Nazwa przedmiotu:
Społeczne oblicza przemian technologicznych
Koordynator przedmiotu:
dr Tomasz Dusiewicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A2_SOPT
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Sumaryczne obciążenie pracą studenta wynosi 15h, na które składają się udział w ćwiczeniach i praca własna studenta.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
nie dotyczy
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia225h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot nie wymaga wymagań wstępnych, ponieważ należy do grupy przedmiotów obieralnych.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Zasadniczym celem przedmiotu jest ukazanie, na wybranych przykładach, społecznych skutków rozwoju nowych technologii i roli innowacji technicznych we współczesnej kulturze. Odwołanie się do coraz częściej spotykanych w socjologii pojęć, kategorii i koncepcji, takich jak np. „społeczeństwo informacyjne”, „społeczeństwo sieciowe” czy „społeczeństwo medialne”, oddaje w pełni społeczne oblicza współczesnych przemian technologicznych.
Treści kształcenia:
1. Zajęcia organizacyjne. 2. Kultura i cywilizacja a społeczeństwo informacyjne. Wpływ „cyberkutlury” na procesy tworzenia się społeczności wirtualnych i więzi społecznych. 3. Innowacja – odstępstwo od reguły czy kreacja ? Kultura hakerska jako transgresja. 4. Czy w dobie „społeczeństwa informacyjnego” grozi nam cyberwojna ? 5. Typy demokracji w warunkach „społeczeństwa informacyjnego”. 6. Prawa i wolności człowieka w świecie wirtualnej rzeczywistości. 7. Wpływ przemian technologicznych na styl życia współczesnego człowieka (edukacja, praca, czas wolny). 8. Wpływ przemian technologicznych na kulturę zabawy (gry komputerowe). 9. Znaczenie współczesnych widowisk medialnych. 10. Telefon komórkowy i inne gadżety ery elektroniczno-cyfrowej. 11. Fenomen portali społecznościowych. 12. Nowe technologie a nabywanie i kreowanie elektroniczno-cyfrowej osobowości czy cyber cielesności. 13. „Społeczeństwo informacyjne” jako społeczeństwo ryzyka – zagrożenia i perspektywy dla człowieka i kultury. 14. Praca zaliczeniowa. 15. Podsumowanie zajęć.
Metody oceny:
Zaliczenie w formie pisemnej w postaci oceny wypowiedzi pisemnej na przedstawione zagadnienia oraz postawy studenta na zajęciach.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Białobłocki T., Moroz J., Nowina Konopka M., Zacher L. W., Społeczeństwo informacyjne. Istota, rozwój, wyzwania, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006 – wybrane zagadnienia 2. Godzic W., Żakowski M., (red.), Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007 – wybrane zagadnienia 3. Haber L.H., Niezgoda M., (red.), Społeczeństwo informacyjne. Aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006 – wybrane zagadnienia Literatura uzupełniająca: 1. Jordan T., Hakerstwo, Wyd. PWN, Warszawa 2011. 2. Korab K., (red.), Wirtual. Czy nowy wspaniały świat?, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2010 – wybrane zagadnienia. 3. Ling R., Dinner J., Komórka. Komunikacja mobilna, Wyd. PWN, Warszawa 2012. 4. Luterek M., e-government. Systemy informacji publicznej, Wyd. Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010 – wybrane zagadnienia. 5. Tapscott D. Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010 – wybrane zagadnienia
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Student ma elementarną wiedzę o istocie „społeczeństwa informacyjnego”.
Weryfikacja: Wypowiedź pisemna na przedstawione zagadnienia
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
Efekt W_02
Student ma elementarną wiedzę o wpływie rozwoju technologii na przemiany życia społecznego.
Weryfikacja: Wypowiedź pisemna na przedstawione zagadnienia
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych i ich związku z przemianami technologicznymi.
Weryfikacja: Wypowiedź pisemna na przedstawione zagadnienia; ocena postawy studenta na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06
Efekt U_02
Student umie wskazać istotę przemian społecznych pod wpływem najnowszych technologii, wyciągnąć logiczne wnioski i rozumie ich znaczenie.
Weryfikacja: Wypowiedź pisemna na przedstawione zagadnienia; ocena postawy studenta na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06
Efekt U_03
Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swe zdolności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii.
Weryfikacja: Wypowiedź pisemna na przedstawione zagadnienia; ocena postawy studenta na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie mówienia o społecznych wymiarach przemian technologicznych.
Weryfikacja: Wypowiedź pisemna na przedstawione zagadnienia; ocena postawy studenta na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_02
Student ma przekonanie o wadze i roli przemian technologicznych dla stylu życia współczesnego człowieka.
Weryfikacja: Wypowiedź pisemna na przedstawione zagadnienia; ocena postawy studenta na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_03
Student odpowiedzialnie przygotowuje się do pełnienia ważnej roli w społeczeństwie doceniając wpływ przemian technologicznych w codziennym życiu człowieka.
Weryfikacja: Wypowiedź pisemna na przedstawione zagadnienia; ocena postawy studenta na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07