- Nazwa przedmiotu:
- Ekonomia integracji europejskiej
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Katarzyna Duczkowska-Małysz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ZPE 14
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 100 h w tym: 16 h - wykłady, 16 h - ćwiczenia, 12 h - przygotowanie do zajęć w tym zapoznanie z literaturą, 22 h - przygotowanie do egzaminu, 20 h - przygotowanie do kolokwium, 6 h - konsultacje, 8 h - egzaminy, dodatkowe zaliczenia, egzaminy poprawkowe
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,28 ECTS - wykłady i ćwiczenia
0,24 ECTS - konsultacje, 0,32 ECTS - egzaminy, dodatkowe zaliczenia, egzaminy poprawkowe
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład240h
- Ćwiczenia240h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Makroekonomia
- Limit liczby studentów:
- wykład: min 15, ćwiczenia: min 20
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest przekazanie wiedzy o procesach integracji, zachodzących we współczesnym świecie ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej, jako najwyższego stadium integracji, oznaczającego połączenie krajów, tworzących strefę wolnego handlu, unie celną, wspólny rynek, unię gospodarczą i walutową i mających wspólne prawo, wspólne instytucje, wspólny budżet, wspólny rynek, wspólne polityki, wspólny pieniądz.. Członkostwo Polski w UE wymaga szerokiej wiedzy o funkcjonowaniu UE i jednolitego rynku oraz o systemie prawa i wspólnych, ponadnarodowych instytucji, gdyż polskie regiony, przedsiębiorstwa, samorządy, rządy, konsumenci itp. podmioty objęte są wspólnymi regulacjami, co ma swoje konsekwencje dla strategii rozwoju kraju i wzrostu poziomu dobrobytu
- Treści kształcenia:
- Wykłady (tematy)
1. Pojęcie i istota integracji – integracja polityczna i ekonomiczna; przyczyny i formy integracji ekonomicznej 2. Etapy integracji ekonomicznej – Unia Europejska jako szczególny przykład ugrupowania integracyjnego 3. Funkcjonowanie Jednolitego Rynku wewnętrznego UE 4. Wspólna polityka handlowa i traktatowe stosunki handlowe z krajami trzecimi 5. Wspólna polityka transportowa 6. Rynek rolno-żywnościowy i wspólna polityka rolna; 6Wspólna polityka konkurencji 7. Wspólna polityka przemysłowa i przedsiębiorstw 8. Unia walutowa i system finansowy Unii Europejskiej
Ćwiczenia (tematy)
1, Wspólnoty europejskie jako podstawa UE 2. System prawny i instytucjonalny UE. 3. Polityki I, II i III filara jako polityki traktatowe – szczególna rola polityki spójności dla krajów biedniejszych o wadliwych strukturach gospodarczych 4. Wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa 5. Obszar wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości - współpraca w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych 6. Przyszłosć UE – dylematy polityczne i ekonomiczne integracji; korzyści i koszty integracji europejskiej
- Metody oceny:
- Wykład kończy się egzaminem Przed egzaminem – obowiązkowo zaliczone być muszą ćwiczenia.
Podstawą zaliczenia ćwiczeń, które są obowiązkowe będzie test (przy pełnej obecności na ćwiczeniach) oraz test i praca domowa z zagadnień, na których student był nieobecny. Każda nieobecność wymaga usprawiedliwienia – trzy nieobecności na ćwiczeniach oznaczają brak możliwości podejścia do zaliczenia
Test na zaliczenie ćwiczeń składa się z 10 pytań zamkniętych, ocenianych po 1 punkcie . Ćwiczenia są zaliczone jeśli student otrzyma 6 punktów. Brak zaliczenia z ćwiczeń uniemożliwia podejście do egzaminu
Egzamin jest testowy – test składa się z 5 pytań zamkniętych, ocenianych po 1 punkcie oraz 1 pytania otwartego, ocenianego na 5 punktów. Zalicza 6 punktów, co oznacza, że same pytania zamknięte nie wystarczą aby zaliczenie było pozytywne – student musi co najmniej rozpocząć poprawnie odpowiedź na pytanie otwarte
Ocena łączna jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1.Red. i koordynacja E. Kawecka-Wyrzykowska, i E. Synowiec: Unia Europejska, t. I , Polska w Unii Europejskiej t. II, Wyd, Instytut Koniunktur i Cen handlu Zagranicznego, Warszawa 2004, 2. E. Latoszek : Integracja Europejska – mechanizmy i wyzwania, Wyd. Książka i Wiedza, Warszawa 2007; 3.K. Gawlikowska-Hueckel, A. Zielińska-Głębocka: Integracja Europejska – od jednolitego rynku do unii walutowej, Wyd. C.H.Beck, Warszawa 2004
Literatura uzupełniająca:
1. A, Czrczyńska, K. Sledziewska: Teoria integracji europejskiej, Wyd. C.H.Beck, Warszawa 2003; 2.R. Trzaskowski Dynamika reformy systemu podejmowania decyzji w Unii Europejskiej, Wyd. Prawo i Praktyka Gospodarcza, Warszawa 2005 3. Red. E. Kawecka-Wyrzykowska: Unia Europejska w gospodarce światowej- nowe uwarunkowania, Wyd. Oficyna Wydawnicza SGH Warszawa 2007
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna podstawowe definicje i pojęcia z zakresu międzynarodowej integracji gospodarczej.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01
- Efekt W03
- Zna zagadnienia związane z identyfikacją przekazywania praw suwerennych w ramach Unii Europejskiej.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W03
- Efekt W04
- 1. Ma wiedzę dotyczącą podstawowych problemów wpisanych w obszar międzynarodowej integracji gospodarczej i integracji europejskiej,w tym min. Swoboda przepływu czynników produkcji, wspólny rynek, integracja walutowa i inne. Rozumienie podstawowych mechanizmów procesu integracji. 2. Interpretowanie pojęć: liberalizacja przepływu czynników produkcji, wspólne polityki, pieniądz międzynarodowy, kompetencje wspólnych organów władzy. 3 Charakteryzowanie i interpretowanie podstawwych wyzwań współczesności w Unii Europejskiej.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi identyfikować pojęcia, takie jak: liberalizacja przepływu czynników produkcji, pieniądz międzynarodowy, wspólny rynek, integracja walutowa i inne.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01
- Efekt U02
- 1. Student potrafi zinterpretować podział kompetencji między państwa UE a instytucje UE oraz odpowiadające im rozwiązania prawne w odniesieniu do wspólnej polityki rolnej, wspólnej handlowej i spójności UE. 2. Student posiada umiejętność przewidywania skutków relacji wspólnej polityki handlowej,wspólnej polityki rolnej i polityki spójności UE dla gospodarek państw członkowskich.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01
- Efekt U06
- Potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą wspierania sektora MSP przez Unię Europejską.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02
- Efekt U07
- Student posiada umiejętność analizy i krytycznej oceny funkcjonowania wspólnej polityki handlowej, wspólnej polityki rolnej i polityki spójności UE oraz skutków ich realizacji w państwach członkowskich, niezbędną do podjęcia pracy w krajowych i europejskich instytucjach publicznych odpowiedzialnych za realizację oraz nadzór tych polityk, a także pomocną dla sprawnego funkcjonowania w dziedzinach nimi objętymi.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U03
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Student jest przygotowany do podjęcia dalszej nauki na poziomie akademickim i zawodowym.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01
- Efekt K06
- Student potrafi formułować opinie dotyczące skutków prowadzenia wspólnej polityki handlowej, wspólnej polityki rolnej i polityki spójności UE w sferze społecznej, naukowej i etycznej.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K06