- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy marketingu gospodarczego
- Koordynator przedmiotu:
- dr Irena Bielecka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ZFG 26
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75 h w tym: 16 h - wykład, 8 h - konsultacje, 6 h - zaliczenia przedmiotu w dodatkowych terminach, 23 h - przygotowanie do zajęć w tym zapoznanie z literaturą, 22 h - przygotowanie do kolokwium.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- I. Wykłady 0,64 ECTS
II. Konsultacje 0,32 ECTS, zaliczenia poprawkowe 0,24 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład240h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Mikroekonomia, Podstawy zarządzania, Rachunkowość
- Limit liczby studentów:
- min. 15
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie podstawowych wiadomości o istocie, ewolucji i koncepcji marketingu oraz o uwarunkowaniach tkwiących w otoczeniu przedsiębiorstwa. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z zachowaniem nabywców na rynku, ich segmentacją, badaniami marketingowymi, a przede wszystkim z instrumentami marketingu i zasadami ich wykorzystania w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
1. Istota i ewolucja koncepcji marketingu. 2. Wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania działalności marketingowej. 3. Zachowanie nabywców na rynku. 4. Segmentacja rynku. 5.Badania marketingowe i ich wykorzystanie. 6. Produkt w koncepcji marketingowej. 7. Rola cen w marketingu mix. 8. Dystrybucja towarów. 9. Promocja i jej narzędzia. 10. Marketing strategiczny a operacyjny. 11. Marketing relacji.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z dwóch kolokwiów w formie testu wielokrotnego wyboru, z których można uzyskać maksymalnie po 40 punktów. Do zaliczenia każdego kolokwium konieczne jest uzyskanie 60% maksymalnej liczby punktów: 24-27 punktów - ocena 3.0 , 28-31 - 3.5 , 32-34 - 4.0 , 35-37 - 4.5 , 38-40 - 5.0.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Kotler PH.: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażani i, kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa 1994 2. Garbarski L., Rutkowski I.., Wrzosek W.: Marketing – punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa 2001 3.Nemezjusz M.Pazio, Podstawy marketingu, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007 4. Limański A., Śliwińska K.: Marketing. Zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku, Difin, Warszawa 2002 5. Altkorn J.: Podstawy marketingu, Kraków 1992
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W10
- Ma wiedzę dotyczącą wpływu postępu technicznego na strukturę zintegrowanego cyklu obserwacji, badań, tworzenia i życia produktu; wie, że u podstaw skracania przeciętnego cyklu życia produktów leżą wzmożone procesy informacyjne rodzące się pod wpływem konkurencji, oraz zna sposoby jego skutecznego regulowania.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie testowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W08
- Efekt W14
- Zna i rozumie ideę marketingu oraz koncepcję marketingu mix. Ma wiedzę dotyczącą otoczenia przedsiębiorstwa, zasad i kryteriów segmentacji rynku, podstawowych rodzajów badań marketingowych, a także uruchamiania i wykorzystywania narzędzi rynkowego oddziaływania jakimi są: produkt, cena, dystrybucja i promocja.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie testowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W14
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U10
- Potrafi przygotować proste badanie marketingowe z uwzględnieniem branży i rynku i poprawnie interpretować wyniki badań oraz formułować logiczne wnioski. Potrafi scharakteryzować związek segmentacji rynku z procesem formułowania strategii firmy. Umie stosować kryteria i procedury umożliwiające przeprowadzenie segmentacji w konkretnych sytuacjach decyzyjnych.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie testowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U10
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U03
- Efekt U15
- Potrafi dobrać instrumenty marketingu do specyfiki działań firmy i warunków zewnętrznych oraz różnych faz cyklu życia produktu.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie testowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U15
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U06
- Efekt U17
- Potrafi analizować czynniki otoczenia i trendy w nim występujące oraz wewnętrzne uwarunkowania działalności firmy, przeprowadzać analizę SWOT oraz inne analizy poszczególnych obszarów funkcjonowania podmiotów gospodarczych.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie testowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U17
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K08
- Poszukuje i gromadzi informacje rynkowe oraz rzetelnie prowadzi badania marketingowe. Jest świadomy etycznego aspektu prowadzenia działań marketingowych i przekazów reklamowych.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K08
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K07