Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie strategiczne
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. Małgorzata Duczkowska-Piasecka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
PK 8
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Student będzie pracował: 30 godzin na zajęciach w podziale na wykład i ćwiczenia 15/15; z punktu widzenia egzaminu końcowego przygotowanie do tegoż zajmie mu 25 godzin własnej pracy, do egzaminu ma możliwość skorzystać z konsultacji lub łączności z prowadzącym przez pocztę mailową, co zajmie 2 godz.; do ćwiczeń potrzebna literatura - 25 godzin, 10 godz. samodzielna praca w domu, 2 konsultacje; i wykłady i ćwiczenia w trybie zaliczenia lub poprawek zajmą po 3 godziny.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,6 pkt ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,32 pkt ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
makro i mikroekonomia, zarządzanie, podstawy nauki o przedsiębiorstwie
Limit liczby studentów:
Wykład min.15, ćwiczenia 24 - 30
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy, nabycie umiejętności i kompetencji w zakresie: a) budowy planu strategicznego (zasad, struktury), b) analizy strategicznej (metod analizy przyszłego otoczenia, budowy wizji przyszłego przedsiębiorstwa , funkcjonowania przedsiębiorstwa na tle przyszłego otoczenia), c) budowy strategii przedsiębiorstwa, sposobów jej wdrażania i kontroli łącznie z akcjami korekcyjnymi;
Treści kształcenia:
Podane niżej treści programowe nie pokrywają się z godzinami wykładów: Wykłady: 1. Istota i instrumenty zarządzania strategicznego (definicja, pojęcie zarządzania dla przyszłości, narzędzia: misja, wizja, plan, strategia, - ) 2. Analiza otoczenia przedsiębiorstwa jako uwarunkowanie decyzji strategicznych (użytkownicy, metody, zakres analizy: analiza makro otoczenia, otoczenia konkurencyjnego, potencjału strategicznego, ocena strategicznej pozycji przedsiębiorstwa) 3. Strategia przedsiębiorstwa na tle jego misji i wizji (definicja, struktura strategii, rodzaje strategii) 4. Metody wdrażania strategii (strategia na poziomie strategicznych jednostek biznesu, na poziomie przedsiębiorstwa, na poziomie międzynarodowym – struktury organizacyjne, funkcjonalne, procesy w przedsiębiorstwie, programy i projekty) 5. Kontrola realizacji strategii (nadzór nad wdrażaniem strategii, zasady i rodzaje kontroli strategicznej, akcje korekcyjne). 6. Zarządzanie zmianą ( istota zmian strategicznych, role w zarządzaniu zmianami, style zarządzania zmianami, czynniki zarządzania zmianami strategicznymi). Ćwiczenia: 1. Powtórzenie definicji przedsiębiorstwa - omówienie przykładów – wizji, misji przedsiębiorstwa; 2. Główne miary charakteryzujące otoczenie przedsiębiorstwa i strategicznej jego pozycji 3. Omówić rodzaje strategii – ich istotę, zakres, przykłady 4. Struktury organizacyjne (przykłady), procesy w przedsiębiorstwie (rodzaje), programy i projekty – idea, budowa; 5. Organizacja kontroli strategii w przedsiębiorstwie, mierniki, wskaźniki kontroli, postepowanie w przypadku akcji korekcyjnych 6. Rodzaje zmian strategicznych – związek ze zmiana strategii i zarządzaniem strategicznym - przykłady
Metody oceny:
W przypadku wykładów - egzamin testowy, zawierający pytania zamknięte i otwarte w taki sposób, że student nie może dostać pozytywnej oceny bez pozytywnej odpowiedzi na pytanie otwarte (przy założeniu, że na zamknięte odpowiedział poprawnie). W przypadku ćwiczeń - obecność, prace zlecone przez prowadzącego i pozytywnie zaliczone, aktywność na ćwiczeniach.
Egzamin:
tak
Literatura:
1.red.B.Olszewska Zarządzanie strategiczne; przedsiębiorstwo na progu XXI wieku Wyd.UE Wrocław,2008; 2. T.Gołębiowski Zarządzanie strategiczne, planowanie i kontrola; Difin, Warszawa 2001, 3.G.Johnson, K.Scholes, R.Whittington Podstawy strategii, PWE Warszawa 2010; 4.G.Gierszewska, M.Romanowska Analiza strategicna przedsiębiorstwa, PWE 2009 Warszawa, 5. M.Ciszewska-Mlinovic, A.Wa, K.Obłój Strategie korporacji, 2015 Wolters-Kluwer warszawa, Uzupełniająca : 1.J.Penc Strategiczny system zarzadzania , Wyd.Placet 2001 ;2. red.R.Krupiński Zarządzanie strategiczne-koncepcje, metody, AE Wrocław, 1998 3.A.Romanowska Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - wiedza

