Nazwa przedmiotu:
Informatyka I
Koordynator przedmiotu:
dr inż Andrzej Czerepicki, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
TR.NIK202
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
godziny wykładu 18; godziny ćwiczeń laboratoryjnych 18; zapoznanie się ze wskazaną literaturą w zakresie wykładu 20; przygotowanie do egzaminu 11; konsultacje w zakresie wykładu 2; egzamin 1; przygotowanie do kolokwiów w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 41; konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 4; RAZEM 115 – 4 ptk. ETCS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
godziny wykładu 18; godziny ćwiczeń laboratoryjnych 18; konsultacje w zakresie wykładu 2; egzamin 1; konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 4; RAZEM 43 – 1,5 ptk. ETCS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
godziny ćwiczeń laboratoryjnych 18; przygotowanie do kolokwiów w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 41; konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 4; RAZEM 63 – 2,5 ptk. ETCS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
wykład: brak, ćwiczenia: 16 osób
Cel przedmiotu:
Opanowanie zasad programowania w językach wysokiego poziomu, programowanie strukturalne i obiektowe, algorytmy i struktury danych, techniki tworzenia kodów źródłowych: deklarowanie danych, instrukcje i procedury funkcyjne, instrukcje warunkowe, pętle programowe, iteracja; aplikacje konsolowe, aplety oraz aplikacje z interfejsem graficznym.
Treści kształcenia:
Wykład: Wstęp do programowania. Środowisko zintegrowane programowania, zasady pisania kodu źródłowego. Kompilacja i uruchomienie programu. Aplikacja konsolowa. Instrukcje wejścia-wyjścia. Podstawowe typy danych. Operacje arytmetyczne. Pojęcie zmiennej. Instrukcje warunkowe. Instrukcje pętli. Tablice i pliki. Podstawy programowania obiektowego. Klasy, obiekty oraz interfejsy. Metody i pola klasy. Dziedziczenie klas. Aplikacje typu aplet. Podstawy programowania grafiki. Obsługa poleceń klawiatury i myszy. Aplikacje z interfejsem graficznym. Menu, okno główne aplikacji oraz elementy sterowania. Programowanie zdarzeniowe. Równoległe wykonanie kodu. Aplikacje na urządzenia mobilne. Podstawy programowania baz danych. Konfiguracja połączenia z bazą danych, wykonanie prostych poleceń oraz odczyt wyników. Podstawy programowania aplikacji sieciowych. Ćwiczenia: Zasady pisania programów w zintegrowanym środowisku NetBeans z wykorzystaniem standardów tworzenia kodów źródłowych i ich przyporządkowania zdarzeniom i zobrazowaniom graficznym. Programowanie aplikacji z interfejsem tekstowym, graficznym oraz apletów WWW. Wykorzystanie różnych własności komponentów środowiska programowego, okien komunikatów i okien dialogowych, operowanie podstawowymi typami zmiennych oraz operatorów i procedur funkcyjnych w zastosowaniach do obliczeń numerycznych i innych aplikacji.
Metody oceny:
Wykład: ocena jest wystawiana na podstawie liczby punktów uzyskanych przez studenta na egzaminie; egzamin przeprowadzany jest w formie testu komputerowego składającego się z 15..30 pytań z zakresu zagadnień omawianych na wykładach. Ćwiczenia: ocena jest wystawiana na podstawie sumy punktów uzyskanych z dwóch kolokwiów pisemnych. Każde kolokwium jest oceniane w skali od 0 do 50 punktów. Punkty są przyznawane zgodnie z ustaloną listą, która zawiera nazwę ocenianej cechy rozwiązania oraz liczbę przyznawanych punktów.
Egzamin:
tak
Literatura:
1) C.S. Horstmann, G. Cornell: Core Java 2 podstawy, Helion, Gliwice, 2003 2) M.Lis: Java ćwiczenia praktyczne, wyd.II, Gliwice 2006 3) K. Rychlicki Kiciom: J2ME Java dla urządzeń mobilnych, Helion, Gliwice , 2006 4) K. Rychlicki Kiciom: J2ME Praktyczne projekty, Helion, 2006
Witryna www przedmiotu:
http://www.simt.wt.pw.edu.pl/
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zdobywa wiedzę o zasadach budowy programów komputerowych, typach danych, ich strukturze oraz sposobach deklarowania
Weryfikacja: wykład - egz. – pisemny, ćwiczenia - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, InzA_W05
Efekt W02
Zna zasady tworzenia kodów źródłowych programów komputerowych i ich kompilacji w odniesieniu do programowania strukturalnego i obiektowego
Weryfikacja: wykład - egz. – pisemny, ćwiczenia - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, InzA_W05
Efekt W03
Zna podstawowe koncepcje programowania obiektowego: hermetyzację, dziedziczność, polimorfizm oraz metody programowania obiektowego z wykorzystaniem języka Java
Weryfikacja: wykład - egz. – pisemny, ćwiczenia - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, InzA_W05
Efekt W04
Zna zasady programowania sieciowego w języku Java w odniesieniu do tworzenia prostych programów
Weryfikacja: wykład - egz. – pisemny, ćwiczenia - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, InzA_W05
Efekt W05
Posiada wiedzę z zakresu programowania prostych aplikacji typu aplet oraz servlet oraz ich osadzenia w dokumentach HTML
Weryfikacja: wykład - egz. – pisemny, ćwiczenia - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, InzA_W05
Efekt W06
Zna i rozumie możliwości, ograniczenia oraz zasady operowania językiem Java w środowisku bezprzewodowym
Weryfikacja: wykład - egz. – pisemny, ćwiczenia - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi pozyskiwać informacje dotyczące programowania sieciowego w języku Java z dostępnej literatury, baz danych i źródeł Internetu oraz stosować je w procesie napisania programu komputerowego
Weryfikacja: wykład - egz. – pisemny, ćwiczenia - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U02
Ma umiejętność samodzielnego pisania prostych programów w języku Java zorientowanych na wykorzystanie w sieci Internet z użyciem technik programowania obiektowego i strukturalnego
Weryfikacja: wykład - egz. – pisemny, ćwiczenia - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U09, InzA_U02

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie potrzebę systematycznego podnoszenia wiedzy informatycznej wynikłą z szybkiego rozwoju informatyki jej metod i zastosowań
Weryfikacja: przedłużona obserwacja
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K02
Potrafi identyfikować potrzeby wspomagania informatycznego poprzez programowalne usługi w środowisku Internetu
Weryfikacja: przedłużona obserwacja
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K06, InzA_K02
Efekt K03
Potrafi poprzez zdobyte umiejętności samodzielnie stosować programowanie usług w środowisku przyszłej, profesjonalnej pracy
Weryfikacja: przedłużona obserwacja
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K06, InzA_K02