Nazwa przedmiotu:
Przedsiębiorstwo na rynku Unii Europejskiej
Koordynator przedmiotu:
dr Marlena Piekut
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
ZGP 38.2/1
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75 h w tym: 16 h - wykłady, 6 h - konsultacje, 14 h - inne w tym: zaliczenia w dodatkowych terminach, wskazanie na szczegółową literaturę związaną z opracowaniem prezentacji ,sprawdzenie opracowań prezentacji przed ich wygłoszeniem i związane z tym dodatkowe konsultacje, 11 h - przygotowanie do zajęć, 20 h - przygotowanie do zaliczenia, 8 h - przygotowanie pracy.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,64 ECTS - wykłady, 0,8 ECTS w tym: konsultacje w związku z przygotowaniem do zaliczenia (0,24 ECTS), zaliczenia w dodatkowych terminach (0,16 ECTS), wskazanie na szczegółową literaturę związaną z opracowaniem prezentacji (0,12 ECTS), sprawdzenie opracowań prezentacji przed ich wygłoszeniem i związane z tym dodatkowe konsultacje (0,28 ECTS).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład240h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Statystyka i badania rynku
Limit liczby studentów:
Wykład min. 15
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką funkcjonowania podmiotów gospodarczych oraz z możliwościami tworzenia i rozwoju przedsiębiorstw na terenie Unii Europejskiej.
Treści kształcenia:
Wykłady: W1. Teoria integracji ekonomicznej. Unia gospodarcza i walutowa. Swobody i ograniczenia dla przedsiębiorstw. W2. Przedsiębiorstwo w UE a wspólna polityka handlowa. W3. Przedsiębiorstwo w UE a polityka konkurencji i polityka ochrony konsumenta. W4. Integracja przedsiębiorstw UE. Strategie wejścia przedsiębiorstwa na rynki zagraniczne. W5. Ogólne warunki zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej. Zasady ubiegania się o dotacje unijne na rozwój przedsiębiorstw MŚP. W6. Euromarketing. Koszty społeczne prowadzenia działalności gospodarczej.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie przez studenta prezentacji oraz uzyskanie pozytywnej oceny z pisemnego kolokwium.Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie min. 50% punktów z kolokwium.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Burnat-Mikosz M. 2005: Pomoc Unii Europejskiej dla przedsiębiorców. Wydawnictwo C.H. Beck 2. Cieślak R., Kordasiewicz J. 2005: Dotacje z Unii Europejskiej dla firm. Praktyczny przewodnik. Wydawnictwo Biblioteczka Pracownicza 3. Wach K. 2005: Jak założyć firmę w Unii Europejskiej. Wyd. Oficyna Ekonomiczna 4. Dane ze stron internetowych Komisji Europejskiej Twoja Europa. 5. Publikacje na stronach internetowych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W04
Zna prawidłowości i uwarunkowania fukcjonowania przedsiębiorstw w krajach Unii Europejskiej.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenia opisowe (W1 - W6)
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W04
Efekt W15
Zna mechanizmy finansowania różnych sfer działalności podmiotów gospodarczych funkcjonujących na rynku Unii Europejskiej.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie opisowe (W1-W6)
Powiązane efekty kierunkowe: K_W15
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U06
Potrafi, w przypadku prowadzenia działalności na własny rachunek, skorzystać z pomocy instytucji otoczenia biznesu funkcjonujących w krajach Unii Europejskiej.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie opisowe (W2-W3, W5)
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02
Efekt U23
Posiadając wiedzę o działalności przedsiebiorstw na rynku UE, przy znajomości instrumentów finansowania publicznego potrafi kształtować relacje z bankiem. Potrafi wykorzystać wiedzę o preferowanym przez banki profilu kredytobiorcy.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie opisowe (W2-W5)
Powiązane efekty kierunkowe: K_U23
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U03

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K11
Potrafi samodzielnie analizować trendy dotyczące działalności przedsiębiorstw w Unii Europejskiej na podstawie statystyk polskich i międzynarodowych. Jest rzetelny w prowadzeniu badań.
Weryfikacja: Przygotowanie prezentacji ustnej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K11
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04