- Nazwa przedmiotu:
- Biznes międzynarodowy
- Koordynator przedmiotu:
- doc. dr Naruniec Alina
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A2_BM
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawozdania, itp.) ; Obciążenie studenta [h];
Udział w ćwiczeniach 30
Praca własna:
przygotowanie do zajęć 15
czytanie wskazanej literatury 15
napisanie referatu / eseju 15
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wymagania wstępne : brak
Zalecane przedmioty wprowadzające : Podstawy zarządzania w przedsiębiorstwie międzynarodowym, marketing międzynarodowy Związki korelacyjne:
Przedmiot koreluje z przedmiotami: międzynarodowe stosunki gospodarcze, handel zagraniczny.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Przedstawienie istoty biznesu międzynarodowego i systemu funkcjonowania przedsiębiorstw międzynarodowych w dobie internacjonalizacji i globalizacji; wskazanie kierunków zmian we współczesnej gospodarce światowej.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (tematy oraz zagadnienia); Liczba godzin;
1. Globalizacja gospodarki światowej (pojęcie, czynniki, skutki, korzyści, wady). 2
2. Międzynarodowa integracja gospodarcza (cele, przesłanki, warunki i formy, regionalizm we współczesnym świecie: procesy integracyjne na kontynencie europejskim, amerykańskim, kraje Azji i Pacyfiku, na Bliskim Wschodzie i w Afryce). 2
3. Handel jako podstawowa forma biznesu międzynarodowego ( pojęcie, znaczenie, czynniki, rozmiary i dynamika, struktura i kierunki, teoretyczne podstawy). 2
4. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne jako rozwinięta forma biznesu międzynarodowego (pojęcie, formy, motywy, rozmiary, struktura i dynamika, wpływ na gospodarkę kraju przyjmującego kapitał). 2
5. Korporacje transnarodowe w gospodarce światowej (pojęcie, teorie, rozwój i znaczenie). 4
6. Strategie wejścia na rynki zagraniczne (determinanty wyboru, czynniki, rodzaje i formy wejścia). 4
7. Budowanie wartości i społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa międzynarodowego (specyfika family value, społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, filantropia jako źródło konkurencyjności przedsiębiorstwa międzynarodowego). 2
8. Łańcuch dostaw przedsiębiorstwa międzynarodowego (pojęcie, logistyka, outsourcing i offshoring, korzyści i i ryzyko). 2
9. Strategie marketingowe przedsiębiorstwa międzynarodowego (pojęcie, badania, strategia produktu, strategia cen, strategia dystrybucji i komunikacji, reklama, wykorzystanie Internetu w marketingu-mix, public relations). 4
10. Strategie zarządzania kadrami w przedsiębiorstwie międzynarodowym (podstawowe trendy, rekrutacja i selekcja, szkolenia międzynarodowe, różnice kulturowe, relacje pomiędzy pracownikami i menedżerami). 2
11. Strategie zarządzania ryzykiem politycznym w przedsiębiorstwie międzynarodowym (pojęcie ryzyka, przyczyny, rodzaje, ocena, sposoby zmniejszania) 2
12.. Małe i średnie przedsiębiorstwa w gospodarce światowej (pojęcie i cechy, stymulatory i bariery, formy i strategie działania, innowacyjność, klastry – pojęcie i cechy). 2
- Metody oceny:
- Forma i warunki zaliczenia:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie co najmniej 51% z kolokwium, w formie pytań otwartych. Dodatkowo oceniana również będzie praca na zajęciach w formie punktów za aktywność oraz przygotowanie i wygłoszenie referatów.
Ocena za przedmiot
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 student uzyskał co najmniej 51% punktów z na poziomie zadowalającym
3.5 posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie jak na ocenę 3, jednak umie operować wiedzą o większym zakresie szczegółowości; uzyskał co najmniej 60% punktów
4.0 student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie jak na ocenę 3,5 a ponadto uzyskał co najmniej 70% punktów na poziomie zadowalającym
4.5 posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie, jak na ocenę 4,0, a ponadto uzyskał co najmniej 80% punktów na poziomie zadowalającym
5.0 student posiada pełny zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji wymienionych jako treści programowe; a ponadto uzyskał co najmniej 90% punktów na poziomie zadowalającym.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. J. Rymkiewicz, Biznes międzynarodowy, PWE, Warszawa 2012.
2. Value Based Management, koncepcje, narzędzia, przykłady, red. A. Szablewski,
K. Pniewski, B. Bartoszewicz, POLTEXT, Warszawa 2008
3. Globalizacja i regionalizacja w gospodarce światowej, red. nauk. R. Orłowska,
K. Żołądkiewicz, PWE, Warszawa 2012.
Literatura uzupełniająca:
Artykuły prasowe, studium przypadku
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Ma wiedzę dotyczącą złożonych procesów i zjawisk zachodzących w przedsiębiorstwach międzynarodowych i otaczającym je świecie.
Weryfikacja: Sprawdzian w formie pytań opisowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
- Efekt W_02
- Ma wiedzę na temat konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw międzynarodowych
Weryfikacja: Sprawdzian w formie pytań opisowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W03, S2A_W04
- Efekt W_03
- Ma wiedzę na temat procesów globalizacji i regionalizacji.
Weryfikacja: Sprawdzian w formie pytań opisowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W06, S2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Ma umiejętność formułowania opinii dotyczących społecznych uwarunkowań procesów gospodarczych oraz wskazywania niezbędnych zmian
Weryfikacja: Czytanie/analiza studium przypadków. Przygotowywanie oraz wygłaszanie referatów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06
- Efekt U_02
- Umie dokonać krytycznej analizy procesów powstawania i rozwiązywania problemów i kwestii społecznych i ekonomicznych
Weryfikacja: Czytanie/analiza studium przypadków. Przygotowywanie oraz wygłaszanie referatów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Ma zdolność skutecznego komunikowania się, negocjowania i przekonywania oraz pracy w zespole.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06
- Efekt K_02
- Jest świadomy odpowiedzialności zawodowej w pracy, rozumie podstawowe zasady etyki zawodowej
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06