Nazwa przedmiotu:
System sali sądowej. Kulisy sprawiedliwości
Koordynator przedmiotu:
dr Adriana Bartnik
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A2_SSS
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
15 ZAJĘĆ ĆWICZENIOWYCH 75 GODZIN PRACY WŁASNEJ
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,9 pkt. ECTS co odpowiada 15 godz. kontaktowym
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,1 ECTS odpowiada pracy własnej
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia225h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
BRAK
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Nauczenie O podstawach prawnych funkcjonowania sądownictwa w Rzeczpospolitej Polskiej oraz jego praktycznym funkcjonowaniu na kierunku administracja ma na celu zapoznanie studentów jednym z filarów nowoczesnego państwa i jego administracji. Studenci podczas kursu będą mogli poznać teoretyczne oraz praktyczne uwarunkowania społeczne praktycznego funkcjonowania sądownictwa powszechnego w Polsce, poznają zarówno wybrane zagadnienia z procedury cywilnej jak i karnej, dowiedzą się o zadaniach przypisanych poszczególnym uczestnikom postępowań sądowych oraz o pracy urzędników zatrudnianych w sadach. Nadto będą uczestniczyli w największym na świecie projekcie badawczym realizowanym przez Fundację Court Watch Polska. Szczególny nacisk położony został na wzrost świadomości prawnej z omawianego zakresu.
Treści kształcenia:
1 model polskiego sądownictwa a sądownictwo common low 2. wyrokowanie a rozprawa, zadania stron, ławników i innych aktorów procesu 2 Perspektywa Goffmanowska 4 Najważniejsze badania nad sądami w Polsce i na świecie. Paradoks zgodności z prawem 5 Podstawy prawne funkcjonowania adwokatury, prokuratury, sądownictwa w tym Trybunału Konstytucyjnego, Kolejność drogi sądowej spraw. Organizacja administracyjna analizowanych instytucji 8. ewaluacja zajęć, sprawdzenie efektów kształcenia
Metody oceny:
Pytania ECTS/ KRK Analiza wyroków i orzeczeń – K_W03 S2A_W09 K_W01 S2A_W03 K_W01 K_W04 S2A_W08 K_U05 S2A_U02 S2A_U03 K_K04 S2A_K03 1. Na jakim stanie prawnym został wydany wyrok? 2. Dlaczego sprawa była rozpatrywana przez Sąd Najwyższy? 3. Czego sprawa dotyczyła? 4. Co wynika z uzasadnienia? 5. Czy zgadza się Pani/Pan z uzasadnieniem SN – dlaczego? 6. Jakie uchybienia natury procesowej zostały omówione w uzasadnieniu? 7. Czy media pisały o tej lub podobnych sprawach? Jeśli tak to jakie widzi Pan/Pani różnice w zakresie rzetelności przekazu, nabywania wiedzy z mediów bez zapoznawania się z wyrokami i uzasadnieniami? Analiza tekstów K_U08 K_U09 K_U05 S2A_U02 S2A_U03 K_K07 S2A_K02 S2A_K06 K_K04 S2A_K03 1. Kim jest ławnik? 2. Jak wygląda procedura wydawania wyroku? 3. Najczęstsze błędy w procesie wyrokowania? 4. Porównać badania Bartnik i zespołu PAN 5. Rola protokolanta w sądzie? Prace domowe K_K03 K_K01 S2A_K06 K_K07 S2A_K02 S2A_K06 K_K04 S2A_K03 1. Jakie ustawy regulują system Sali sadowej? 2. Jakie obowiązki i jakie uprawnienia ma ławnik? 3. Jak powinna wyglądać praca sądu? 4. Jak zorganizowany jest system sprawiedliwości w Polsce? Referaty K_K04 S2A_K03 K_W03 S2A_W09 K_W01 S2A_W03 1. Rola i zadania najważniejszych instytucji związanych z wymiarem sprawiedliwości? 2. Jak powinna wyglądać praca sądu? 3. Jak zorganizowany jest system sprawiedliwości w Polsce? Court Watch Polska K_K03 K_K01 S2A_K06 K_K07 S2A_K02 S2A_K06 1. Analiza wyników obserwacji badanego sądu i sprawy sądowej. 2. Studenci biorący udział w badaniu dostają tez zaświadczenie od Fundacji CourtWatchPolska.
Egzamin:
nie
Literatura:
• Raporty Fundacji Court Watch Polska • Kpk, kpc, ustawa usp, Konstytucja, zbiory zasad etyki wykonywania poszczególnych zawodów prawniczych Książki: Sędzia czy kibic. Rola ławnika w wymiarze sprawiedliwości III RP , Trio, Warszawa 2009 Bartnik Adriana Sylwia Udział ławników ludowych w postępowaniu karnym, Warszawa 1970, Zawadzki S., Kubicki L. i inni, Siemiaszko A., (praca zbiorowa), Ławnicy – rezultaty badań empirycznych, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 1994 Artykuły • E. Zubilewicz Protokoły sądowe jako konstrukcja kulturowa – artykuł dostępny pod adresem: https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/5378/1/13_Emil_Zubelewicz_Protoko%C5%82y%20s%C4%85dowe%20jako%20konstrukcja%20kulturowa_183-195.pdf
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
brak, nie dotyczy

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Student wie jakie czynniki wpływają na skuteczność pracy sądu, rozumie i rozróżnia klasyczne i nowoczesne podejście do sądownictwa.
Weryfikacja: analiza literatury przedmiotu, przepisów prawa, raportów badawczych - dyskusje
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W03, K_W04, K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, P2A_W06, P2A_W09
Efekt W_02
Student wie jak powinna wyglądać rozprawa
Weryfikacja: analiza wyroków i literatury przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W06, K_W08, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, P2A_W06, P2A_W09, S2A_W02, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_02
Umie ocenić profesjonalizm i kulturę w trakcie rozprawy sądowej
Weryfikacja: analiza raportów badań i orzecznictwa sądowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U06, K_U07, K_U08, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
Efekt
Umie samodzielnie analizować artykuły medialne poświęcone sądownictwu i wyszukać odpowiednie przepisy w analizowanych ustawach
Weryfikacja: omówienie literatury przedmiotu i orzeczeń sądowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U06, K_U07, K_U08, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt
Sprawnego „poruszania się po sądzie”, świadomości zasad obowiązujących w trakcie rozprawy, zna prawa i obowiązki głównych aktorów procesu.
Weryfikacja: Odpowiedź ustna, analiza orzeczeń i przepisów prawa w oparciu o literaturę przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07, S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_02
Student samodzielnie potrafi postawić diagnozę skuteczności komunikacyjnej sędziego z nieprofesjonalistą występującym w sądzie K_K07 S2A_K02 S2A_K06
Weryfikacja: konwersatorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07, S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_03
Student potrafi samodzielnie poszukiwać podstaw prawnych i orzecznictwa w zakresie funkcjonowania sądownictwa powszechnego
Weryfikacja: analiza wyroków
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07, S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07