Efekt W02
Zarządzanie strategiczne pozwala studentowi opanować wiedzę z zakresu korporacji, dużych przedsiębiorstw krajowych i zagranicznych.
Weryfikacja: egzamin pisemny - stosowne pytania
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02
Powiązane efekty obszarowe: S2P_W02, S2P_W03
Efekt W06
Zarządzanie strategiczne pozwoli studentowi zapoznać się z metodami i narzędziami służącymi do analizy przyszłości organizacji i jej miejsca oraz roli w przyszłym otoczeniu gospodarczym.
Weryfikacja: ćwiczenia - prace wykonywane na ćwiczeniach, podlegające zaliczeniu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S2P_W06
Efekt W08
Student nabędzie wiedzy o uwarunkowaniach decyzji o przyszłości przedsiębiorstwa, przesłankach zmian strategicznych dotyczących wnętrza organizacji oraz jej miejsca na rynku krajowym i zagranicznym.
Weryfikacja: egzamin pisemny - stosowne pytania
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08
Powiązane efekty obszarowe: S2P_W03, S2P_W08
Efekt W12
Student opanuje metody i narzędzia analizy strategicznej i zrozumie ich zakres, warunki i ograniczenia stosowania, wady i zalety poszczególnych metod.
Weryfikacja: ćwiczenia - przykłady i praca w grupach na zaliczenie ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12
Powiązane efekty obszarowe: S2P_W06
Efekt W13
Student nauczy się narzędzi i sposobów tworzenia struktur organizacyjnych i procesów zachodzących w przedsiębiorstwie.
Weryfikacja: egzamin pisemny - stosowne pytania
Powiązane efekty kierunkowe: K_W13
Powiązane efekty obszarowe: S2P_W02, S2P_W06

Profil praktyczny - umiejętności

Efekt U01
Student nabędzie umiejętności analizowania otoczenia przedsiębiorstwa, tworzenia wizji jego przyszłości i miejsca w przyszłym otoczeniu w zależności od różnych uwarunkowań, wynikających z analiz.
Weryfikacja: egzamin pisemny - stosowne pytania
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: S2P_U01, S2P_U02
Efekt U04
Student nabędzie umiejętności budowy prognoz dla przedsiębiorstwa w oparciu o metody ekonometryczne stosowane w analizie strategicznej; posiądzie umiejętności dostrzegania skutków poszczególnych wyborów przy różnych scenariuszach.
Weryfikacja: ćwiczenia, zaliczenie zadania na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2P_U04
Efekt U06
Student będzie umiał wykorzystać wiadomości i treści z innych przedmiotów ekonomicznych dla krytycznej oceny przydatności w praktyce proponowanych metod analizy i procedur w zarządzaniu strategicznym.
Weryfikacja: egzamin pisemny - stosowne pytania
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S2P_U06

Profil praktyczny - kompetencje społeczne

Efekt K02
Będzie wiedział jak pracować w zespole, ponieważ ćwiczenia obejmą pracę zespołową.
Weryfikacja: egzamin pisemny - stosowne pytania
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S2P_K02, S2P_K03
Efekt K04
Student będzie kompetentny w postrzeganiu zasadności i ograniczeń a także skutków różnych wyborów i różnych decyzji obejmujących zarzadzanie strategiczne.
Weryfikacja: egzamin pisemny - stosowne pytania
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2P_K04
Efekt K07
Student posiądzie kompetencje do kreatywnego myślenia w dziedzinie proponowania nowatorskich rozwiązań dla przedsiębiorstwa, dających mu przewagę konkurencyjną w przyszłości.
Weryfikacja: egzamin pisemny - stosowne pytania
Powiązane efekty kierunkowe: K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S2P_K07