Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie strategiczne
Koordynator przedmiotu:
dr Alicja Krajenta-Kopeć
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ZPK 8
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
16 godz. - wykłady, 16 godz. - ćwiczenia, 20 godz. - przygotowanie do egzaminu, 4 godz. - konsultacje z wykładowcą, 3 godz. egzamin i poprawka; 20 godz. na zebranie literatury i materiałów do ćwiczeń, 12 godz. - przygotowanie do zaliczenia, 14 godz.- zadane prace do domu na ćwiczenia, 6 godz. konsultacje, 5 godz. - zaliczenia i poprawki.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,08 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,4 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład120h
  • Ćwiczenia240h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Wykład min.15, ćwiczenia 24 - 30
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy, nabycie umiejętności i kompetencji w zakresie: a) istoty podejmowania decyzji strategicznych, uwarunkowań tych decyzji i ich możliwych dla przedsiębiorstwa skutków b)procedur obejmujących proces zarządzania strategicznego c) posługiwania się metodami analitycznymi, matematycznymi i ekonometrycznymi przy zarządzaniu strategicznym.
Treści kształcenia:
Wykłady: Podane niżej treści programowe nie pokrywają się z godzinami wykładów: 1. Istota i instrumenty zarządzania strategicznego (definicja, pojęcie zarządzania dla przyszłości, narzędzia: misja, wizja, plan, strategia, - ) 2. Analiza strategiczna jako narzędzie przygotowujące do budowy strategii przedsiębiorstwa (pojęcie analizy strategicznej, użytkownicy, metody analizy, cel analizy strategicznej) 3. Strategia przedsiębiorstwa na tle jego misji i wizji (definicja, struktura strategii, rodzaje strategii) 4. Podstawy budowy i wdrażania strategii: struktura strategii, odpowiadający za wdrażanie strategii w przedsiębiorstwie, organizacja procesu wdrażania strategii na poziomie przedsiębiorstwa 5. Nadzór i kontrola nad wdrażaniem strategii – mierniki i wskaźniki kontroli, organizacja akcji korekcyjnych 6. Strategiczne zmiany w przedsiębiorstwie – ich istota, związek ze zmianą strategii i z zarzadzaniem strategicznym. Ćwiczenia: 1. Powtórzenie definicji przedsiębiorstwa - omówienie przykładów – wizji, misji przedsiębiorstwa; 2. Główne miary charakteryzujące otoczenie przedsiębiorstwa i strategicznej jego pozycji 3. Omówić rodzaje strategii – ich istotę, zakres, przykłady 4. Struktury organizacyjne (przykłady), procesy w przedsiębiorstwie (rodzaje), programy i projekty – idea, budowa; 5. Organizacja kontroli strategii w przedsiębiorstwie, mierniki, wskaźniki kontroli, postepowanie w przypadku akcji korekcyjnych 6. Rodzaje zmian strategicznych – związek ze zmiana strategii i zarządzaniem strategicznym - przykłady.
Metody oceny:
Egzamin pisemny testowy z pytaniami zamkniętymi i otwartymi; test jest tak pomyślany, iżby nawet poprawne odpowiedzi na pytania zamknięte nie dawały możliwości zaliczenia egzaminu; student musi poprawnie rozpocząć pytania otwarte na minimalna ocenę.
Egzamin:
tak
Literatura:
Podstawowa:1.T.Gołębiowski Zarządzanie strategiczne-planowanie i kontrola, Difin 2001; 2.G.Gierszewska, M.Romanowska Analiza staretgiczna przedsiębiorstwa PWE 2009, 3.M.Ciszewska-Mlinowic, A.Wasowska, K.Obłój Strategie korporacji, Wolters Kluwer 2015; Uzupełniająca: 1. red.B.Olszewska Zarządzanie strategiczne - przedsiębiorstwo na progu XXI wieku; Wyd.UE Wrocław 2008.
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - wiedza

Efekt W02
Student opanuje wiedzę o dużych przedsiębiorstwach i korporacjach transnarodowych w zakresie prowadzenia procesu zarządzania strategicznego w tych organizacjach.
Weryfikacja: egzamin-stosowne pytania
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02
Powiązane efekty obszarowe: S2P_W02, S2P_W03
Efekt W06
Treści z zakresu analizy strategicznej umożliwią przyswojenie wiedzy o metodach, narzędziach używanych w zarządzaniu strategicznym, analizie zjawisk i ich relacjach przyczynowo - skutkowych.
Weryfikacja: ćwiczenia, prace do sprawdzenia i zaliczenie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S2P_W06
Efekt W08
Student nabędzie wiedzę o przesłankach podejmowania i zmian decyzji w odniesieniu do procedur zarządzania strategicznego, o konsekwencjach podejmowania określonych decyzji.
Weryfikacja: egzamin - stosowne pytania i ćwiczenia-prace na stopień i zaliczenie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08
Powiązane efekty obszarowe: S2P_W03, S2P_W08

Profil praktyczny - umiejętności

Efekt egzamin-stosowne pytania
Student posiądzie umiejętności analizowania otoczenia jako przesłanek i uwarunkowań decyzji strategicznych w zarzadzaniu; będzie umiał ocenić wartość tych przesłanek dla jakości decyzji i stopnia ryzyka.
Weryfikacja: U01
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: S2P_U01, S2P_U02
Efekt U02
Student nabędzie umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej do praktycznego zastosowania w analizie konkretnych przypadków przedsiębiorstw, do zastosowania w gromadzeniu i przetwarzaniu informacji.
Weryfikacja: egzamin-stosowne pytania
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S2P_U02
Efekt U06
Student będzie umiał krytycznie podejść do praktycznego zastosowania teoretycznych możliwości stosowania różnych procedur w zarządzaniu strategicznym, ponieważ wykorzysta wiadomości nabyte z innych przedmiotów.
Weryfikacja: egzamin-stosowne pytania
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S2P_U06
Efekt U08
Student nabędzie umiejętności do analizowania związków przyczynowo skutkowych i ich oceny dla podejmowania decyzji w zarządzaniu strategicznym.
Weryfikacja: egzamin-stosowne pytania
Powiązane efekty kierunkowe: K_U08
Powiązane efekty obszarowe: S2P_U08

Profil praktyczny - kompetencje społeczne

Efekt K02
Student nabędzie kompetencji do pracy w zespole poprzez pracę merytoryczna i organizacyjną na ćwiczeniach.
Weryfikacja: egzamin-stosowne pytania
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S2P_K02, S2P_K03
Efekt K04
Student będzie kompetentny w ocenie konsekwencji ekonomicznych i społecznych podejmowanych w przedsiębiorstwie decyzji tyczących strategii.
Weryfikacja: egzamin-stosowne pytania
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2P_K04
Efekt K07
Student posiądzie kompetencje kreatywnego myślenia dla nowatorskich rozwiązań w przedsiębiorstwie, które mogą tworzyć przewagę konkurencyjną.
Weryfikacja: egzamin-stosowne pytania
Powiązane efekty kierunkowe: K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S2P_K07