Nazwa przedmiotu:
Psychospołeczne aspekty Internetu
Koordynator przedmiotu:
dr Michał Pręgowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A2_PAI
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75h, w tym 30 udział w zajęciach, 45 praca własna
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Założeniem przedmiotu jest przybliżenie studentom wybranych, ważnych zagadnień dotyczących psychologicznych i społecznych aspektów nowych technologii, ze szczególnym uwzględnieniem Internetu i jego wpływu na codzienne ludzkie życie w XXI wieku. W toku semestru szczególną uwagę zwrócimy na specyfikę komunikowania za pośrednictwem sieci komputerowych (CMC), jak również na zagadnienia relacji jednostka-jednostka i jednostka grupa, w tym m.in. na oddziaływanie norm społecznych w sieci; na agresję i cyberprzemoc, których rewersem jest sieciowy altruizm i wsparcie, jak również na współczesne, powiązane z siecią uzależnienia. Celem zajęć jest podniesienie kompetencji studentów w zakresie rozumienia społecznego wymiaru nowych technologii, które ich otaczają i z których codziennie korzystają.
Treści kształcenia:
Wprowadzenie. Czym jest a czym nie jest wirtualna rzeczywistość? Nauki społeczne a nowe media. Internet jako przestrzeń komunikacyjna. Formy i funkcje CMC. Normy prawne, moralne i obyczajowe w sieci. Co to znaczy być dobrym internautą? Jak postępuje „dobry internauta”? Internet jako alternatywna i komplementarna forma kontaktu międzyludzkiego. Efekt zmniejszonych zahamowań w sieci i społeczne skutki anonimowości. Poglądy skrajne i radykalne online: hipoteza tzw. głośnych mniejszości (S. Moscovici). Mechanizmy obronne społeczności sieciowych. Piętno. Wolność wypowiedzi w sieci. Czym jest, a czym nie jest, cenzura? Chamstwo internetowe. Cyberprzemoc. Skąpstwo poznawcze i stereotypizacja a Internet. Zagrożenia komunikacji prowadzonej za pośrednictwem nowych technologii. Mechanizm narkotyzującej dysfunkcji, multitasking (wielozadaniowość). Uzależnienie „od internetu” („od komórki” itp.) a uzależnienie od treści dostępnych za pośrednictwem nowych technologii. Wizerunek w sieci: dlaczego warto o niego dbać i świadomie go kształtować. Miłość i przyjaźń w sieci: specyfika CMC a związki uczuciowe. Społeczne i psychologiczne wsparcie w sieci.
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia jest: A) obecność na zajęciach; B) zaliczenie kolokwium końcowego; C) aktywna praca na zajęciach. A) Obecność jest obowiązkowa na minimum 13 z 15 zajęć. Nieobecność na więcej niż dwóch zajęciach skutkuje koniecznością zaliczania zaległego materiału na dyżurze i/lub przygotowania dodatkowego, związanego z zajęciami projektu. Specyfikę każdego z zadań wyrównawczych prowadzący ustala bezpośrednio ze studentem, uwzględniając charakter danej nieobecności. B) Ćwiczenia kończą się kolokwium podsumowującym, które obejmuje wiedzę z zajęć oraz z zalecanej literatury. Kolokwium podsumowujące odbywa się w formie pisemnej (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. z krótkimi zadaniami). Maksymalna liczba punktów do zdobycia na kolokwium to 55. Kolokwium odbywa się w dwóch terminach – właściwym i poprawkowym; osobom nieobecnym w pierwszym terminie bądź takim, które postanowią się poprawiać przysługuje skorzystanie z drugiego terminu. Dodatkowe możliwości zaliczenia przedmiotu są zarezerwowane dla wyjątkowych i dobrze udokumentowanych zdarzeń losowych. C) Wymagane jest aktywne uczestnictwo w zajęciach i przygotowywanie się do zajęć na podstawie podanej literatury i materiałów źródłowych. Wszystkie te aktywności będą odnotowywane i punktowane w skali od 1 do 3 (1 pkt. za obecność; 1 pkt. za umiarkowany udział merytoryczny w zajęciach i znajomość lektur, ewentualnie uczestnictwo w ćwiczeniach na zajęciach); 2 pkt. za znaczący udział merytoryczny, połączony z dobrą znajomością lektur), przy czym przewidywana łączna, maksymalna liczba punktów do zdobycia to 35, ponieważ nie na każdych zajęciach będzie omawiana zadawana uprzednio lektura. Na ocenę końcową z przedmiotu składają się punkty z kolokwium (maksymalnie 55) oraz punkty za aktywność i obecność na zajęciach (maksymalnie 35). Łącznie do zdobycia jest 90 punktów. Do uzyskania wpisu z oceną pozytywną konieczne jest spełnienie warunku brzegowego z punktu A.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Ben-Ze’ev, Aaron. 2005. Miłość w sieci. Internet i emocje. Poznań: Rebis. 2. Grabowska, Marta. 2006. Wartość dodana Internetu na przykładzie internetowych grup wsparcia. [w:] J. Kurczewski (red.) Wielka Sieć. E-seje z socjologii internetu, Warszawa: Trio. 3. Henne, Kamil. 2003. Kompetencja społeczna i inteligencja emocjonalna a zaangażowanie w Internet. „Psychologia Jakości Życia”, 2003, tom 2 nr 1 (111-130). 