Nazwa przedmiotu:
Ekonomia behawioralna
Koordynator przedmiotu:
dr Agnieszka Tomczak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A2_EB
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w ćwiczeniach 30 g. Praca własna: przygotowanie do zajęć i kolokwium 20 g.; czytanie wskazanej literatury 20 g.; napisanie referatu lub przygotowanie prezentacji 10 g.; Sumaryczne obciążenie pracą studenta 80 g.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Brak zajęć praktycznych.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagana jest podstawowa wiedza z ekonomii i rynków kapitałowych; związki korelacyjne także z psychologią społeczną.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Ćwiczenia/seminaria Rozszerzenie wiedzy studentów w zakresie ekonomii o nurt behawioralny. W szczególności o podstawy: - teorii gier i teorii agencji, - anomalii zachowań ekonomicznych w świetle badań psychologicznych, - nieracjonalności zachowań, - teorii aukcji i negocjacji jako form ustalania cen rynkowych, - teorii podziału, - podejścia do ryzyka, - teorii perspektywy, - rozwoju ekonomicznego od strony postaw i preferencji.
Treści kształcenia:
1. Podstawowe założenia nurtu ekonomii behawioralnej jako efektu połączenia osiągnięć nauk społecznych i przyrodniczych. 2. Problemy nagradzania pracowników w świetle teorii mikroekonomii i wybranych teorii psychologicznych (rankingi, premie, benchmarki i kultura bonusów). 3. Asymetria informacji na rynku finansowym. Problem gapowicza, problem wraków, problem agencji. Rola nadzoru państwowego w zwiększaniu efektywności ekonomicznej. 4. Teoria finansów: przejawy nieefektywności rynku i ich behawioralne wyjaśnienia. 5. Percepcja i przetwarzanie informacji o charakterze finansowym (szkoła Tversky’ego, Kahnemana i Gigerenzera). 6. Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności. 7. Analiza anomalii w zachowaniach ekonomicznych: krótkowzroczna awersja do strat, efekt dyspozycji, efekt utopionych kosztów, kadrowanie. 8. Wpływ czasu na podejmowanie decyzji ekonomicznych – wybór międzyokresowy i adaptacja. 9. Nadmierne zadłużenie i hazard jako nieracjonalne zachowania ekonomiczne. 10. Nakładanie podatków i koncesjonowanie jako metody poprawy efektywności gospodarki zasobami. 11. Gry ewolucyjne („dylemat więźnia”, „gołębie i jastrzębie” i inne). Gry jednokrotne i wielokrotne. 12. Rodzaje i przebieg aukcji jako gry gospodarczej. 13. Negocjacje jako forma gry ekonomicznej. Wybór strategii: kooperacja czy nielojalność. 14. Podział dóbr jako gra ekonomiczna. Zasada sprawiedliwego podziału. 15. Behawioralne przyczyny różnic w poziomie bogactwa. Polaryzacja bogactwa jako źródło problemów gospodarczych i społecznych.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia jest czynne uczestnictwo w zajęciach, w tym prezentacja przygotowanych materiałów uzyskanych z literatury i innych źródeł, udział w dyskusjach, analizowanie przypadków, udział w pracach zespołowych. Zaliczenie sprawdzianu pisemnego z przedstawianych teorii przynajmniej na 50%. Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Uzyskał co najmniej 50% punktów ze sprawdzianu pisemnego, umie posługiwać się terminologią z zakresu ekonomii behawioralnej, wykazuje się umiejętnością wyszukiwania i zaprezentowania informacji na zadany temat oraz aktywnie uczestniczy w dyskusji na zajęciach. 3.5 Uzyskał co najmniej 60% punktów ze sprawdzianu pisemnego, potrafi to co na 3.0 a ponadto umie przedstawić przykłady działania wybranych teorii w praktyce 4.0 Uzyskał co najmniej 70% punktów ze sprawdzianu pisemnego, potrafi to co na 3.5 a ponadto umie odnaleźć i zinterpretować bardziej szczegółowe informacje dotyczące teorii ekonomii behawioralnej 4.5 Uzyskał co najmniej 80% punktów ze sprawdzianu pisemnego, potrafi i umie to co na 4.0 a ponadto wykazuje się znajomością wybranych pozycji literatury uzupełniającej 5.0 Uzyskał co najmniej 90% punktów ze sprawdzianu pisemnego, potrafi i umie wszystko co na ocenę 4,5 a ponadto samodzielnie opracował i przedstawił wybrane zagadnienie z zakresu ekonomii behawioralnej.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. D. Kahneman Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Poznań 2012 2. A.Cieślak Behawioralna ekonomia finansowa. Modyfikacja paradygmatów funkcjonujących w nowoczesnej teorii finansów, NBP, Materiały i Studia, Zeszyt nr 165, Warszawa 2003 3. E. Drabik Zastosowanie teorii gier w ekonomii i zarządzaniu, wyd. SGGW, Warszawa 2005 4. E. Ostrom Dysponowanie wspólnymi zasobami, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa 2013 5. T. Zaleśkiewicz Psychologia ekonomiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012 Literatura uzupełniająca: 1. D. S. Landes Bogactwo i nędza narodów, wyd. Muza SA, Warszawa 2000 2. M. Shermer Rynkowy umysł, wyd. CIS, Warszawa 2009 3. G. Soros Nowy paradygmat rynków finansowych, wyd. MT Biznes, Warszawa 2009
Witryna www przedmiotu:
Brak witryny.
