Nazwa przedmiotu:
Aspekty prawne systemu ochrony zdrowia
Koordynator przedmiotu:
dr Sebastian Sikorski
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A2_APSOZ
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w ćwiczeniach - 30 godzin. Praca własna studenta: 1) przygotowanie do zajęć - 55 godzin 2) czytanie wskazanej literatury 40 godzin Sumaryczne obciążenie pracą studenta 125
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot rozwija umiejętności, takie jak zdolność do systematycznego i uporządkowanego myślenia, które potrzebne są w nauce dowolnego przedmiotu z zakresu programowego i problemowego kierunku. Przedmiot wymaga znajomości podstawowych zagadnień z zakresu teorii prawa oraz wiedzy w zakresie prawa konstytucyjnego, cywilnego, handlowego z elementami postępowania administracyjnego.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest przekrojowe przedstawienie zasad organizacji i funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce. Studenci zapoznają się ze specyfiką regulacji prawnej ochrony zdrowia. Ponadto omówione również zostaną zagadnienia dotyczące zadań administracji rządowej i samorządowej w systemie ochrony zdrowia, zasady finansowania ze szczególnym podkreśleniem zadań Narodowego Funduszu Zdrowia. Zasygnalizowane zostaną także zagadnienia dotyczące wykonywania zawodów medycznych oraz praw pacjenta (w tym zadań Rzecznika Praw Pacjenta). Przedmiot jest zorganizowany w układzie problemowym. Ćwiczenia dotyczą przedstawienia najważniejszych zagadnień z zakresu źródeł prawa i zasad organizacji systemu ochrony zdrowia wraz z odwołaniem się do przykładów zaczerpniętych z praktyki. Nieodzownym elementem zajęć będzie także dyskusja między słuchaczami, a prowadzącym.
Treści kształcenia:
1. Zajęcia wprowadzające do tematyki prawa ochrony zdrowia. 2. Podstawowe pojęcia z zakresu prawa ochrony zdrowia. 3. Źródła prawa ochrony zdrowia. 4. Rola i zadania administracji rządowej w ochronie zdrowia. 5. Pozycja i zadania samorządu terytorialnego w ochronie zdrowia. 6. Podmioty lecznicze – ich organizacja, zadania i status. 7. Finansowanie ze środków publicznych świadczeń opieki zdrowotnej ze szczególnym podkreśleniem zadań i funkcji Narodowego Funduszu Zdrowia. 8. Agencja Oceny Technologii Medycznych – organizacja i zadania. 9. Wykonywanie zawodów medycznych - podstawa prawna, zadania i organizacja samorządów. 10. Odpowiedzialność prawna w ochronie zdrowia. 11. Charakterystyka praw pacjenta ze szczególnym uwzględnieniem zadań Rzecznika Praw Pacjenta.
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia. Dodatkowe kryterium w postaci uczestnictwa i aktywności podczas zajęć. W przypadku nieobecności, studiujący zobowiązani są do rozliczenia się z treściami merytorycznymi w godzinach konsultacji. 3.0 zna siatkę pojęciową, źródła prawa ochrony zdrowia oraz rozumie budowę i funkcje systemu, 3.5 posiada wiedzę, zna siatkę pojęciową, źródła prawa ochrony zdrowia oraz rozumie budowę i funkcje systemu, z zastrzeżeniem, że potrafi operować wiedzą na większym poziomie szczegółowości, 4.0 posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie, jak na ocenę 3,5, a ponadto posiada umiejętności w zakresie interpretacji prawa, 4.5 student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje takie, jak na ocenę 4,0, a ponadto posiada pogłębione umiejętności w zakresie interpretacji prawa i formułowania na tej podstawie wniosków, 5.0 student posiada pełny zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji na ocenę 4,5 a ponadto zna zalecaną w tym zakresie literaturę.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. red. M. Dercz, Prawo publiczne. Ochrona zdrowia, ABC Wolters Kluwer business, Warszawa 2013 r. C. Włodarczyk, S. Paździoch, Systemy zdrowotne. Zarys problematyki, 2001 r. 2. M. Nesterowicz, Prawo Medyczne, wyd. 10, TNOIK, Toruń 2013 r. 3. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 lipca 1997 (Dz.U.1997.78.483 z późn.zm.). 4. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. (Dz.U.2015.618). 5. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U.15.581). 6. Ustawa z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich (Dz.U.15.651). 7. Ustawa z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz.U.15.464). 8. Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz.U.14.1435). 9. Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz.U.13.757). 10. Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U.09.52.417). Literatura uzupełniająca: 1. M. Nesterowicz, Ustawa o prawach pacjenta i rzeczniku Praw pacjenta. Komentarz, Instytut Problemów Ochrony Zdrowia, Warszawa 2009 r. 2. C. Włodarczyk, Współczesna polityka zdrowotne. Wybrane zagadnienia, wyd. 2, Wolters Kluwer, Warszawa 2014 r. 3. E. Nojszewska, System ochrony zdrowia w Polsce, Wolters Kluwer, Warszawa 2011 r. 4. red. T. Mróz, Uwarunkowania systemu opieki zdrowotnej w Polsce, Temida 2, Białystok 2012 r.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Ma wiedzę na temat metod analizy regulacji prawnych dotyczących sektora ochrony dotyczących sektora ochrony zdrowia w Polsce.
Weryfikacja: Uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08
Efekt W_02
Ma zaawansowaną wiedzę interdyscyplinarną dotyczącą złożonych procesów i zjawisk zachodzących w systemie ochrony zdrowia, a także zna źródła finansowania zadań z tego zakresu.
Weryfikacja: Uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Umie dokonywać syntezy informacji w celu formułowania spójnej i przekonującej argumentacji na rzecz konkretnych rozwiązań.
Weryfikacja: Dyskusja na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
Efekt U_02
Potrafi w ramach systemu teleinformatycznego znaleźć, uporządkować i wykorzystać zebrane informacje.
Weryfikacja: Dyskusja na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U12
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Ma świadomość etyki i odpowiedzialności związanej z wykonywanym zawodem.
Weryfikacja: Dyskusja na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06
Efekt K_02
Umie gromadzić, uporządkować i ocenić, a także wykorzystać praktyczne dane zgromadzone w ramach systemów teleinformatycznych, zwłaszcza odnoszących się do funkcjonowania administracji rządowej i samorządowej w obszarze ochrony zdrowia
Weryfikacja: Dyskusja na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07