. Zamglenia. Pyły wulkaniczne. Turbulencje. Rodzaje turbulencji. Wypadki spowodowane warunkami atmosferycznymi. Oblodzenie elementów statku powietrznego i zespołu napędowego. Oblodzenie w różnych obszarach. Zapobieganie oblodzeniu i usuwanie oblodzenia. Analiza i prognozowanie pogody. Mapy pogody dla lotnictwa ogólnego. Naziemne radary meteorologiczne. Obserwacje meteorologiczne. Organizacja meteorologiczna. Służby meteorologiczne na lotniskach. Inspektorat Nadzoru MET i AIS. Akty prawne dot. MET i AIS. Aktualności dot. MET i AIS. Informacje pogodowe dla planowania lotu. Depesze METAR, SPECI, TAF. Informacja GAFOR, GAMET, VOLMET, ATIS, AIRMET, SIGMET, SWOWTAM, ASHTAM. Gromadzenie danych meteorologicznych.
Metody oceny:
Ocena formująca: dwie kartkówki na ćwiczeniach. Ocena podsumowująca: średnia z ocen cząstkowych.
Egzamin:
nie
Literatura:
Janiszewski S.: Podstawy meteorologii lotniczej, WPK, Gliwice 2009. Szewczak P.: Meteorologia dla pilota samolotowego PPL, CPL, ATPL, IR. Avia-test. Poznań 2007. Popławska A.: Meteorologia ogólna, IMiGW, Warszawa 2004.
Witryna www przedmiotu:
http://www2.wt.pw.edu.pl/~akw/meteolotnicza.html
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę teoretyczną o zjawiskach zachodzących w atmosferze ziemskiej. Posiada wiedzę o procesach termodynamicznych zachodzących w atmosferze. Posiada wiedzę dotyczącą rozpoznawania chmur i opadów oraz tworzenia się układów niskiego ciśnienia. Rozumie proces gromadzenia danych meteorologicznych. Rozumie zasady organizacji meteorologicznej lotnictwa.
Weryfikacja: kartkówka
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W05, Tr1A_W03, Tr1A_W01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02, T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Ma świadomość zjawisk atmosferycznych wpływających na ruchu lotniczy. Potrafi omówić informacje meteorologiczne dla planowania lotu. Potrafi pozyskiwać informację o zjawiskach zachodzących w atmosferze z literatury i innych źródeł. Potrafi zastosować pozyskaną wiedzę w dziedzinie transport. Potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
Weryfikacja: kartkówka
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U09, Tr1A_U03, Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, InzA_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U01

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie świadomość posiadanej wiedzy z zakresu meteorologii i wpływu warunków atmosferycznych na ruch lotniczy. Rozumie potrzebę uczenia się, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i odpowiedzialny.
Weryfikacja: kartkówka
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K03, Tr1A_K02, Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K02, T1A_K05, InzA_K01, T1A_K01