Uwagi:
Brak uwag.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_EBH01
Student zna podstawową terminologię w zakresie ekonomii behawioralnej, rozumie jej źródła i zastosowania w praktyce.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, udział w dyskusji na zajęciach, prezentacja przygotowanych samodzielnie materiałów, ocena efektów pracy grupowej przez prowadzącego zajęcia i przez studentów.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
Efekt W_EBH02
Student zna wybrane teorie i koncepcje w zakresie ekonomii behawioralnej i potrafi je zastosować w praktyce.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, udział w dyskusji na zajęciach, prezentacja przygotowanych samodzielnie materiałów, ocena efektów pracy grupowej przez prowadzącego zajęcia i przez studentów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W11 FiB
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
Efekt W_EBH03
Ma wiedzę na temat możliwej nieracjonalności ekonomicznej ludzkich zachowań i ich konsekwencjach.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, udział w dyskusji na zajęciach, prezentacja przygotowanych samodzielnie materiałów, ocena efektów pracy grupowej przez prowadzącego zajęcia i przez studentów.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10, S2A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_EBH01
Potrafi posługiwać się poznanymi teoriami w podejmowanej i prowadzonej działalności, przewiduje skutki ewentualnych zdarzeń.
Weryfikacja: Praca z materiałem źródłowym na zajęciach, analiza przypadków, poszukiwanie informacji i przykładów na temat polecony przez prowadzącego, prezentacja przygotowanych materiałów w formie pisemnej, ustnej, jak również prezentacji komputerowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U13 FiB
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08
Efekt U_EBH02
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych i ekonomicznych związanych z podejmowaniem decyzji ekonomicznych w warunkach niepewności.
Weryfikacja: Praca z materiałem źródłowym na zajęciach, analiza przypadków, poszukiwanie informacji i przykładów na temat polecony przez prowadzącego, prezentacja przygotowanych materiałów w formie pisemnej, ustnej, jak również prezentacji komputerowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U08, K_U13 FiB
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08
Efekt U_EBH03
Potrafi wykorzystać poznane teorie i konstrukcje do analizy podstawowych problemów w zakresie racjonalności ekonomicznej.
Weryfikacja: Praca z materiałem źródłowym na zajęciach, analiza przypadków, poszukiwanie informacji i przykładów na temat polecony przez prowadzącego, prezentacja przygotowanych materiałów w formie pisemnej, ustnej, jak również prezentacji komputerowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_EBH04
Umie poszukiwać nowej wiedzy w zakresie ekonomii.
Weryfikacja: Poszukiwanie informacji i przykładów na temat polecony przez prowadzącego, prezentacja przygotowanych materiałów w formie pisemnej, ustnej, jak również prezentacji komputerowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U10
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05
Efekt U_EBH05
Umie interpretować i wykorzystywać informacje i wskaźniki ekonomiczne.
Weryfikacja: Poszukiwanie informacji i przykładów na temat polecony przez prowadzącego, prezentacja przygotowanych materiałów w formie pisemnej, ustnej, jak również prezentacji komputerowej
Powiązane efekty kierunkowe: K_U14 FiB
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_EBH01
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie nauk ekonomicznych w środowisku społecznym – prezentuje wyższy poziom zrozumienia zjawisk ekonomicznych, w tym z perspektywy psychologicznej.
Weryfikacja: Prezentowanie własnych poglądów ukształtowanych na podstawie literatury i obserwacji rzeczywistości ekonomicznej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04, K_K08 BNP
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K01, S2A_K03
Efekt K_EBH02
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy ekonomiczne – gospodarowanie pieniędzmi, inwestowanie, motywowanie pracowników, płacenie podatków, kupowanie ubezpieczeń.
Weryfikacja: Analiza przypadków – wypowiedzi ustne lub pisemne przygotowane w trakcie pracy zespołowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07
Efekt K_EBH03
Odpowiedzialnie przygotowuje się do pełnienia ważnej roli w społeczeństwie, projektuje i wykonuje zadania w zakresie pracy zawodowej – współpracuje w zespole, wyszukuje i tworzy materiały do zajęć, charakteryzuje się systematycznością i zaangażowaniem.
Weryfikacja: Ocena zaangażowania w systematyczne przygotowanie się do zajęć, ocena współpracy w zespole.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06