- Nazwa przedmiotu:
- Pisma procesowe w sprawach sądowoadministracyjnych
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw dr hab. Gabriela Jyż
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A1_PPSS
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90 godzin (w tym 30 godzin w ramach ćwiczeń, 25 godzin - przygotowanie się do ćwiczeń, 5 godzin konsultacji z prowadzącym ćwiczenia, 30 godzin przygotowania się do kolokwium na zaliczenie przedmiotu)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- wiedza z zakresu: wstępu do prawoznawstwa, ogólna wiedza o sądownictwie administracyjnym w Polsce
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami postępowania przed sadami administracyjnymi w Polsce, ich strukturą oraz kognicją. Szczegółowa analiza i praktyczne ćwiczenia z zasad prawidłowego sporządzania pism procesowych w sprawach sądowoadministracyjnych (m.in.: skarg, pism w postępowaniu o przyznanie prawa pomocy, zażaleń, skarg kasacyjnych)
- Treści kształcenia:
- 1. Struktura i zadania sądów administracyjnych w Polsce - 4 godz.
2. Charakterystyka pism procesowych w postępowaniu przed sądami administracyjnymi - 4 godz.
3. Zasady i wymogi dotyczące wnoszenia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego- 5 godz.
4. Wnioski dodatkowe zamieszczane w pismach procesowych w postępowaniu przed sądami administracyjnymi, tj. wnioski: o wstrzymanie wykonania aktu lub czynności, o przywrócenie terminu, o wyłączenie sędziego- 4 godz.
5. Pisma w sprawie prawa pomocy przed sądami administracyjnymi- 4 godz.
6. Zasady i wymogi dotyczące wnoszenia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego -3 godz.
7. Zażalenia na postanowienia, pisma dotyczące cofnięcia skargi lub skargi kasacyjnej -2 godz.
8. Kolokwium- 4 godz.
- Metody oceny:
- Forma i warunki zaliczenia
Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń.
Ćwiczenia zaliczane są na podstawie kolokwium polegającego na rozwiązywaniu kazusów oraz rozwiązania jednego kazusu w domu. Każdy kazus w ramach kolokwium oceniany jest od 0 do 5 punktów, a rozwiązany w domu od 0 do 2 punktów. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie się do zajęć na podstawie podanej literatury i udostępnionych materiałów.
Ocena za przedmiot
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Rozumie i orientuje się w podstawowych treściach programowych. Nie wykazuje samodzielności w realizacji zadań. Posiada elementarną wiedzę i podstawowe umiejętności z przedmiotu w zakresie 50-60% programu
3.5 Pisuje i interpretuje treści programowe. Nie wykazuje inicjatywy. Posiada wiedzę i umiejętności z przedmiotu w zakresie 61-70% programu.
4.0 Wyjaśnia i rozwiązuje stawiane przed nim problemy, formułuje tezy i rozwiązuje zadania. Średnio zaangażowany w proces dydaktyczny. Opanował wiedzę i umiejętności z przedmiotu na średnim poziomie w zakresie 71-80%
4.5 Klasyfikuje, porównuje i analizuje omawiane zjawiska i procesy. W sposób pełny i rzeczowy uzasadnia swoje stanowisko. Aktywnie uczestniczy w zajęciach. Prezentuje wysoki poziom i umiejętności w zakresie 81-90% programu
5.0 W sposób pełny i rzeczowy potrafi wyjaśnić i ocenić określone zjawisko oraz uzasadnić swoje stanowisko. Stosuje prawidłową i skuteczną argumentację. Aktywnie uczestniczy w zajęciach. Jest kreatywny i decyzyjny. Prezentuje bardzo wysoki poziom wiedzy i umiejętności w zakresie 91-100% programu
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Zalecana literatura i pomoce naukowe
Literatura podstawowa:
1. J.P. Tar no: Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz. Warszawa 2006,
2. H. Knysiak-Sudyka: Skarga i skarga kasacyjna w postępowaniu sądowoadministracyjnym. Komentarz i orzecznictwo. Warszawa 2015,
3. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnym. Komentarz Red. R. Hauser i M. Wierzbowski. Warszawa 2011,
4. Knysiak-Molczyk: Skarga kasacyjna w postępowaniu sądowoadministracyjnym, Warszawa 2008,
5. R. Mikosz, G. Radecki, Ł. Strzępek: Pisma stron w postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, orzecznictwo, wzory. Red. R. Mikosz, Warszawa 2008
Literatura uzupełniająca:
1. B. Dauter: Metodyka pracy sędziego sądu administracyjnego, Warszawa 2008,
2. R. Hauser: Postępowanie zażaleniowe przed Naczelnym Sądem Administracyjnym. ZNSA 2005, nr 2-3.
- Witryna www przedmiotu:
- www.ans.pw.edu.pl
- Uwagi:
- przedmiot zostanie przesunięty (od roku akadem. 2016/2017) na późniejszy semestr ze względu na usytuowanie w siatce studiów wykładu z przedmiotu: Postępowanie sądowoadministracyjne
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sądów administracyjnych w Polsce
Weryfikacja: Ćwiczenia – kolokwium z rozwiązywania kazusów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
- Efekt W_02
- Zna zasady postępowania przed sądami administracyjnymi
Weryfikacja: Ćwiczenia – kolokwium z rozwiązywania kazusów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W03, K_W07, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W11,
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Zna tryb i zasady wnoszenia pism procesowych w sprawach sadowoadministracyjnych
Weryfikacja: Ćwiczenia – kolokwium z rozwiązywania kazusów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
- Efekt W_02
- Potrafi praktycznie sporządzić poszczególne rodzaje pism w postępowaniu sądowoadministracyjnym
Weryfikacja: Ćwiczenia – kolokwium z rozwiązywania kazusów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Posiada świadomość znaczenia prawidłowego sporządzania i wnoszenia pism procesowych w sprawach sądowoadministracyjnych dla praw stron w postępowaniu przed tymi sadami
Weryfikacja: Ćwiczenia – kolokwium z rozwiązywania kazusów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
- Efekt K_02
- Posiada świadomość odpowiedzialności zawodowej za prawidłowe wnoszenie i sporządzanie pism procesowych w sprawach przed sądami administracyjnymi
Weryfikacja: Ćwiczenia – kolokwium z rozwiązywania kazusów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06