- Nazwa przedmiotu:
- System sali sądowej. Kulisy sprawiedliwości
- Koordynator przedmiotu:
- dr Adriana Bartnik
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A2_SSS
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 15 ZAJĘĆ ĆWICZENIOWYCH
75 GODZIN PRACY WŁASNEJ
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,9 pkt. ECTS co odpowiada 15 godz. kontaktowym
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,1 ECTS odpowiada pracy własnej
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia225h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- BRAK
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Nauczenie O podstawach prawnych funkcjonowania sądownictwa w Rzeczpospolitej Polskiej oraz jego praktycznym funkcjonowaniu na kierunku administracja ma na celu zapoznanie studentów jednym z filarów nowoczesnego państwa i jego administracji. Studenci podczas kursu będą mogli poznać teoretyczne oraz praktyczne uwarunkowania społeczne praktycznego funkcjonowania sądownictwa powszechnego w Polsce, poznają zarówno wybrane zagadnienia z procedury cywilnej jak i karnej, dowiedzą się o zadaniach przypisanych poszczególnym uczestnikom postępowań sądowych oraz o pracy urzędników zatrudnianych w sadach. Nadto będą uczestniczyli w największym na świecie projekcie badawczym realizowanym przez Fundację Court Watch Polska. Szczególny nacisk położony został na wzrost świadomości prawnej z omawianego zakresu.
- Treści kształcenia:
- 1 model polskiego sądownictwa a sądownictwo common low
2. wyrokowanie a rozprawa, zadania stron, ławników i innych aktorów procesu
2 Perspektywa Goffmanowska
4 Najważniejsze badania nad sądami w Polsce i na świecie.
Paradoks zgodności z prawem
5 Podstawy prawne funkcjonowania adwokatury, prokuratury, sądownictwa w tym Trybunału Konstytucyjnego, Kolejność drogi sądowej spraw. Organizacja administracyjna analizowanych instytucji
8. ewaluacja zajęć, sprawdzenie efektów kształcenia
- Metody oceny:
- Pytania ECTS/ KRK
Analiza wyroków i orzeczeń – K_W03 S2A_W09 K_W01 S2A_W03 K_W01 K_W04 S2A_W08 K_U05 S2A_U02 S2A_U03 K_K04 S2A_K03
1. Na jakim stanie prawnym został wydany wyrok?
2. Dlaczego sprawa była rozpatrywana przez Sąd Najwyższy?
3. Czego sprawa dotyczyła?
4. Co wynika z uzasadnienia?
5. Czy zgadza się Pani/Pan z uzasadnieniem SN – dlaczego?
6. Jakie uchybienia natury procesowej zostały omówione w uzasadnieniu?
7. Czy media pisały o tej lub podobnych sprawach? Jeśli tak to jakie widzi Pan/Pani różnice w zakresie rzetelności przekazu, nabywania wiedzy z mediów bez zapoznawania się z wyrokami i uzasadnieniami?
Analiza tekstów K_U08 K_U09 K_U05 S2A_U02 S2A_U03 K_K07 S2A_K02
S2A_K06 K_K04 S2A_K03
1. Kim jest ławnik?
2. Jak wygląda procedura wydawania wyroku?
3. Najczęstsze błędy w procesie wyrokowania?
4. Porównać badania Bartnik i zespołu PAN
5. Rola protokolanta w sądzie?
Prace domowe K_K03 K_K01 S2A_K06 K_K07 S2A_K02 S2A_K06 K_K04 S2A_K03
1. Jakie ustawy regulują system Sali sadowej?
2. Jakie obowiązki i jakie uprawnienia ma ławnik?
3. Jak powinna wyglądać praca sądu?
4. Jak zorganizowany jest system sprawiedliwości w Polsce?
Referaty K_K04 S2A_K03 K_W03 S2A_W09 K_W01 S2A_W03
1. Rola i zadania najważniejszych instytucji związanych z wymiarem sprawiedliwości?
2. Jak powinna wyglądać praca sądu?
3. Jak zorganizowany jest system sprawiedliwości w Polsce?
Court Watch Polska K_K03 K_K01 S2A_K06 K_K07 S2A_K02
S2A_K06
1. Analiza wyników obserwacji badanego sądu i sprawy sądowej.
2. Studenci biorący udział w badaniu dostają tez zaświadczenie od Fundacji CourtWatchPolska.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- • Raporty Fundacji Court Watch Polska
• Kpk, kpc, ustawa usp, Konstytucja, zbiory zasad etyki wykonywania poszczególnych zawodów prawniczych
Książki:
Sędzia czy kibic. Rola ławnika w wymiarze sprawiedliwości III RP , Trio, Warszawa 2009 Bartnik Adriana Sylwia
Udział ławników ludowych w postępowaniu karnym, Warszawa 1970, Zawadzki S., Kubicki L. i inni,
Siemiaszko A., (praca zbiorowa), Ławnicy – rezultaty badań empirycznych, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 1994
Artykuły
• E. Zubilewicz Protokoły sądowe jako konstrukcja kulturowa – artykuł dostępny pod adresem: https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/5378/1/13_Emil_Zubelewicz_Protoko%C5%82y%20s%C4%85dowe%20jako%20konstrukcja%20kulturowa_183-195.pdf
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- brak, nie dotyczy
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Student wie jakie czynniki wpływają na skuteczność pracy sądu, rozumie i rozróżnia klasyczne i nowoczesne podejście do sądownictwa.
Weryfikacja: analiza literatury przedmiotu, przepisów prawa, raportów badawczych - dyskusje
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W03, K_W04, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, P2A_W06, P2A_W09
- Efekt W_02
- Student wie jak powinna wyglądać rozprawa
Weryfikacja: analiza wyroków i literatury przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W06, K_W08, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, P2A_W06, P2A_W09, S2A_W02, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_02
- Umie ocenić profesjonalizm i kulturę w trakcie rozprawy sądowej
Weryfikacja: analiza raportów badań i orzecznictwa sądowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U06, K_U07, K_U08, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt
- Umie samodzielnie analizować artykuły medialne poświęcone sądownictwu i wyszukać odpowiednie przepisy w analizowanych ustawach
Weryfikacja: omówienie literatury przedmiotu i orzeczeń sądowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U06, K_U07, K_U08, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt
- Sprawnego „poruszania się po sądzie”, świadomości zasad obowiązujących w trakcie rozprawy, zna prawa i obowiązki głównych aktorów procesu.
Weryfikacja: Odpowiedź ustna, analiza orzeczeń i przepisów prawa w oparciu o literaturę przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06, K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07, S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_02
- Student samodzielnie potrafi postawić diagnozę skuteczności komunikacyjnej sędziego z nieprofesjonalistą występującym w sądzie K_K07 S2A_K02 S2A_K06
Weryfikacja: konwersatorium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06, K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07, S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_03
- Student potrafi samodzielnie poszukiwać podstaw prawnych i orzecznictwa w zakresie funkcjonowania sądownictwa powszechnego
Weryfikacja: analiza wyroków
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06, K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07, S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07