Nazwa przedmiotu:
Psychospołeczne problemy bezrobocia
Koordynator przedmiotu:
dr Elżbieta Supryn-Dulko
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A2_PSPB
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Punkty ECTS za przedmiot (moduł) 3 Udział w ćwiczeniach 30 Praca własna: przygotowanie do zajęć 30 czytanie wskazanej literatury 20 Sumaryczne obciążenie pracą studenta 80
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 pkt - 30 godzin
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot rozwija umiejętności, takie jak zdolność do systematycznego i uporządkowanego myślenia, wyciągania wniosków, analizy sytuacji, planowania , które potrzebne są w nauce.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z psychologicznymi uwarunkowaniami, doświadczania problemu bezrobocia od strony: - osoby bez pracy, zwalnianej i poszukującej pracy - pracowników ułatwiających poszukiwanie pracy - osoby zwalniające pracowników
Treści kształcenia:
1. Zapoznanie z problematyką , terminologią i metodami pracy 2. Jakość życia – poziom samooceny, sposoby zwiększania własnej samooceny 3. Zagadnienia swobody działania możliwości i ograniczenia 4. Problemy odpowiedzialności a pokonywanie stresu 5. Radzenie sobie w sytuacjach ekspozycji społecznej 6. Autoterapia – poziomy twórczego działania 7. Realne oceny swoje sytuacji 8. Metody poszukiwania pracy – uwarunkowania osobowościowe 9. Działania technika „spadochron” 10. Wymogi prezentacji pomysłów i omijanie „przeszkód” 11. Oczekiwania do innych , ocenianie 12. Otoczenie fizyczne pracy 13. Relacje ja – inni, ja - grupa 14. Metody prognozowania, plusy i minusy 15. Podsumowanie zajęć analiza dokumentów, skal, analiz wykonywanych na ćwiczeniach
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach. Ocena za przedmiot 3,0 oddanie prac (przy 1/5) nieobecności 3,5 obecność na zajęciach. Oddanie większości prac 4,0 Obecność na wszystkich zajęciach, oddanie prac niekompletnych 4,5 obecność na wszystkich zajęciach i oddanie większości prac 5,0 obecność na wszystkich zajęciach i oddanie kompletu prac
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Strelau J red Psychologia PAN Warszawa 2. Strelau J. red. Psychologia różnie i indywidualnie, wyd SCHOLAR Literatura uzupełniająca: 1. Bańka A (red), Bezrobocie Print Poznań 2. Bańka A. Derbis (red) Pomiar i poczucie jakości życia aktywnych zawodowo i bezrobotnych wyd. Print- B, Poznań 3. Skarżyńska K Psychologiczne aspekty bezrobocia , wyd. Nowiny Psychologiczne Warszawa
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Zna podstawową terminologię i pojęcie bezrobocia w aspekcie celów przedmiotu
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_02
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie pracy z bezrobotnymi osobami zwalnianymi z pracy , osobami zwalniającym
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W06, S2A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Rozumie zachowania człowieka w aspekcie pracy, uwzględniając różnice indywidualne
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_02
Ma zdolność komunikowania się z innymi w pracy
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U06
Efekt U_03
Posiada umiejętności współpracy, zna zasady i metody ustępowania i zagospodarowywania przestrzeni psychologiczne
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Zna techniki komunikacji profesjonalnej - werbalnej
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K03
Efekt K_02
Jest świadom odpowiedzialności za pracę i jej efekty
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06
Efekt K_03
Potrafi „sprzedawać” swoje kompetencje zawodowe
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07