Nazwa przedmiotu:
Pomiary w ruchu drogowym II
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Józef Suda, ad. Wydział Transportu Politechnika Warszawska Zakład Sterowania Ruchem
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP622
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
80 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 12 godz., przygotowanie się do zajęć 14 godz., wykonanie sprawozdania 20 godz., konsultacje 4 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt ECTS (34 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., konsultacje 4 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,0 pkt ECTS (80 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 12 godz., przygotowanie się do zajęć 14 godz., wykonanie sprawozdania 20 godz., konsultacje 4 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Pomiary w ruchu drogowym I, Metrologia I, Metrologia II
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Uzyskanie wiedzy o technologii wykonywania pomiarów ruchu drogowego. Uzyskanie wiedzy o przyrządach pomiarowych, zasadach lokalizacji punktów pomiarowych. Zapoznanie z metodami rejestracji, przetwarzania i analizy wyników pomiarów.
Treści kształcenia:
Treść ćwiczeń laboratoryjnych: Badania charakterystyk statycznych i dynamicznych indukcyjnych detektorów pętlowych. Estymacja parametrów strumienia pojazdów (obserwacja quasi-lokalna) przy wykorzystaniu pary detektorów indukcyjnych i rejestratora. Badanie charakterystyk mikrofalowego detektora pojazdów. Badanie charakterystyk (trajektorii) ruchu pojazdów metodą analizy obrazu. Identyfikacja procesu rozruchu i/lub hamowania kolejki pojazdów na wlocie skrzyżowania sterowanego. Wyznaczanie wsp. obciążenia wybranych strumieni (pojazdów i/lub pieszych) na skrzyżowaniu sterowanym (metoda z rejestracją obrazu). Wyznaczanie wybranych miar hałasu komunikacyjnego (poziom maksymalny, poziom ekspozycyjny, poziom ekwiwalentny, poziomy statystyczne, charakterystyki częstotliwościowe). Badanie technologii pracy skrzyżowania sterowanego przy wykorzystaniu wideo detekcji i urządzenia AUTOSCOP , Badanie poziomu zanieczyszczeń powietrza..
Metody oceny:
Kartkówka oceniająca przygotowanie do wykonywanych ćwiczeń. Ocena poprawności wykonanie ćwiczenia, przygotowanie i ustna obrona sprawozdania. Kartkówka podsumowująca 3 otwarte pytania.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka", WKiŁ 2008. Tracz M. i inni: „ 2. „Pomiary i badania ruchu drogowego” Praca zbiorowa pod redakcją M. Tracza , WKił 1984 r. 3. Szydłowski H. Teoria pomiarów PWN Warszawa 1991. 4. „Traffic Detector Handbook” Federal Highway Administration, Washington DC 2006 r. 5. Kucharski r. J.: „Metody prognozowania hałasu komunikacyjnego (drogowego i ulicznego)”’ Biblioteka Monitoringu Środowiska. Warszawa 1996. 6. Leutzbach W.: „Introduction to the theory of traffic flow”, Springer Verlag Berlin 1998 r. 7. Leśko M., Guzik J.: „Sterowanie ruchem drogowym” cz. I – sza, „Sygnalizacja i detektory ruchu pojazdów”, Wyd. Politechniki Gliwickiej 2000 r. 8. Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
ma wiedzę teoretyczną w zakresie metrologii przydatną do identyfikacji procesów ruchu drogowego jako zjawisk stochastycznych.
Weryfikacja: kolokwium. – część pisemna, część ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W02
ma szczegółową wiedzę w zakresie technologii wykonywania pomiarów wielkości i jakości ruchu drogowego. ma szczegółową wiedzę w zakresie urządzeń stosowanych w pomiarach ruchu drogowego, potoków pasażerów i pieszych.
Weryfikacja: kolokwium. – część pisemna, część ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
posiada biegłość merytoryczną w wykonywaniu prostych pomiarów ruchu drogowego i statystycznej ocenie wyników.
Weryfikacja: sprawozdanie – część pisemna i ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, InzA_U01
Efekt U02
potrafi sporządzać dokumentacje pomiarów w języku polskim, zachowując właściwą formę w warstwie opisowej, tabelarycznej i rysunkowej.
Weryfikacja: sprawozdanie – część pisemna i zaliczanie ustne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04
Efekt U03
Potrafi koordynować prowadzone przez siebie pomiary z pracami innych uczestników procesu badawczego
Weryfikacja: sprawozdanie – część pisemna i zaliczanie ustne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role. Potrafi określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania
Weryfikacja: zaliczenie ustne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03