Nazwa przedmiotu:
Pojazdy i urządzenia inteligentne
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Fiok Krzysztof, ad., Wydział Transportu PW, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIS626
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
54 godziny, w tym: praca na wykładach 30 godz., studiowanie wskazanej literatury 8 godz., przygotowanie do kolokwium 6 godz., przygotowanie do egzaminu 6 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (34 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu matematyki, mechanika i podstaw automatyki.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów ze współczesnymi trendami w rozwoju tzw. pojazdów i urządzeń inteligentnych (pojazdy drogowe, szynowe, transport wyspecjalizowany – transport osób niepełnosprawnych) oraz poznanie zasad budowy i użytkowania tych środków transportu.
Treści kształcenia:
0. Źródła wiedzy z zakresu przedmiotu. 1. Klasyfikacja pojazdów samochodowych ze względu na ich zdolność do realizacji zadań w trybie autonomicznym. 2. HMI (Human Machine Interface): interfejs człowiek - maszyna w inteligentnych środkach transportu. 3. Rodzaje sygnałów biologicznych (akwizycja prowadzana na człowieku/operatorze) wykorzystywane w pojazdach i urządzeniach inteligentnych do monitorowania i sterowania. 4. Rodzaje sygnałów niebiologicznych wykorzystywane w pojazdach i urządzeniach inteligentnych do monitorowania i sterowania. 5. Sensory, techniki, urządzenia wykorzystywane do akwizycji sygnałów na potrzeby pojazdów i urządzeń inteligentnych. 6. Przetwarzanie sygnałów na potrzeby pojazdów i urządzeń inteligentnych: a) Podstawowe zagadnienia z dziedziny sieci neuronowych; b) Podstawowe zagadnienia z dziedziny logiki rozmytej; c) Przykład analizy sygnałów biologicznych (akwizycja na operatorze pojazdu) w dziedzinie czasu i częstotliwości. 7. Egzoszkielety: definicja, możliwości zastosowania, aktualny etap rozwoju na świecie, przegląd aktuatorów wykorzystywanych do realizacji ruchu, kwestia interakcji człowiek-maszyn. 8. Rzeczywistość wirtualna i zdalne sterowanie: możliwe zastosowania, kwestia sprzężenia zwrotnego z operatorem. 9. PRT (Personal Rapid Transit) jako przykład zautomatyzowanego, inteligentnego systemu transportowego. 10. Roboty: podział ze względu na cel działania, bezpieczeństwo współpracy człowiek-robot, przykład inteligentnego sposobu programowania zachowań robota, inteligencja robotów inspirowana naturą
Metody oceny:
Ocena formująca: 1 pisemne kolokwium zawierające 6 pytań otwartych. Ocena podsumowująca: egzamin pisemny, zawierający 6 pytań otwartych.
Egzamin:
tak
Literatura:
1.Richard Bishop – „Intelligent Vehicle Technology and Trends” Springer Velag,2001, 2.Danuta Rutkowska, Maciej Piliński, Leszek Rutkowski, - „Sieci neuronowe, algorytmy genetyczne i systemy rozmyte”, PWN, 1999, 3.Gang T, Petar V.Koktovic, - „Adaptive Control of Systems with Actuator and Sensor Nonlinearities”, John Wiley & Sons, 1996, 4.L.Vlacic, - „Intelligent Vehicle Technologies Teory and Applications”, Butterworth – Heinemann, 2001, 5.P.Cichocki, P.Jabłkowski, M.Kaczmarek,-"Inteligentne systemy sterowania ruchem", Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009, 6.Q.R.Riley, -"Alternnative Cars in the 21st Centaury", S&A Inc.400, USA, 7.C.Szczepaniak, -"Samochody XXI wieku", Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2008,
Witryna www przedmiotu:
http://www.simt.wt.pw.edu.pl/pojazdy-i-urzadzenia-inteligentne,46.html
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W02
Posiada wiedzę o definicji czym są, zasadach działania i trendach rozwojowych pojazdów i urządzeń inteligentnych
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01