Nazwa przedmiotu:
Metody i techniki prowadzenia konsultacji społecznych
Koordynator przedmiotu:
mgr Aleksandra Firek
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A2_MTPKS
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w ćwiczeniach - 30h Praca własna: czytanie wskazanej literatury/przygotowanie do zajęć - 35h Wykonanie prezentacji - 10h Sumaryczne obciążenie pracą studenta - 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Nie dotyczy
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z kolejnymi etapami planowania procesu konsultacji społecznych w jednostkach samorządu terytorialnego, ze szczególnym uwzględnieniem metod i technik przeprowadzania takich konsultacji. Omówieniu podlegają zarówno metody stosowanie powszechnie w Polsce, jak i te testowane (zaawansowane), posiadające status „praktyk zagranicznych”. W czasie zajęć, student będzie miał możliwość poznania fundamentalnych teorii społecznych leżących u podłoża partycypacji (m.in. społeczeństwo obywatelskie, demokracja deliberatywna, demokracja uczestnicząca). Celem zajęć jest dostarczenie studentom informacji, dzięki którym będą potrafili wybrać i zastosować odpowiednie do danego problemu techniki konsultacji społecznych, ale również będą posiadali wiedzę jak zaprojektować przebieg poszczególnych etapów procesu partycypacyjnego. Wraz z upływem semestru, studenci samodzielnie przygotowują się do prezentacji konkretnego przykładu konsultacji społecznych, dzięki czemu mają możliwość uzyskania informacji na temat wykorzystywania i funkcjonowania poszczególnych metod konsultacji w polskich realiach, głównych obszarów problemowych, w których znajdują zastosowanie, a także mogą dokonać oceny całego procesu partycypacyjnego.
Treści kształcenia:
- Koncepcje partycypacji społecznej w systemach demokratycznych. - Drabina partycypacji a partycypacja publiczna. Cele partycypacji. - Konsultacje – zasadnicze informacje. Konsultacje w prawodawstwie krajowym. - Proces planowania konsultacji społecznych. - Komunikowanie w konsultacjach społecznych. Komunikacja na drodze władza – mieszkańcy. Organizacja akcji informacyjnej. - Przegląd metod i technik konsultacji społecznych powszechnie stosowanych w Polsce. - Metody i techniki testowane w Polsce. - Praktyki zagraniczne w konsultacjach społecznych. - Wady i zalety poszczególnych metod konsultacji społecznych – powszechnie stosowanych w Polsce i tych testowanych (zaawansowanych). - Dobre i złe praktyki w konsultacjach społecznych. - Przegląd wyników badań dotyczących partycypacji oraz organizacji konsultacji społecznych w Polsce. Burza mózgów na temat efektywności oraz popularności konsultacji społecznych w JST - Case studies – prezentacje studentów, przykłady konkretnych konsultacji społecznych z akcentem na zastosowaną metodę. Ocena studentów co do prawidłowości organizacji procesu konsultacyjnego oraz efektywności zastosowania danej metody.
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest wykonanie prezentacji na zajęcia ilustrujący konkretny przykład przeprowadzonych konsultacji społecznych w wybranej jednostce JST, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowanych metod i technik konsultacji oraz uzyskanie pozytywnej oceny z pisemnego zaliczenia przedmiotu. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem, który obejmuje wiedzę merytoryczną z ćwiczeń oraz zalecanej literatury. Ocena końcowa będzie określona na podstawie wyników zaliczenia (egzamin pisemny z pytaniami opisowymi lub testowymi) wg: - Student uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 3.0 - Student uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 3.5 - Student uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 4.0 - Student uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 4.5 - Student uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 5.0
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: - D. Długosz, J. Wygnański, Obywatele współdecydują. Przewodnik po partycypacji społecznej, Stowarzyszenie na Rzecz Forum Inicjatyw Pozarządowych, Warszawa 2005. - Z. Zychowicz (red.), Konsultacje społeczne w samorządzie terytorialnym, Instytut Rozwoju Regionalnego, Szczecin 2011. - K. Kobielska (red.), Narzędzia i techniki konsultacji społecznych. Podręcznik, jak prowadzić konsultacje społeczne w samorządzie, FRDL, Katowice 2013. Literatura uzupełniająca: - A. Olech (red.), Partycypacja publiczna. O uczestnictwie obywateli w życiu wspólnoty lokalnej, ISP, Warszawa 2011. - M. Probosz, P. Sadura, Konsultacje w społeczności lokalnej. planowanie, przygotowanie, przeprowadzenie konsultacji społecznych metodą warsztatową, IS UW, Warszawa 2011. - A. Urbanik, Z. Boni, U. Choczanowicz-Chondzyńska, Udział obywateli w tworzeniu polityk publicznych, wybór dobrych praktyk zagranicznych, FISE, Warszawa 2010 - A.Ferens, R. Kondas, I. Matysiak, G. Rzeźnik, M. Szyrski, Jak prowadzić konsultacje społeczne w samorządach? Zasady i najlepsze praktyki współpracy samorządów z przedstawicielami społeczności lokalnych, FRDL, Warszawa 2010. - Uchwała nr LXI/1691/2013 Rady miasta stołecznego Warszawy z dnia 11 lipca 2013 roku w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami m.st. Warszawy
Witryna www przedmiotu:
Brak witryny www
Uwagi:
Brak uwag dot. przedmiotu

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Student wie jakie są główne założenia, zasady i uwarunkowania prawne procesu partycypacji obywatelskiej w Polsce
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
Efekt W_02
Student zna metody i techniki przeprowadzania konsultacji społecznych, zarówno podstawowe jak i zaawansowane
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_03
Student wie jak wygląda proces planowania i przeprowadzania konsultacji społecznych
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Student umie dokonać wyboru adekwatnych do problemu procesu partycypacji obywatelskich metod i technik konsultacji społecznych
Weryfikacja: Prezentacja na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
Efekt U_02
Student potrafi dokonać krytycznej analizy procesu konsultacyjnego (case study) wraz z zaproponowaniem usprawnień
Weryfikacja: Prezentacja na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
Efekt U_03
Student zna i umie zidentyfikować wady i zalety poszczególnych metod konsultacji społecznych
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Student posiada świadomość znaczenia włączania obywateli w proces partycypacji oraz transparentności procesu konsultacji społecznych
Weryfikacja: Prezentacja na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05
Efekt K_02
Student potrafi samodzielnie poszukiwać danych do analizy wybranego procesu konsultacyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji na linii władza - mieszkańcy
Weryfikacja: Prezentacja na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07