- Nazwa przedmiotu:
- Psychologiczne problemy bezrobocia
- Koordynator przedmiotu:
- dr Elżbieta Supryn-Dulko
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A2_PPB
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Punkty ECTS za przedmiot (moduł) 3
Udział w ćwiczeniach 30
Praca własna:
przygotowanie do zajęć 30
czytanie wskazanej literatury 20
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 80
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 pkt - 15 godzin
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot rozwija umiejętności, takie jak zdolność do systematycznego i uporządkowanego myślenia, wyciągania wniosków, analizy sytuacji, planowania , które potrzebne są w nauce.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z psychologicznymi uwarunkowaniami, doświadczania problemu bezrobocia od strony:
- osoby bez pracy, zwalnianej i poszukującej pracy
- pracowników ułatwiających poszukiwanie pracy
- osoby zwalniające pracowników
- Treści kształcenia:
- 1. Zapoznanie z problematyką , terminologią i metodami pracy - 1 godz.
2. Jakość życia – poziom samooceny, sposoby zwiększania własnej samooceny- 1 godz.
3. Zagadnienia swobody działania możliwości i ograniczenia- 1 godz.
4. Problemy odpowiedzialności a pokonywanie stresu- 1 godz.
5. Radzenie sobie w sytuacjach ekspozycji społecznej- 1 godz.
6. Autoterapia – poziomy twórczego działania- 1 godz.
7. Realne oceny swoje sytuacji - 1 godz.
8. Metody poszukiwania pracy – uwarunkowania osobowościowe- 1 godz.
9. Działania technika „spadochron”- 1 godz.
10. Wymogi prezentacji pomysłów i omijanie „przeszkód”- 1 godz.
11. Oczekiwania do innych , ocenianie - 1 godz.
12. Otoczenie fizyczne pracy - 1 godz.
13. Relacje ja – inni, ja - grupa- 1 godz.
14. Metody prognozowania, plusy i minusy- 1 godz.
15. Podsumowanie zajęć analiza dokumentów, skal, analiz wykonywanych na ćwiczeniach - 1godz.
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Ocena za przedmiot
3,0 oddanie prac (przy 1/5) nieobecności
3,5 obecność na zajęciach. Oddanie większości prac
4,0 Obecność na wszystkich zajęciach, oddanie prac niekompletnych
4,5 obecność na wszystkich zajęciach i oddanie większości prac
5,0 obecność na wszystkich zajęciach i oddanie kompletu prac
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Strelau J red Psychologia PAN Warszawa
2. Strelau J. red. Psychologia różnie i indywidualnie, wyd SCHOLAR
3. Bańka A (red), Bezrobocie Print Poznań
4. Bańka A. Derbis (red) Pomiar i poczucie jakości życia aktywnych zawodowo i bezrobotnych wyd. Print- B, Poznań
5. Skarżyńska K Psychologiczne aspekty bezrobocia , wyd. Nowiny Psychologiczne Warszawa
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Zna podstawową terminologię i pojęcie bezrobocia w aspekcie celów przedmiotu
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_02
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie pracy z bezrobotnymi osobami zwalnianymi z pracy , osobami zwalniającym
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W06, S2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Rozumie zachowania człowieka w aspekcie pracy, uwzględniając różnice indywidualne
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_02
- Ma zdolność komunikowania się z innymi w pracy
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U06
- Efekt U_03
- Posiada umiejętności współpracy, zna zasady i metody ustępowania i zagospodarowywania przestrzeni psychologiczne
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Zna techniki komunikacji profesjonalnej - werbalnej
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K03
- Efekt K_02
- Jest świadom odpowiedzialności za pracę i jej efekty
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06
- Efekt K_03
- Potrafi „sprzedawać” swoje kompetencje zawodowe
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07