- Nazwa przedmiotu:
- Informatyka I
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Andrzej Czerepicki, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIK203
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 114 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., studiowanie literatury w zakresie wykładu 15 godz., przygotowanie się do egzaminu 5 godz., konsultacje w zakresie wykładu 1 godz., udział w egzaminie 1 godz., przygotowanie się do kolokwiów w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 30 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 3 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,5 pkt. ETCS (65 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., konsultacje 4 godz. (w tym konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 3 godz.), udział w egzaminie 1 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,5 pkt. ECTS (63 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., przygotowanie się do kolokwiów w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 30 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 3 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak, laboratoria: 16 osób
- Cel przedmiotu:
- Opanowanie zasad programowania w językach wysokiego poziomu, programowanie strukturalne i obiektowe, algorytmy i struktury danych, techniki tworzenia kodów źródłowych: deklarowanie danych, instrukcje i procedury funkcyjne, instrukcje warunkowe, pętle programowe, iteracja; aplikacje konsolowe, aplety oraz aplikacje z interfejsem graficznym.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Wstęp do programowania. Środowisko zintegrowane programowania, zasady pisania kodu źródłowego. Kompilacja i uruchomienie programu. Aplikacja konsolowa. Instrukcje wejścia-wyjścia. Podstawowe typy danych. Operacje arytmetyczne. Pojęcie zmiennej. Instrukcje warunkowe. Instrukcje pętli. Tablice i pliki. Podstawy programowania obiektowego. Klasy, obiekty oraz interfejsy. Metody i pola klasy. Dziedziczenie klas. Aplikacje typu aplet. Podstawy programowania grafiki. Obsługa poleceń klawiatury i myszy. Aplikacje z interfejsem graficznym. Menu, okno główne aplikacji oraz elementy sterowania. Programowanie zdarzeniowe. Równoległe wykonanie kodu. Aplikacje na urządzenia mobilne. Podstawy programowania baz danych. Konfiguracja połączenia z bazą danych, wykonanie prostych poleceń oraz odczyt wyników. Podstawy programowania aplikacji sieciowych.
Ćwiczenia:
Zasady pisania programów w zintegrowanym środowisku NetBeans z wykorzystaniem standardów tworzenia kodów źródłowych i ich przyporządkowania zdarzeniom i zobrazowaniom graficznym. Programowanie aplikacji z interfejsem tekstowym, graficznym oraz apletów WWW. Wykorzystanie różnych własności komponentów środowiska programowego, okien komunikatów i okien dialogowych, operowanie podstawowymi typami zmiennych oraz operatorów i procedur funkcyjnych w zastosowaniach do obliczeń numerycznych i innych aplikacji.
- Metody oceny:
- Wykład: ocena jest wystawiana na podstawie liczby punktów uzyskanych przez studenta na egzaminie; egzamin przeprowadzany jest w formie testu komputerowego składającego się z 15..30 pytań z zakresu zagadnień omawianych na wykładach. W celu zaliczenia egzaminu należy odpowiedzieć poprawnie na min. 51% pytań.
Laboratoria: ocena jest wystawiana na podstawie sumy punktów uzyskanych z dwóch kolokwiów pisemnych. Każde kolokwium jest oceniane w skali od 0 do 50 punktów. Punkty są przyznawane zgodnie z ustaloną listą, która zawiera nazwę ocenianej cechy rozwiązania oraz liczbę przyznawanych punktów. W celu zaliczenia laboratoriów należy uzyskać min. 51 punkt.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1) C.S. Horstmann, G. Cornell: Core Java 2 podstawy, Helion, Gliwice, 2003
2) M.Lis: Java ćwiczenia praktyczne, wyd.II, Gliwice 2006
3) K. Rychlicki Kiciom: J2ME Java dla urządzeń mobilnych, Helion, Gliwice , 2006
4) K. Rychlicki Kiciom: J2ME Praktyczne projekty, Helion, 2006
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.simt.wt.pw.edu.pl/
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zdobywa wiedzę o zasadach budowy programów komputerowych, typach danych, ich strukturze oraz sposobach deklarowania
Weryfikacja: wykład - egz. – pisemny, ćwiczenia - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, InzA_W05
- Efekt W02
- Zna zasady tworzenia kodów źródłowych programów komputerowych i ich kompilacji w odniesieniu do programowania strukturalnego i obiektowego
Weryfikacja: wykład - egz. – pisemny, ćwiczenia - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, InzA_W05
- Efekt W03
- Zna podstawowe koncepcje programowania obiektowego: hermetyzację, dziedziczność, polimorfizm oraz metody programowania obiektowego z wykorzystaniem języka Java
Weryfikacja: wykład - egz. – pisemny, ćwiczenia - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, InzA_W05
- Efekt W04
- Zna zasady programowania sieciowego w języku Java w odniesieniu do tworzenia prostych programów
Weryfikacja: wykład - egz. – pisemny, ćwiczenia - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, InzA_W05
- Efekt W05
- Posiada wiedzę z zakresu programowania prostych aplikacji typu aplet oraz servlet oraz ich osadzenia w dokumentach HTML
Weryfikacja: wykład - egz. – pisemny, ćwiczenia - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, InzA_W05
- Efekt W06
- Zna i rozumie możliwości, ograniczenia oraz zasady operowania językiem Java w środowisku bezprzewodowym
Weryfikacja: wykład - egz. – pisemny, ćwiczenia - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi pozyskiwać informacje dotyczące programowania sieciowego w języku Java z dostępnej literatury, baz danych i źródeł Internetu oraz stosować je w procesie napisania programu komputerowego
Weryfikacja: wykład - egz. – pisemny, ćwiczenia - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U02
- Ma umiejętność samodzielnego pisania prostych programów w języku Java zorientowanych na wykorzystanie w sieci Internet z użyciem technik programowania obiektowego i strukturalnego
Weryfikacja: wykład - egz. – pisemny, ćwiczenia - kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U09, InzA_U02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie potrzebę systematycznego podnoszenia wiedzy informatycznej wynikłą z szybkiego rozwoju informatyki jej metod i zastosowań
Weryfikacja: przedłużona obserwacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K02
- Potrafi identyfikować potrzeby wspomagania informatycznego poprzez programowalne usługi w środowisku Internetu
Weryfikacja: przedłużona obserwacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K06, InzA_K02
- Efekt K03
- Potrafi poprzez zdobyte umiejętności samodzielnie stosować programowanie usług w środowisku przyszłej, profesjonalnej pracy
Weryfikacja: przedłużona obserwacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K06, InzA_K02