4. Herz, J.C. Wędrówki po Internecie. Poznań: Zysk i s-ka. 5. Krejtz, Krzysztof & Zając, Jan M. 2007. Internet jako przedmiot i obszar badań psychologii społecznej, „Psychologia Społeczna” 2007, tom 2 3–4 (5) 191–200. 6. Olszewski, Michał & Wujec, Paweł. 2009. Cenzura nie łagodzi obyczajów w internecie, http://wyborcza.pl/1,75515,6910135,Cenzura_nie_lagodzi_obyczajow_w_internecie.html 7. Pręgowski, Michał Piotr. 2009. Wzór osobowy internauty: czego oczekują od nas netykiety?. „Studia Socjologiczne” 2(193)/2009, s. 109-130. 8. Pręgowski, Michał Piotr. 2010. Piętnowanie w sieci. Specyfika internetu w kontekście koncepcji piętna Ervinga Goffmana. [w:] M. Niezgoda, M. Świątkiewicz-Mośny, A. Wagner (red.), Com.unikowanie we współczesnym świecie, Kraków: Wydawnictwo Nomos. 9. Suler, John. 2005. The Basic Psychological Features of Cyberspace, http://www-usr.rider.edu/~suler/psycyber/basicfeat.html 10. Suler, John. 2005. The Online Disinhibition Effect, http://www-usr.rider.edu/~suler/psycyber/disinhibit.html 11. Szpunar, Magdalena. 2010. Cyberbullying - nowe technologie jako narzędzia stosowania przemocy psychicznej. [w:] J. Mucha (red.) Nie tylko Internet. Nowe media, przyroda i „technologie społeczne” a praktyki kulturowe, Kraków: Nomos. 12. Żakowski, Jacek. 2009. Chamstwo hula w internecie, „Polityka” z dn. 10.08.2009. Materiały uzupełniające: 1. Cain, Susan. 2012. The power of introverts, TED talk, https://www.ted.com/talks/susan_cain_the_power_of_introverts 2. Lewinsky, Monica. 2015. The price of shame, TED talk, http://www.ted.com/talks/monica_lewinsky_the_price_of_shame
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
do uzupełnienia

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Student potrafi przywołać terminologię w zakresie socjologii i psychologii Internetu oraz społecznych aspektów nowych technologii.
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) 4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
Efekt W_02
Student zna wybrane teorie i koncepcje w zakresie społecznych aspektów nowych technologii, ich historii i bieżących uwarunkowań.
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) 4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
Efekt W_03
Student zna podstawowe problemy społeczne wynikające z niekorzystania lub niekompetentnego korzystania z Internetu.
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) 4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_04
Student ma uporządkowaną wiedzę o sposobach korzystania z Internetu, podstawowych rodzajach komunikacji międzyludzkiej w sieci oraz ograniczeniach tej komunikacji.
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) 4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych, które mają związek z obecnością nowych technologii w życiu współczesnego człowieka.
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) 4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06
Efekt U_02
Student umie zrozumieć specyfikę psychologicznych aspektów online w porównaniu do offline.
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) 4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_03
Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie świadomego kreowania własnego wizerunku przez Internet, z ominięciem zagrożeń wynikających z nieznajomości specyfiki psychospołecznych aspektów Internetu.
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) 4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami)
Powiązane efekty kierunkowe: K_U07, K_U12
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U06, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06
Efekt U_04
Student nabywa umiejętność minimalizowania ryzyka nieporozumień związanych z wieloznacznością własnych wypowiedzi oraz złej interpretacji wypowiedzi innych w sieci.
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) 4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe: K_U07, K_U09, K_U13 BNP
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U06, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Student docenia znaczenie socjologii i psychologii Internetu jako dziedzin opisujących prawidłowości i nieprawidłowości związane z korzystaniem z sieci.
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_02
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie socjologii i psychologii Internetu, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie nowych, bardzo dynamicznie zmieniających się technologii.
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_03
Student jest świadomy istnienia etycznego wymiaru korzystania z Internetu.
Weryfikacja: 1) Dyskusja 2) Analiza literatury 3) Aktywna praca na zajęciach (case studies, zadania w grupach) 4) Kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami).
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06